Aviseringar
Rensa alla

Glitch i bibeln


sincan
Ämnesstartare

I första moseboken står det att livets träd står i edens mitt och samtidigt är kunskapens träds placering oklar, sedan i första mosebocken 3:3 så står helt plötsligt kunskapens träd i edens mitt.


   
SvaraCitera

föreställer mig hur du sitter i ett hörn läsandes bibeln med en säl i famnen  och markeringspennan i högsta hugg


   
SvaraCitera

FruLiten: Antog att det var en söndag, men kan väl tyckas vara ganska rått även på lördagar att dödas för att man arbetar.

Har alltid hört lördag för judarna, vilken GT handlar om.

sincan: Ja?

Har någon sagt att det är samma träd eller vaddå?


   
SvaraCitera

Xisco:

Har alltid hört lördag för judarna, vilken GT handlar om.

Har inte full koll men så gamla testamentet är för judar, och nya testamentet är för kristna? Är inte nt bara en ny tolkning på gt. 


   
SvaraCitera

FruLiten: Har inte full koll men så gamla testamentet är för judar, och nya testamentet är för kristna? Är inte nt bara en ny tolkning på gt.

Du har inte varit vaken på religionslektionerna 😉 mvh, NiklasW


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

Xisco: Har någon sagt att det är samma träd eller vaddå?

Nej, men att de står på samma plats, samt att den enes placering är okänd och sedan nämns den ha den andres plats.


   
SvaraCitera

sincan: Nej, men att de står på samma plats, samt att den enes placering är okänd och sedan nämns den ha den andres plats.

Första gången jag ser Livets och Kunskapens träd nämnas är i 1a Moseboken kapitel 2 och vers 9 "Livets träd liksom trädet med kunskap om gott och ont satte han mitt i lustgården."

Står inget om dessa innan, så hur kan det då vara okänt?
Bara för att du och jag står i mitten av en folksamling behöver vi inte vara samma person.


   
SvaraCitera

Xisco:

Du har inte varit vaken på religionslektionerna 😉 mvh, NiklasW

Nä, missade andra året på gymnasiet på grund av depression och har inte haft intresset att lära mig, så det är därför jag frågar dig som själv tror på Gud. Men istället för att svara på min fråga låtsas du vara niklasw. Vad spelar det för roll vilken som är den sjunde vilodagen? Jag citerade gamla testamentet men den är ju även en del av kristendomen. Och skall det följas så ska folk som jobbar på vilodagen straffas med döden. eller hur tänker du?


   
SvaraCitera

FruLiten: Vad spelar det för roll vilken som är den sjunde vilodagen?

Spelar nog ingen större roll för dig eller mig men det finns ju sådana som tar vilodagen på stort allvar.

FruLiten: Jag citerade gamla testamentet men den är ju även en del av kristendomen. Och skall det följas så ska folk som jobbar på vilodagen straffas med döden. eller hur tänker du?

En del som i att det är bra för kristna att känna till bakgrunden till allting. Bra då Jesus själv sa vilka dem viktigaste buden är (Älska Gud och älska sin nästa), samt för att få perspektiv på saker och ting, främst sådant som utvecklats. T.ex att man inte fick äta griskött i GT men i NT så får man det efter att Petrus fått en syn.
Sen handlar det om två olika förbund.
Första förbundet var mellan JUDARNA och Gud.
Det nya förbundet är mellan Gud och ALLA människor.
Med tanke på att vi lever i det nya förbundet så gäller inte det gamla längre, alltså kan man bortse från lagar som säger att folk ska stenas hit och dit.
Enkelt förklarat.


   
SvaraCitera

Xisco: Det nya förbundet är mellan Gud och ALLA människor.

Så man kan säga att Gud ändrade sina lagar när han inkluderade alla människor och inte bara judarna? 


   
SvaraCitera

FruLiten: Så man kan säga att Gud ändrade sina lagar när han inkluderade alla människor och inte bara judarna?

Om man ska förklara det enkelt ja.
Ska man förklara det djupare: nja.
Är mer djupt än att det är antingen eller, vilket jag avskyr och älskar på samma gång.


   
SvaraCitera

Xisco: Om man ska förklara det enkelt ja.
Ska man förklara det djupare: nja.
Är mer djupt än att det är antingen eller, vilket jag avskyr och älskar på samma gång.

Hur vet man att han inte ändrat sig fler gånger?


   
SvaraCitera

FruLiten: Hur vet man att han inte ändrat sig fler gånger?

Bra fråga. Jag vet inte.
kanske har han inte ens ändrat sig i något utan bara att vi ser olika sidor av Honom i GT och NT.
I GT kan Han beskrivas som en tyrann och ondskefull som dödar medan i NT kan man beskriva Honom som kärleksfull och god. Motsatser brukar folk säga men det är som med oss människor, vi är inte alltid likadana mot alla eller i alla situationer. Gud visade den "onda" sidan i GT och den "goda" i NT.


   
SvaraCitera

Xisco: I GT kan Han beskrivas som en tyrann och ondskefull som dödar medan i NT kan man beskriva Honom som kärleksfull och god. Motsatser brukar folk säga men det är som med oss människor, vi är inte alltid likadana mot alla eller i alla situationer. Gud visade den "onda" sidan i GT och den "goda" i NT.

Hur kom nya testamentet till? Kan man vara säker på att det inte bara är en hottentott som suttit i en hydda någonstans och hitta på en egen version av en bibel?

edit; det var ju flera som skrev, men hur vet man att inte just en av de eller flera var entligen sinnessjuk


   
SvaraCitera

FruLiten: Hur kom nya testamentet till? Kan man vara säker på att det inte bara är en hottentott som suttit i en hydda någonstans och hitta på en egen version av en bibel?

Med tanke på att det är 8-9 olika författare så är det knappast en enda som hittat på saker och ting.
Några av hans lärjungar som stod honom nära, andra som har hört om sakerna i efterhand och/eller sett vad som skett men varit med vid sidan om. Paulus var en som dödade kristna men som fick vara med om ett Gudsmöte som fick honom att ändra på sitt liv.

Sen kan trovärdighet och källorna kritiseras i en oändlighet. Men vad man hör, från kristet håll, så finns det betydligt fler kopior av dessa böcker från NT än det finns om andra kända figurer från historien, som t.ex Cesar och Alexander den store. Så varför ska då bibliska böcker vara mindre trovärdiga om det finns fler källor/kopior än det finns om andra accepterade karaktärer som det inte finns många källor om?


   
SvaraCitera