Aviseringar
Rensa alla

Global bankskatt?


Ämnesstartare

Borde en global bankskatt införas för att finansiera framtida räddningsaktioner så som Gordon Brown föreslår? Diskutera.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1772120/brown-foreslar-global-bankskatt


   
Citera

Nej nej nej, gör om regelverket för bankerna istället, alternativt låt de gå i konkurs istället för att slänga notan till skattebetalarna varje gång.
Bankerna ska inte kunna leka med folks pengar hur de vill och sen komma undan med det.


   
SvaraCitera

fistforfight:

Borde en global bankskatt införas för att finansiera framtida räddningsaktioner så som Gordon Brown föreslår? Diskutera.

Absolut inte, en dålig bank ska som alla andra dåliga företag gå i konkurs. Skattebetalarna ska inte betala för dåliga företag.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Absolut inte, en dålig bank ska som alla andra dåliga företag gå i konkurs. Skattebetalarna ska inte betala för dåliga företag.

Håller med, fast hur ska bankkundernas kapital vara säkert? Ryker det också eller har man en viss % risk?


   
SvaraCitera

bobben:

fast hur ska bankkundernas kapital vara säkert? Ryker det också eller har man en viss % risk?

När du lämnar i från dig dina pengar, oavsett om du gör det till dina föräldrar, en god vän eller en bank så är det aldrig 100% säkert att du får tillbaka dom.

Som jag ser det så skulle ett system där dåliga banker får gå under också snart ta fram bra och välfungerande funktionalitet för att trygga pengarna. Dessutom så när de dåliga bankerna sorterats ut så skulle säkert bara det i sig göra pengarna säkrare än i dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[smile]

DSC_1322red.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

[smile]

[bigcheers]


   
SvaraCitera

Läste bananskatt. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

[bigcheers]

Varför rädda borgarna när vi kan råna dem? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

Varför rädda borgarna när vi kan råna dem? [crazy]

Jaja sen tar vi riksbanken å tar pengar och delar ut till folk och fuckar den nuvarande valutan vilket skapar chansen till reform. [zzz]


   
SvaraCitera

Bash a Brat:

Bifogade bilder
Visningar: 16

Sure, om du vill stå utanför välfärdsstaten så är det ok med mig:)


   
SvaraCitera

Det måste till ett stramare regelverk kring hur bankerna lånar ut pengar. En skatt som den föreslagna löser inte de problem som orsakade den kris vi har om idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

[smile]

Blir alltid lika glad när jag ser den. Vet inte om jag håller med om den, men fan vad charmig den är.


   
SvaraCitera

Bash a Brat:

bild

Bortsett från att de inte uppmuntrar till rån så lät texten på den bilden väldigt lik den kampanj Liberala Partiet körde förra året eller om det var tidigt detta år. [smile]


   
SvaraCitera

Hypokriten:

Det måste till ett stramare regelverk kring hur bankerna lånar ut pengar. En skatt som den föreslagna löser inte de problem som orsakade den kris vi har om idag.

Tvärt om måste regelverken, den statliga inblandning, fiatvalutan osv bort. Utan dessa skulle vi inte ha den här typen av kriser.


   
SvaraCitera