Aviseringar
Rensa alla

Global uppvärmning - en bluff?


Ämnesstartare

Hejsan!

Jag såg på en mycket intressant film om global uppvärmning på youtube.
The great global warming swindle
Filmen är på 8 delar (74 min) och har sänts på Channel 4 i Storbritannien.

I filmen så tar de upp om teorierna att det är människan som orsakar klimatförändringarna ska vara en bluff.
Forskarna som är med i filmen har jobbat mycket inom miljö och en del forskare är faktiskt med i IPCC!

Om man är väldigt intresserad av global uppvärmning eller är kritisk till det så rekommenderar jag filmen.

Många intressanta teorier kommer fram som att det inte är koldioxid som gör det varmare utan tvärtom. När det bli varmare så bildas det mer koldioxid.

Själv så tror jag mycket på det sägs i filmen men jag är mer intresserad av era reaktioner.

Vad tycker du? [smile]


   
Citera

Tror definitivt det hela är överdrivet men nån bluff tror jag inte det är.


   
SvaraCitera

hihi, den såg jag precis när frågan började komma upp på allvar, men den ifrågasätter inte den globala uppvärmningen, bara att den är orsakad av koldioxid.


   
SvaraCitera

Oavsett sanningshalten är det hela numera politik, inte vetenskap. Dock känns det som att det bara kan komma positiva följder ur utvecklingen och hysterin.


   
SvaraCitera

fistforfight:

Tror definitivt det hela är överdrivet men nån bluff tror jag inte det är.


   
SvaraCitera

Tror till 100% att man överdriver väldigt väldigt mycket om uppvärmningen, men att det är en bluff är jag lite tveksam till, men det skulle inte förvåna mig ifall det var så.


   
SvaraCitera

ja det är en myt startad av anhängare till Shorawi vi måste gå ut i ett antiklimatneutralt heligt krig för att bekämpa dessa provokatörer.


   
SvaraCitera

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_change#Scientific_con...

Världens vetenskapsmän är med få undantag eniga om att det är människan som orsakar den globala uppvärmningen, och varför skulle de över huvud taget bluffa om det?

Det finns tvärtom stora ekonomiska intressen i att förneka den globala uppvärmningen, samtidigt som tv-bolag alltid tycker om att locka tittare med smaskiga avslöjanden, så man bör nog vara otroligt skeptisk mot alla teorier som inte har en bred acceptans bland världens vetenskapsmän.


   
SvaraCitera

Oavsett hur mycket av det som stämmer och inte så är den filmen full av lögner, fejkade grafer och dylikt.

Herr Älg:

Världens vetenskapsmän är med få undantag eniga om att det är människan som orsakar den globala uppvärmningen, och varför skulle de över huvud taget bluffa om det?

Nämnas bör ju dock att det inte är som med t.ex. evolutionsteorin, att de som inte håller med är galna/idioter/ultrareligiösa och inte har någon koll på vad de talar om. Den skepticism som finns mot den etablerade teorin är ju faktiskt till stor del från klimatologer som vet vad de gör. Det är så att säga en liten men allvarlig grupp som är skeptisk till den etablerade teorin.
I alla fall är det den bild jag fått, från flera olika opartiska källor.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Den skepticism som finns mot den etablerade teorin är ju faktiskt till stor del från klimatologer som vet vad de gör.

Jo, det är en mycket bra poäng. Man bör känna till att teorin inte är helt säker, och att det är mycket vi inte vet kring hur den globala uppvärmningen exakt fungerar.

Dock är det ologiskt och troligtvis rent ut skadligt om vanliga människor utgår från att teorin inte stämmer, när vetenskapen som helhet pekar på att den gör det.


   
SvaraCitera

Bluff tror jag inte. Men det finns ju inga bevis på att det är koldioxiden som orsakar den.


   
SvaraCitera

Herr Älg:

Dock är det ologiskt och troligtvis rent ut skadligt om vanliga människor utgår från att teorin inte stämmer, när vetenskapen som helhet pekar på att den gör det.

Precis. Det handlar ju snarare om exakt HUR det fungerar än ATT det gör det.
För varmare blir det oavsett.


   
SvaraCitera

tror defenitivt att det är överdrivet men någon bluff tror jag inte att det är. [crazy]


   
SvaraCitera

EmSd:

I filmen så tar de upp om teorierna att det är människan som orsakar klimatförändringarna ska vara en bluff.

Duh [confused]


   
SvaraCitera

Mina föräldrar är internationellt berömda ekologer/mikrobiologer mm. och min farsa blir ideligen uppringd som expert av Aftonbladet för att lämna kommentarer. Han säger bara att det är överdrivet och vägrar kommentera Aftonbladets outgrundade scoop som bara är till för att sälja lösnummer.

Det är ingen bluff, den existerar och är lite olycksbådande på sikt men den är GRYMT överdriven.


   
SvaraCitera