Aviseringar
Rensa alla

Glöm ej att ni älskar varandra


Ämnesstartare

Hette den så? Gick på tvåan nyss, vad tyckte ni som såg den?


   
Citera
Ämnesstartare

Den låter bra. Vad handla den om?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

Den låter bra. Vad handla den om?

Det var en kille som åkte hem till sin familj och filmade sin mamma som har tvångssyndrom (är det så det heter?) under fem år


   
SvaraCitera

Jag tyckte den var... jag vet inte, har inte riktigt hunnit reflektera över den än. Har själv tvångssyndrom men jag svarade bra på behandlingen och har snarare försökt dölja det än basunera ut det, och har heller aldrig blivit sådär aggressiv. Så på sätt och vis kan jag relatera till henne, men på sätt och vis inte. Detta blev jätteflummigt, återkommer nog senare.

Moisturizing:

tvångssyndrom (är det så det heter?)

Japp, eller OCD (obsessive compulsive disorder) om man så vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moisturizing:

Det var en kille som åkte hem till sin familj och filmade sin mamma som har tvångssyndrom (är det så det heter?) under fem år

Åh :S a


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

five squared:

Jag tyckte den var... jag vet inte, har inte riktigt hunnit reflektera över den än. Har själv tvångssyndrom men jag svarade bra på behandlingen och har snarare försökt dölja det än basunera ut det, och har heller aldrig blivit sådär aggressiv. Så på sätt och vis kan jag relatera till henne, men på sätt och vis inte. Detta blev jätteflummigt, återkommer nog senare.

Den var bättre än all annan skit på tv i alla fall, men jag vet inte riktigt vad jag tyckte om den heller fast jag tror den var bra...
Vad har du för sorts tvångssyndrom? Alltså, det finns väl olika som med smuts, bakterier och siffror och annat? Kan inte så himla mycket om det men förut på tvåan gick det en serie om några som behandlades för ocd, du kanske såg den med?
Men skriv gärna mer om vad du tyckte och sånt sen och om du vill hur du själv har det, skulle vara intressant [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh, glömde att kolla på den [sad] Får försöka se reprisen!


   
SvaraCitera

Moisturizing:

förut på tvåan gick det en serie om några som behandlades för ocd, du kanske såg den med?

Nej, missade den [cry]

Moisturizing:

Vad har du för sorts tvångssyndrom? Alltså, det finns väl olika som med smuts, bakterier och siffror och annat?

Med utgångspunkt från det väl vedertagna självskattningsformuläret BOCD (som kan laddas ner här):
Nu:
Rädd för kladd/smuts/bakterier (exempelvis skoldatorer och rått kött).
Tvättar mig lite för ofta och länge.
Dubbelkollar grejer (exempelvis skåplåset i skolan).
Vill ha ordning, symmetri o.d.
Upprepar vissa handlingar tills det känns "rätt".
Räknar bokstäver, stavelser, ord och meningar och adderar så att summan blir jämnt delbar med 5. Värst är det när jag kollar på tv med textning, då blir det verkligen konstant.
Vrider huvudet åt vänster för att fånga ett helt föremål (som tidigare endast syntes i ögonvrån) i blickfånget, fixerar det och tillbaks igen. Här hakade jag tidigare upp mig ofta, nu kan jag kontrollera det bättre.
Scrollar upp och ner, klickar m.m. ett visst antal gånger eller tills det känns rätt.
Samt lite annat som är rätt invecklat.

Tidigare:
Alla ovanstående i värre variant samt
"Oro för hädiska tankar" (som det uttrycks i BOCD).
Rädd för att ha råkat ljuga/vilseleda någon.
Sexuella tvångstankar.
Läggning tog evigheter eftersom allt på nattduksbordet skulle ligga parallellt med bordskanten.
Samla lappar (gamla meningslösa från skolsyster, BUP m.fl.).
Självskadebeteende.

Moisturizing:

Men skriv gärna mer om vad du tyckte och sånt sen och om du vill hur du själv har det, skulle vara intressant [smile]

I will [smile] Ska bara fundera lite till först [wink]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blocket:

Får försöka se reprisen!

Då har du hela tre chanser på dig, och så finns den på svt.se också [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

five squared:

svt.se

Det absolut bästa [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

five squared:

Tidigare:

Oj, det där verkade väldigt jobbigt... Men det har blivit bättre nu? Tar du mediciner för det?

five squared:

Värst är det när jag kollar på tv med textning, då blir det verkligen konstant.

Du är nog bra på huvudräkning i alla fall [sad][smile] men förstår inte hur du hinner, fast sen så vet jag inte hur du räknar helelr. Men anatar att du inte hänger med så mycket i programmet när du gör så

five squared:

"Oro för hädiska tankar" (som det uttrycks i BOCD).

five squared:

Sexuella tvångstankar.

Kan du berätta mer om dom?


   
SvaraCitera

Blocket:

Det absolut bästa [y]

Yep [party]

Moisturizing:

Men det har blivit bättre nu? Tar du mediciner för det?

Jadå, det är bättre. Har käkat medicin sedan slutet av augusti förra året, det och KBT har hjälpt mig mycket!

Moisturizing:

Du är nog bra på huvudräkning i alla fall [sad][smile] men förstår inte hur du hinner, fast sen så vet jag inte hur du räknar helelr. Men anatar att du inte hänger med så mycket i programmet när du gör så

Haha, tja, fast jag räknar oftast på fingrarna (ena handen) så det ser nog lite mysko ut eftersom de fladdrar en massa hela tiden när jag kollar på tv [cute] Det blir lättare då, men jag hänger faktiskt med i programmet. Om jag inte räknar börjar jag nämligen tänka på annat, så det funkar nog också som sysselsättning åt den del av hjärnan som blir uttråkad när jag kollar på tv [crazy]
Kan förresten nämna att mitt användarnamn har viss koppling till min besatthet av talet 5...

five squared:

BOCD

Oops, BOCS ska det stå, var snurrig och skrev fel [blush]

Moisturizing:

Kan du berätta mer om dom?

"Oro för hädiska tankar": Hade bara upp till sena mellanstadiet/tidiga högstadiet, men det gick i princip ut på att jag var tvungen att be om ursäkt för en del saker (en massa småsaker som rapar o.d.), annars skulle gud bli arg. Och jag är/var inte troende, det var bara nån fix idé jag hade [rolleyes]
Sexuella tvångstankar: Nej, här passar jag faktiskt [cute]


   
SvaraCitera

five squared:

Nej, missade den [cry]

samma här[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

five squared:

"Oro för hädiska tankar": Hade bara upp till sena mellanstadiet/tidiga högstadiet, men det gick i princip ut på att jag var tvungen att be om ursäkt för en del saker (en massa småsaker som rapar o.d.), annars skulle gud bli arg. Och jag är/var inte troende, det var bara nån fix idé jag hade [rolleyes]
Sexuella tvångstankar: Nej, här passar jag faktiskt [cute]

Nej du passa på det mest intresanta [sad][cute] hehe
Men tack för att du berättade lite om ocd, jag tycker sånt är väldigt spännande... eller spännande kanske är fel ord
Vad skönt att det har hjälpt med kbt och medeciner [smile]

Förrsten, så du reprisen? det gick väl igår tror jag


   
SvaraCitera

Moisturizing:

Nej du passa på det mest intresanta [sad][cute] hehe

Hihi (A)

Moisturizing:

jag tycker sånt är väldigt spännande

Det tycker jag med [cute]

Moisturizing:

Vad skönt att det har hjälpt med kbt och medeciner [smile]

Jaa, det är underbart [smile] Synd att det inte hjälpte hon i filmen [sad]

Moisturizing:

Förrsten, så du reprisen? det gick väl igår tror jag

Nej :/ Men å andra sidan tror jag inte jag orkar med den gapande tanten igen [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

five squared:

Jaa, det är underbart [smile] Synd att det inte hjälpte hon i filmen [sad]

Men jag såg när dom pratade med henne efter filmen hade slutat, det hade ju gått några år och hon mådde mycket bättre! [smile]

five squared:

Nej :/ Men å andra sidan tror jag inte jag orkar med den gapande tanten igen [blush]

Aah men jag blandade ihop dej med hon som missade programmet!


   
SvaraCitera