Aviseringar
Rensa alla

Glöm inte mamma!


Ämnesstartare

Storchen84:

Jaha, och fars dag då?

Den får gärna vara kvar för mig, eftersom en obalans råder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Den får gärna vara kvar för mig, eftersom en obalans råder.

Så... du tycker, att om man tar bort mors dag men behåller fars dag så blir det mer jämställt?[confused]

[love]


   
SvaraCitera
Lounge

glömde ej min mami


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Så... du tycker, att om man tar bort mors dag men behåller fars dag så blir det mer jämställt?[confused]

Det är en liten, liten partikelpluttiplutt i ett större maskineri... men ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Mitt torra resonemang är det att man ej bör reducera kvinnan till modergestalten. Bakslag för jämställdheten[sad]

Men man firar ju bara kvinnan om hon nu är mor, och man själv känner för det. Mammor i sig är ju inget bakslag för jämställdheten. Tycker att fars och mors dag är bra, förtjänar de uppskattning så ska de ha det. Det kan vara svårt för folk att visa sådant spontant annars. Tycker dock inte att man kan räknas som varken mamma eller pappa om man inte är en bra sådan. Det är en titel man förtjänar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det är en titel man förtjänar.

Du missförstår mig. Rollen mor och rollen far är så god som någon annan roll. Synd att könsstrukturer gör föräldrarollen mer perifer för männen (de går miste på en del uppmuntran som förälder, som jag upplever det).

Kvinnan i sin tur känns bekväm att berömma som moder, men däremot tar det mer emot att berömma henne som framgångsrik inom mansdominerade yrken och maktpositioner.

isola:

förtjänar de uppskattning så ska de ha det. Det kan vara svårt för folk att visa sådant spontant annars.

Det kan jag hålla med om, att uppskattning är en bristvara i samhället, men jag vill inte minska mängden uppskattning, utan omfördela den. Frågan är vad man uppskattas för och därmed uppmuntras till som kvinna resp. man. Jag tror att generellt behöver män mer uppskattning som förälder och kvinnor mer uppskattning som yrkesutövare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

. Synd att könsstrukturer gör föräldrarollen mer perifer för männen (de går miste på en del uppmuntran som förälder, som jag upplever det).

Fast i och med fars dag får de ju lite upprättelse.

MissAnox:

. Frågan är vad man uppskattas för och därmed uppmuntras till som kvinna resp. man. Jag tror att generellt behöver män mer uppskattning som förälder och kvinnor mer uppskattning som yrkesutövare.

Man kan få beröm av sina chefer och kollegor, men detta är ju en annan sorts beröm och validering. Tycker inte att den har med jämställdhet att göra eftersom den finns för både kvinnor och män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Kvinnan i sin tur känns bekväm att berömma som moder, men däremot tar det mer emot att berömma henne som framgångsrik inom mansdominerade yrken och maktpositioner.

men detta handlar ju om hur man upplevs och är som förälder åt av sina barn, inte hur man presterar på jobbet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fast i och med fars dag får de ju lite upprättelse.

Ja, fars dag är bra tror jag.

isola:

Man kan få beröm av sina chefer och kollegor, men detta är ju en annan sorts beröm och validering. Tycker inte att den har med jämställdhet att göra eftersom den finns för både kvinnor och män.

Jag har aldrig nämnt beröm inom arbetslaget? Mycket av våra beteenden rotas i familjen, så där bör också kvinnan berömmas mer som yrkesutövare, men även på ett högre politiskt/strukturellt/kulturellt plan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Mycket av våra beteenden rotas i familjen, så där bör också kvinnan berömmas mer som yrkesutövare, men även på ett högre politiskt/strukturellt/kulturellt plan.

Av våra barn också? Jag håller med om att det är av stor vikt att ha en utbildning och försöka jobba, för att visa barnet att det är viktigt att bidra till samhället och att ens värde inte ligger i könet. Men detta gäller för båda könen. Jag kan väl lära mina barn att bli självständiga kvinnor även om jag är arbetslös och lever på min man, även om det kanske skulle gå bättre om jag vore VD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Av våra barn också? Jag håller med om att det är av stor vikt att ha en utbildning och försöka jobba, för att visa barnet att det är viktigt att bidra till samhället och att ens värde inte ligger i könet. Men detta gäller för båda könen. Jag kan väl lära mina barn att bli självständiga kvinnor även om jag är arbetslös och lever på min man, även om det kanske skulle gå bättre om jag vore VD.

Jag håller med dig till stor del. Det gäller naturligtvis för båda könen, men du glömmer att det redan råder en ojämnvikt vad barnen uppmuntras till och det enda sättet att ändra på en sådan klyfta (på familjeplan) är att ändra sitt beteende åt det andra hållet, utan att för den skull äventyra att barnet får en mångsidig och trygg uppväxt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

men du glömmer att det redan råder en ojämnvikt vad barnen uppmuntras till o

Könsroller, ja. Men yrkesmässigt så tycker jag inte att tjejer uppmuntras att söka sig lägre än killar. Beror väl på familj såklart iof. Men det är förjävligt att det finns så få män inom barnomsorgen och att de flesta sjuksystrar är just "systrar".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Könsroller, ja. Men yrkesmässigt så tycker jag inte att tjejer uppmuntras att söka sig lägre än killar.

Det är ju sant. Konstigt att saker ser ut som de gör med tanke på detta..? Lönerna sjunker i yrkesgrupper som får fler kvinnor.

isola:

Beror väl på familj såklart iof. Men det är förjävligt att det finns så få män inom barnomsorgen och att de flesta sjuksystrar är just "systrar".

ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Det är ju sant. Konstigt att saker ser ut som de gör med tanke på detta..? Lönerna sjunker i yrkesgrupper som får fler kvinnor.

min chef på ett dagis jag var på tog dit en kvinnlig polis och en manlig sjuksköterska för att de skulle få berätta om sina jobb och visa barnen att det inte hänger på kön. det tyckte jag var skitbra gjort. mer sånt i tidig ålder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

min chef på ett dagis jag var på tog dit en kvinnlig polis och en manlig sjuksköterska för att de skulle få berätta om sina jobb och visa barnen att det inte hänger på kön. det tyckte jag var skitbra gjort. mer sånt i tidig ålder.

ja, bra initiativ


   
SvaraCitera