Aviseringar
Rensa alla

Glömt att ta p-piller


Ämnesstartare

Fingerprints:

nää, du var ju skyddad när ni hade sex i lördags eller hur?kör kondom en vecka för att vara riktigt säker och oroa dig inte

Okej tack så mycket för dina svar, nu har du verkligen fått mig att lugna ner mig riktigt mycket, aah det stämmer så var det. Jag tog pillret under lördagskvällen! 🙂


   
SvaraCitera

Fingerprints:

nää, du var ju skyddad när ni hade sex i lördags eller hur?

Spermier kan ju överleva ett par dagar inuti kroppen, så det finns en viss risk för graviditet.

Emblazz:

Så jag behöver inte oroa mig och ta ett gravtest eller något?

Fortsätt att äta dina p-piller som vanligt, men se till att använda kondom eller avstå sex en vecka framåt. Ta ett gravtest om sisådär två veckor för att vara på den säkra sidan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Spermier kan ju överleva ett par dagar inuti kroppen, så det finns en viss risk för graviditet.Fortsätt att äta dina p-piller som vanligt, men se till att använda kondom eller avstå sex en vecka framåt. Ta ett gravtest om sisådär två veckor för att vara på den säkra sidan.

Hmm okej. Men eftersom jag inte passerat 36 timmar ännu kan jag isåfall käka ett dagen-efterpiller?


   
SvaraCitera

Emblazz:

Hmm okej. Men eftersom jag inte passerat 36 timmar ännu kan jag isåfall käka ett dagen-efterpiller?

Ett akut p-piller ska väl tas minst tre dygn efter oskyddat sex, om jag minns rätt. Så det är ju lite på gränsen om du hade sex i lördags. Hör med din ungdomsmottagning!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Ett akut p-piller ska väl tas minst tre dygn efter oskyddat sex, om jag minns rätt. Så det är ju lite på gränsen om du hade sex i lördags. Hör med din ungdomsmottagning!

Men om jag ändå har käkat mitt senaste piller under lördagskvällen då borde jag väl vara skyddad tills vidare mot nästa dag. Jag sitter och väntar just nu på att min barnmorska ska ringa och höra av sig i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

så det jag alltså menar är att man kan räkna med att jag från söndagen inte varit skyddad och därifrån kan man börja räkna timmar så jag har 1 dygn på mig att käka dagen-efterpiller, om jag inte har fel eller något.


   
SvaraCitera

Capture:

Spermier kan ju överleva ett par dagar inuti kroppen, så det finns en viss risk för graviditet.

Emblazz:

Hmm okej. Men eftersom jag inte passerat 36 timmar ännu kan jag isåfall käka ett dagen-efterpiller?

källa till att 36 timmar är okej.

http://www.umo.se/Hjalpsidor/Jag-glomde-ta-p-pillret/


   
SvaraCitera

självklart är det inte bra att missa ett piller men chansen att du blir gravid är väldigt liten om du ätit pillren regelbundet inann


   
SvaraCitera

Capture:

Ett akut p-piller ska väl tas minst tre dygn efter oskyddat sex,

Nej, inte senare än tre dygn efter oskyddat samlag. Helst inom 12 timmar är det ju. [sad]


   
SvaraCitera

deteD:

Nej, inte senare än tre dygn efter oskyddat samlag. Helst inom 12 timmar är det ju. [sad]

Max ska det stå, inte minst. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

självklart är det inte bra att missa ett piller men chansen att du blir gravid är väldigt liten om du ätit pillren regelbundet inann

Min kropp är så vann vid att jag får i mig p-piller. Då har jag iaf hållit på med 3 kartor, dvs 3 månader


   
SvaraCitera

tycker inte du ska oroa dig i onödan nu. Det är det absolut sämsta du kan göra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

tycker inte du ska oroa dig i onödan nu. Det är det absolut sämsta du kan göra!

Jo jag vet men om jag nu redan käkat i lördags då borde jag väl vara skyddad tills nästa dag och utifrån söndagen borde jag vara oskyddad. Jag förstår själv inte varför hur jag i hela världen kunde glömma ta mina piller när jag annars alltid passar mina tider punktligt.


   
SvaraCitera

Emblazz:

Jo jag vet men om jag nu redan käkat i lördags då borde jag väl vara skyddad tills nästa dag och utifrån söndagen borde jag vara oskyddad. Jag förstår själv inte varför hur jag i hela världen kunde glömma ta mina piller när jag annars alltid passar mina tider punktligt.

nä precis, men som capture säger så överlever spermierna i kroppen några dagar, men ändå så är chansen extremt liten att det skulle hända något.


   
SvaraCitera

alla kan man glömma att ta piller

hett tips: http://www.kronansdroghandel.se/Radgivning/SMS-paminnelse/


   
SvaraCitera