Aviseringar
Rensa alla

God bless.... France.. eeh?


Jag tippar på att Gaddafis soldater inte kommer vara lika taggad att attackera civila eller slåss för honom nu när dom faktiskt möter motstånd[y]

Marmoth:

Det absolut bästa är om militären överger Gaddafi och ställer sig på folket sida och tillsammans med NATO bekämpar de få som fortfarande strider för honom.

Tror majoriteten utav dom som just nu stödjer Gaddafi snabbt kommer byta sida då han antingen är död, flytt eller dom inser att han har förlorat. Skulle tippa på att majoriteten av dom är individualister, inte idealister och endast stödjer Gaddafi p.g.a pengar, makt osv. när dom väl inser att han inte kommer kunna ge dom det. Så kommer nog en hel del att byta sida för att rädda sig själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Vad Napoleon gjorde har väldigt lite med vad Sarkozy gör, om ens något. Frankrikes mentalitet har förändras ganska rejält sedan den tiden.

Vad jag menade var att även om det var länge sedan de var direkt involverade i ett krig så är de fortfarande i någon mån en krigsmakt att räkna med, de spenderar fjärde mest i världen.

Marmoth:

Men hur tänker du då? Vad tjänar Frankrike (och NATO) på att motsätta sig Gaddafi som tidigare har sålt olja till dem med glädje?

Mer inflytande i region I.E. lägre priser.

Marmoth:

Norway, Saudi Arabia, Russia, and the United Kingdom

Jag vet inte vart de får mestadels av sin olja ifrån, men jag har förstått att Total France har stora fält där nere.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Redbulls:

Vad jag menade var att även om det var länge sedan de var direkt involverade i ett krig så är de fortfarande i någon mån en krigsmakt att räkna med, de spenderar fjärde mest i världen.

Ja, det kan jag hålla med dig om. Men med tanke på vilka "grabbar som är med i leken" så var det faktiskt lite förvånande att de var först ut.

Redbulls:

Mer inflytande i region I.E. lägre priser.

Lägre marknadspriser lär inte libysk olja kunna bidra med. De är en alldeles för liten producent.

Redbulls:

Jag vet inte vart de får mestadels av sin olja ifrån, men jag har förstått att Total France har stora fält där nere.

Har faktiskt ingen koll på sådana detaljer.


   
SvaraCitera

Gillar att USA avfyrat 110 Tomahawk missiler på 20 olika militära mål i Libyen. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

Gillar att USA avfyrat 110 Tomahawk missiler på 20 olika militära mål i Libyen.

Mycket befogat med tanke på Gaddafis hot ikväll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ryssland beklagar beslutet att ta till militära medel mot Muammar Khaddafis Libyen, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Äckligt uttalande från de som hellre la ner sin röst än röstade emot...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Men vem trodde på fullaste allvar att Frankrike av alla länder skulle vara först ut?

Inte alls konstigt, Frankrike har mycket intresse i det där området. Många fransktalande länder runt omkring och Sarkozy är väldigt populär bland rebellerna.


   
SvaraCitera

Marmoth:

Mycket befogat med tanke på Gaddafis hot ikväll.

jo, lär inte häller vara särskilt mycket kvar på dom 20 platserna som dom bombade. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

jo, lär inte häller vara särskilt mycket kvar på dom 20 platserna som dom bombade. [zzz]

Är väl det som är meningen när man bombar militära mål?


   
SvaraCitera