Aviseringar
Rensa alla

God kapitalism


Ämnesstartare

Rödingajävel:

Mer konkret genomgång hittar du här:

Karl Marx i all ära. Men hans lära är tämligen out of date.

Rödingajävel:

ingen vill vara slav.

Trots att jag aldrig själv kommer tillhöra den "elit" som styr över produktionsmedlen (man ska iofs aldrig säga aldrig) så kommer jag aldrig se mig själv , eller känna mig som en slav. Du får gärna känna dig själv som en slav och se dig själv som en slav, men det rör som sagt dig själv och vad du känner.

Jag kommer däremot aldrig känna mig fri om jag tvingas in under något slags kollektivt slaveri. Den saken är säker!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Statslös:

Karl Marx i all ära. Men hans lära är tämligen out of date.

Kapitalismen uppfanns under feodalsamhället så den är ännu mer utdaterad. Tramsargument. Vi har fortfarande samma samhällssystem. Produktionen är likadant utformad. Du skrev ju själv att dagens samhälle är kapitalistiskt, [rolleyes]

Statslös:

Trots att jag aldrig själv kommer tillhöra den "elit" som styr över produktionsmedlen (man ska iofs aldrig säga aldrig) så kommer jag aldrig se mig själv , eller känna mig som en slav. Du får gärna känna dig själv som en slav och se dig själv som en slav, men det rör som sagt dig själv och vad du känner.

Våra känslor är också skapade av det samhälle vi växt upp i och hur vi lärt oss att känna. Vad du känner är fullkomligt irrelevant. Det är en beskrivning av de faktiska förhållandena i dagens samhälle, inte av hur människor upplever dem.

Statslös:

Jag kommer däremot aldrig känna mig fri om jag tvingas in under något slags kollektivt slaveri. Den saken är säker!

Ok. Och jag tror att jag är en grön älg med rosa vingar om vi ändå ska ta upp helt irrelevanta saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

har odlats av den gamle nazisten och skattesmitaren

Du påpekar alltså lite smått att i stort sett hela det tyska folket var nazister? Kamprad härstammar från Tyskland och som liten och ung är det nog ganska normalt att "tycka om" en ledare som gör livet bra för ens familj och släkt som bor kvar i Tyskland. Att Kamprad var imponerad av Hitler som 15åring gör inte honom till mer nazist än du och jag, inte heller att han besökte något möte för "nysvenskarna" i Sverige som 16åring.

Med skattesmitare vet jag inte heller vad du menar. När Kamprad flyttade till Schweiz betalade han 500 000 schweiziska Franc i skatt till kommunen redan första året, trots att han egentligen inte behövde det. Han ville inte komma dit och vara som en parasit.

Rödingajävel:

Kapitalismen uppfanns under feodalsamhället så den är ännu mer utdaterad.

Kapitalismen förändras ständigt. Det finns mycket i Karl Marx lära som inte längre stämmer överens med hur systemet fungerar idag. Är det inte något som du kan acceptera så kan jag nog tyvärr inte göra mer åt saken.

Rödingajävel:

Våra känslor är också skapade av det samhälle vi växt upp i och hur vi lärt oss att känna.

Jaha? Och ändå tar du rättigheten att skriva att ingen vill vara slav? Hur vet du det? Hur vet du att alla vill ha lika stor makt och att det är mest optimalt och rättvist? Trivs alla med makt eller finns det helt enkelt människor som trivs bäst när de blir tillsagda vad de ska göra?

Vad du tror dig veta är mest optimalt för samhället och dess individer som just är individuella, är nog det mest irrelevanta.

Jag undrar vem det är som talar emot sig själv i den här tråden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Statslös:

, inte heller att han besökte något möte för "nysvenskarna" i Sverige som 16åring.

Han var ju med av och till under flera år till och med efter kriget då sanningen om förintelselägren osv blev ännu mer känt.

Statslös:

Med skattesmitare vet jag inte heller vad du menar. När Kamprad flyttade till Schweiz betalade han 500 000 schweiziska Franc i skatt till kommunen redan första året, trots att han egentligen inte behövde det. Han ville inte komma dit och vara som en parasit.

Kom igen, varför i helvete skulle han som bygger hela sin marknadsföring på att han är nåt slags ursmålänning flytta till Schweiz om det inte vore av skatteskäl, 500 000 franc tjänar kamprad medan han går på muggen och det är ingenting mot vad han skulle betala i Svensk skatt. Trams.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Han var ju med av och till under flera år till och med efter kriget då sanningen om förintelselägren osv blev ännu mer känt.

Jaså? Det är mer än jag har läst när jag läste hans memoar och artiklarna från 90-talet där "skandalen" togs upp. Just den sista "skandalen" där de tog upp att han varit aktiv så sent som vid 20 års ålder har ju dementerats och tagits tillbaka.

Vart har du fått reda på din fakta?

dazed_and_confused:

nåt slags ursmålänning flytta till Schweiz om det inte vore av skatteskäl

Om du läser hans memoar så förklarar han klart och tydligt hans relation till Schweiz. Det är det land där han öppnade det första IKEA-varuhuset utanför Sveriges gränser. Kamprad har spridit sin organisation och delat upp koncernen i flera olika länder där man betalar olika skattesatser just för att han vill göra den så osårbar som möjligt. Det står bra beskrivit i hans bok. Läs den![smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Statslös:

Vart har du fått reda på din fakta?

Nåt slags tv4-dokumentär där Lennart Ekdahl fick honom att berätta om nazitiden eller whatever. Där berättade han också om att han skatteplanerade därför att alla andra gjorde det eller nåt liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Nåt slags tv4-dokumentär där Lennart Ekdahl fick honom att berätta om nazitiden eller whatever. Där berättade han också om att han skatteplanerade därför att alla andra gjorde det eller nåt liknande.

Jag tvivlar på att han ger två olika versioner i två offentliga publikationer. Men whatever..

dazed_and_confused:

500 000 franc tjänar kamprad medan han går på muggen och det är ingenting mot vad han skulle betala i Svensk skatt.

Precis som du själv skriver tjänar han mycket cash. Tror du helt ärligt att han bryr sig om han får betala 500 000 i skatt eller det dubbla, dvs 1 000 000 i Sverige?

Warren Buffett, världens näst rikaste man har nyligen uttalat sig och uppmanat den amerikanska staten att de ska beskatta honom hårdare. Skatterna är de minsta problemen för så rika människor. Att skattesmita är sånt som idrottsstjärnor och artister håller på med... inte världens rikaste personer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

[tired]

[shake] Jag säger bara att ditt resonemang talar mot sig själv. Människor som står i god för tvåsiffriga miljardbelopp bryr sig inte om de får betala 50 000 000 i förmögenhetsskatt per år. Bara ränteavkastningen på deras kapital betalar av förmögenhetsskatten.

Än mindre håller dessa rika människor i välgörenhets-jippon och cancerforskningsfonder om de hade varit skattesmitare och så snåla som du påstår att de är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Statslös:

Än mindre håller dessa rika människor i välgörenhets-jippon och cancerforskningsfonder om de hade varit skattesmitare och så snåla som du påstår att de är.

Dom gör det ju inte anonymitet direkt dom gör det för att stärka brandet att visa upp en viss bild av sig själva. Drivkraften är alltid att tjäna lite mer att stärka företaget lite mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Dom gör det ju inte anonymitet direkt dom gör det för att stärka brandet att visa upp en viss bild av sig själva. Drivkraften är alltid att tjäna lite mer att stärka företaget lite mer.

Många välgörenhetsprojekt görs anonymt, jo. Eller åtminstone så att de inte är kopplade till företaget i sig. Du kan exempelvis inte jämföra McDonalds Ronad McDonald-hus med familjen Kamprads cancerfond.

Inte heller Warren Buffetts välgörenhetsprojekt. Han är ingen företagare.

En fråga till dig. Hur hade du reagerat om Kamprad eller Buffett hade skänkt hela sin förmögenhet åt välgörenhet när de dör? Hade du propagerat lika mycket för de, som du nu propagerar mot de?. Eller hade du bara rykt på axlarna, sagt "jaha" och fortsatta ditt hat mot den rika eliten?

Intressant diskussion iaf! Men nu måste jag gå och lägga mig för klockan är mycket här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Statslös:

Kapitalismen förändras ständigt.

Marxismen med, grunderna är dock de samma. Kapitalismens grunder är samma saker idag som när den uppkom, annars hade det nämligen inte varit kapitalism längre.

Statslös:

Det finns mycket i Karl Marx lära som inte längre stämmer överens med hur systemet fungerar idag.

Som? Vad av det jag beskrev menar du inte skulle stämma på dagens samhälle?

Statslös:

Är det inte något som du kan acceptera så kan jag nog tyvärr inte göra mer åt saken.

Ska jag acceptera det enbart för att du säger det, eller har du lust att peka ut vad du syftar på? [rolleyes]

Statslös:

Jaha? Och ändå tar du rättigheten att skriva att ingen vill vara slav? Hur vet du det?

Det är min subjektiva upplevelse. Jag har aldrig träffat eller hört talas om en människa som vill vara slav (annat än som sexuell fetisch), därför antar jag att ingen vill det. Borde kanske skrivit det, trodde du skulle förstå vad jag menade.

Om folk vill vara slavar eller ser sig som slavar är fullkomligt irrelevant när man diskuterar hur samhället är utformat. Jag blir inte en grön älg för att jag tror eller tycker att jag är det. Om all andra ser en grön älg när de ser mig så kan man dock säga med ganska hög säkerhet att jag faktiskt är en grön älg. Det är när individuella upplevelser tillsammans bildar kollektiva upplevelser som man kan börja utläsa den objektiva verkligheten.


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

Det kan ju bli bra för konsumenten om det finns konkurrens mellan företagen och priserna på så vis kanske pressas ner på bekostnad av dom anställdas löner och rättigheter,

Konkurrens leder inte bara till pressade priser, även kvalitén på produkten förbättras.

dazed_and_confused:

dock så måste man ju vara anställd på något företag för att kunna konsumera i någon större omfattning och då blir man ju själv också lidande av systemet. Ond cirkel osv.

Man måste inte alls vara anställd på något företag 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

merva:

Man måste inte alls vara anställd på något företag 🙂

I ett fullt kapitalistiskt samhälle så måste du ju nästan vara det med 99 % sannolikhet.

Statslös:

En fråga till dig. Hur hade du reagerat om Kamprad eller Buffett hade skänkt hela sin förmögenhet åt välgörenhet när de dör? Hade du propagerat lika mycket för de, som du nu propagerar mot de?. Eller hade du bara rykt på axlarna, sagt "jaha" och fortsatta ditt hat mot den rika eliten?

Det hade ju såklart varit relativt bra men jag är av uppfattningen att arbetaren ska få det fulla värde som hans arbete har skapat i lön och då funkar det inte med en chef som drar in miljarder.
Buffet har jag ju extra svårt för då han inte gör nåt faktiskt arbete utan lever på andras arbete och ren spekulation.

Statslös:

Intressant diskussion iaf! Men nu måste jag gå och lägga mig för klockan är mycket här.

Jo go natt. [crazy]


   
SvaraCitera

Statslös:

Jo, de stannade och accepterade stora förluster ett par år i rad och på sitt sätt hjälpte de till att få Ryssland upp på benen igen. Är inte detta ett bevis på god kapitalism?

mja...jag har ändå svårt att tro att de gjorde det helt utan någon baktanke


   
SvaraCitera