Aviseringar
Rensa alla

Gör min pappa rätt?


Ämnesstartare

Hej,

Jag är inte säker var jag ska lägga denna tråd så det får bli här. Jag är en ungdom på 17 år, 18 om några månader och jag har ett ungdomskonto på banken som innehåller över 7000 kr och jag som ägare till kontot har beslutat att införskaffa en laptop för 9000 kr som en spel och studie dator. För att få tag på denna laptop så har jag beslutat att sälja mitt Xbox 360 för att få tag på de sista tusen lapparna.

Tillbaka till ämnet, min pappa är dansk och är mycket gammaldags när det gäller pengar och teknik, han vet inte ens vad ordet laptop betyder. Saken är att pappa säger strängt nej till att jag ska köpa den datorn för mina egna pengar. När jag försöker att berätta för honom att det är mina pengar och att jag gör vad jag vill med dom så kan han få för sig att dödshota mig... det har hänt. Senare kom jag då upp med förslaget att sälja mitt Xbox men då blev han bara mera envis och vägrar låta mig sälja min egendom, som jag också har köpt själv för egna pengar.

Jag har också tagit min tid att läsa mina rättigheter att äga ett ungdomskonto över 16 år och det säger klart och tydligt att jag som ägare gör vad jag vill med dom pengarna.

Detta börjar bli frustrerande, jag har pengar som är mina, jag har prylar som jag kan sälja som jag själv har köpt men blir nekad till det.

Låter detta relevant eller vad ska jag göra?!


   
Citera
Kviq
 Kviq

Är ju bara att köpa skiten.

Dock skulle jag aldrig ha gjort det. Inte om du har så lite pengar, så att du blir helt pank efter det. Verkligen inte.


   
SvaraCitera

Ja, det lät relevant.. men din pappa är ju dansk, så atte...


   
SvaraCitera

Varför skulle du ej få köpa det? :sssss (känns som troll fö)


   
SvaraCitera
Åtta

Instämmer med Kviq. Att lägga sina sista 9000 på en dator känns vanvettigt.

Men ja, det är dina pengar, så det finns inte så mycket han kan göra åt saken om du nu känner för att bränna dem.

Dock tycker jag att han gör helt rätt i att försöka hindra dig från att köpa en laptop om du tänkt använda den till att spela spel. Sådana dumheter bör belönas med gammeldansk aga.


   
SvaraCitera

Köp datorn om några månader.


   
SvaraCitera

Varför behöver du din pappas tillåtelse?


   
SvaraCitera

danskjävel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Varför behöver du din pappas tillåtelse?

Jag har ingen aning, han har alltid varit den så kallade bossen över ekonomin och han låter knappt mamma röra visa kortet.


   
SvaraCitera

FreddeN:

Jag har ingen aning, han har alltid varit den så kallade bossen över ekonomin och han låter knappt mamma röra visa kortet.

Men om du har eget bankkonto och då full kontroll över dina egna pengar, så borde du väl kunna köpa datorn utan hans vetskap?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Men om du har eget bankkonto och då full kontroll över dina egna pengar, så borde du väl kunna köpa datorn utan hans vetskap?

Jag önskar att det vore så lätt, den senaste kommentaren han gav mig är "Varsågod och köp den men den kommer inte in i detta huset." Så varför skulle jag köpa den om han beslagtar den och kanske bara skickar tillbaks den. Jag bor också fortfarande hemma så man kan inte göra något hemligt för honom.


   
SvaraCitera

FreddeN:

Jag önskar att det vore så lätt, den senaste kommentaren han gav mig är "Varsågod och köp den men den kommer inte in i detta huset." Så varför skulle jag köpa den om han beslagtar den och kanske bara skickar tillbaks den. Jag bor också fortfarande hemma så man kan inte göra något hemligt för honom.

Vänta ett par månader då? Då slipper du sälja ditt xbox och du kommer även ha pengar över och din pappa har inte mycket att säga till om längre.


   
SvaraCitera

Vet ej om han kan hindra dig eller ej, och tycker som kviq att det är ett korkat köp, men vad gäller detta:

FreddeN:

ill med dom så kan han få för sig att dödshota mig... det har hänt.

så gör han absolut inte rätt utan något väldigt väldigt olagligt och fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Vänta ett par månader då? Då slipper du sälja ditt xbox och du kommer även ha pengar över och din pappa har inte mycket att säga till om längre.

Det är sant och kommer antagligen att göra det men jag är väldigt irriterad på hans bestämmelser över ekonomin.

OBS: Jag gör detta köp därför att jag får körkortsbidrag av våran familjs fond och jag får såklart studiebidrag samt lön.


   
SvaraCitera

FreddeN:

studie dator

Jo tjena, hur mycket kommer du studera på den?[no-no]

FreddeN:

min pappa är dansk

Bra, väldigt relevant information.

FreddeN:

vägrar låta mig sälja min egendom

Fast du kan ju göra det ändå. Säkert.

FreddeN:

jag som ägare gör vad jag vill med dom pengarna.

Varifrån kommer de pengarna? Bara studiebidrag eller har du jobbat också?
Men fundera lite över varför din danskefääär reagerar som han gör så kanske du kan förstå honom.


   
SvaraCitera