Aviseringar
Rensa alla

Göra skolan statlig igen?


Ämnesstartare

NEMO:

men skulle kommunerna få väldigt mkt mindre pengar då typ? skule det vara bra för kommunerna?

Förhoppningsvis skulle det innebära att de fick den summa pengar de är i behov av för att kunna sköta skolverksamheten. Eftersom det då inte skulle vara kommunens angelägenhet längre så är det svårt o säga om det skulle vara "bra" för kommunen. Bra kanske för kommuner som inte har det så bra ställt pga de demografiska villkoren.

Kanske skulle det i vidare mening vara bra eftersom skolan (som är en stor del av budgeten) inte skulle belasta kommunen lika hårt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

Känns skönt nu när Jan Björklund leder.

vad är det som känns "skönt" med d?

Jakob_E:

Eftersom inget av alternativen är minsta liberalt så kan inget heller vara mer eller mindre liberalt.

jo det är klart


   
SvaraCitera

NEMO:

hur skulle den konkurrensen utspela sig?

Kan du inte tänka lite själv? Genom att skolor försöker konkurrera om eleverna. Skolor som drivs av idioter får dåligt rykte och tvärtom -> skolor som drivs på bättre sätt får fler elever.

NEMO:

vad gjorde han/hon?:P

Hittade på egna kurser. Dock absolut inget flum, tvärtom så gjorde vi betydligt mer än vad vi annars hade gjort (exempel: istället för en nätverksutbildning på 100 poäng så gör en del av klassen 25% av det, sedan spenderar de 75 timmar med nätverksutbildning på motsv. högskolenivå).

Då licenser fanns inköpta sedan tidigare och eleverna själva hade hårdvaran så kunde utbildningen göras väldigt billig, vilket innebar att vi gick under budget (vilket vi egentligen inte ska göra, så i slutändan gick pengarna till klassen i form av aktiviteter och inköp av dyr specialhårdvara (bla. till projektarbetet), men det var kommunens fel som arbetar med målet att gå exakt +- 0 istället för att tjäna pengar).

Det var absolut inte möjligt om h*n fullt ut följde kommunens regler. Jag kan garantera en minskning av betygen med >25% i vår klass om det inte vore för vår lärare.


   
SvaraCitera

Vileda:

Sedan blev det mindre lärarledda lektioner, budgeten snävdes till och allting gick åt helvete bara... Känns skönt nu när Jan Björklund leder.

Samma budget, samma politik, men nu med (ännu!) sämre elevrättigheter. Woho! [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Kan du inte tänka lite själv?

jag tänkte i stort sett bort att det finns frisök osv. som jag uppfattat det är det friskolorna som konkurrerar. sure, bor du i en stor stad med flera gymnasium. men konkurrensen är inte direkt fulländad, vilket jag anser är väldigt trist. jag var nog rätt trött, håller med om att det var korkat. men som sagt så råder det inte nån enorm konkurrens då det är föräldrarnas ekonomi och inte betygen som ofta räknas.

k1337oris:

samma politik

sure håller med men politiken är skiljer ju sig ändå en del...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inte en fråga om det är liberalt. Det är en fråga om demokrati. Det är sämre för demokratin att centralisera makten. Oavsett om skolor skulle bli bättre eller sämre av förstatligande så är en centralisering av makten ett steg bakåt för demokratin och ger mindre makt åt individen.


   
SvaraCitera
Issen

Jag ser inte att man behöver diskutera så mycke om ifall de ska vara kommunala eller statliga... det finns visserligen fördelar och nackdelar där... men jag är mer rädd för friskolor... vissa saker tycker jag inte man ska få driva en bussinses av, bland annat skola... sjukvård är en annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Jag ser inte att man behöver diskutera så mycke om ifall de ska vara kommunala eller statliga... det finns visserligen fördelar och nackdelar där... men jag är mer rädd för friskolor... vissa saker tycker jag inte man ska få driva en bussinses av, bland annat skola... sjukvård är en annan.

Friskolor behövs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

vissa saker tycker jag inte man ska få driva en bussinses av, bland annat skola... sjukvård är en annan.

Varför inte?


   
SvaraCitera
Issen

NEMO:

Varför inte?

För jag vill ha lärare, läkare etc som väljer med hjärtat, att dom gör de dom brinner för, inte för att dom ska tjäna asmycke pengar på de.

Och jag tycker det är moraliskt fel att bli rik på andras olycka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

För jag vill ha lärare, läkare etc som väljer med hjärtat, att dom gör de dom brinner för, inte för att dom ska tjäna asmycke pengar på de.

Kan man mycket väl göra även om man får pengar för det. Konkurrens ger bättre skolor tillexempel. Och jag kan tala om att friskolor oftast verkar ha mycket bättre energiska lärare som brinner mycket mer för vad de gör än kommunala lärare.

Issen:

Och jag tycker det är moraliskt fel att bli rik på andras olycka.

ENligt det borde alltså inte läkare ens få betalt? Vem avgör att man har en lön som gör en "rik"?


   
SvaraCitera
Issen

NEMO:

Kan man mycket väl göra även om man får pengar för det. Konkurrens ger bättre skolor tillexempel. Och jag kan tala om att friskolor oftast verkar ha mycket bättre energiska lärare som brinner mycket mer för vad de gör än kommunala lärare.

Japp det kan man men det drar till sig fler assholes.

NEMO:

ENligt det borde alltså inte läkare ens få betalt? Vem avgör att man har en lön som gör en "rik"?

Jo, dom ska kunna leva bra på den samhällstjänst dom genomför, man får väl basera lönen på något mått, men jag vill inte att dom ska bli miljonärer på de.


   
SvaraCitera

Issen:

Och jag tycker det är moraliskt fel att bli rik på andras olycka.

Vänta nu... Så utbildning är olycka? [rolleyes]
Om något så är väl utbildning definitivt något som är moraliskt rätt att bli rik på! Lär man ut bäst och därefter får mest pengar därför, så är det väl ändå inte mer än rätt? Alla vinner på det.


   
SvaraCitera
Issen

k1337oris:

Vänta nu... Så utbildning är olycka?

Nej i de fallet syftade jag mest på sjukvården ofc.

k1337oris:

Om något så är väl utbildning definitivt något som är moraliskt rätt att bli rik på! Lär man ut bäst och därefter får mest pengar därför, så är det väl ändå inte mer än rätt? Alla vinner på det.

Fast friskolor funkar inte så, utan där är det staten som betalar alla pengarna precis som till kommunala skolor, skillnaden är dock att friskolorna sen kan mjölka loss pengar, att t.ex. ta asmycke betalt för maten på skolan och dra in sjukt mycke pengar vilket jag tycker är fel.

Och dom tar elever från kommunala skolor som tvingas vara öppna pga att lagen säger de, så staten får betala för mer än som behövs.

Nej, jag är väldigt anti.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Och dom tar elever från kommunala skolor som tvingas vara öppna pga att lagen säger de, så staten får betala för mer än som behövs.

Tror de händer att de slår ihop grundskolor om det blir få elever.

Issen:

skillnaden är dock att friskolorna sen kan mjölka loss pengar, att t.ex. ta asmycke betalt för maten på skolan och dra in sjukt mycke pengar vilket jag tycker är fel.

Vilken skola gör så?

Issen:

Fast friskolor funkar inte så, utan där är det staten som betalar alla pengarna precis som till kommunala skolor,

Vad är det som inte funkar hur? Menar du att det är negativt att det är staten och inte privatperssoner?

Issen:

Och jag tycker det är moraliskt fel att bli rik på andras olycka.

Frågan om privatisering av sjukvård handlar inte om att avskaffa den nuvarande sjukvården. Det handlar om att de skulle bli lagligt för folk att öppna privata sjukhus under vissa omständigheter. Det skulle alltså bara öppnas ett alternativ för folk att välja, de gamla hederliga 10-timmars-kö-till-akuten sjukhusen skulle fortfarande finnas kvar för dem som föredrar det.


   
SvaraCitera