Aviseringar
Rensa alla

Gonorré eller Urinvägsinflamation?


Ämnesstartare

Nu har jag klantat mig igen. Förra veckan befann jag mig utomlands i lite varmare breddgrader. Där hör det ju inte riktigt till ovanligheterna att gå runt med våta badbyxor dagarna i ända. Men under samma resa hade jag, under berusat tillstånd, sexuellt umgänge med en av lokalborna där. Dum som jag är använde jag inte någon kondom. Nu, ungefär elva dagar efter sexet har jag extremt ont i penis, men även typ under pungen och lite över penis, där jag tror blåsan sitter. Smärtan kom när jag pissade, det har varit helt smärtfritt under hela dagen, dock kom det nu som en chock, när jag stod och pissade utomhus för cirka en timme sedan. Det svider inte riktigt utan är mer en huggande känsla.
Jag har läst på lite om både Gonorré och Urinvägsinfektion och båda verkar ha samma sympton samt att man testar på samma sätt, så som jag förstod det. Givetvis ska jag testa mig, och mina frågor lyder:

*Vart skall jag testa mig, Ungdomsmotagning eller vårdcentral(Det lutar mest mot Ungdomsmotagning då jag slipper ha föräldrar med mig där)?
*För vad, Gonnoré eller Urinvägsinfektion?
*Om jag testar mig för Gonnoré, och jag inte har det, kommer det att visa om jag har Urinvägsinfektion då, eller eventuella andra infektioner/virus/bakterier, och vise versa?
*Hur testar man sig, har jag rätt i att man stoppar upp ett topsliknande föremål i urinvägshålet(eller vad fan det nu heter), eller är det på något annat sätt?
*Har jag rätt när jag säger att detta innebär extrem smärta?

Det var nog allt, fyller på om det är något mer. Jag är tacksam för seriösa svar och vet att det jag gjorde var extremt korkat, så ni behöver inte påpeka detta i tråden. Känner ni dock att ni verkligen måste påpeka hur dum i huvudet jag är så är ni välkommna att skicka ett PM.

Tack på förhand, och följ ett gott råd, använd alltid kondom.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag skulle nog vända mig till Ungdomsmottagningen då det skulle kännas mindre pinsamt samt att det är kostnadsfritt. Ring och säg att det är akut så fort de har öppet. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

deteD:

Jag skulle nog vända mig till Ungdomsmottagningen då det skulle kännas mindre pinsamt samt att det är kostnadsfritt. Ring och säg att det är akut så fort de har öppet.

Hur är det med testerna? Antar att jag får förklara mina symptom för dom så avgör dom vad det kan vara?
Har du någon erfarenhet av sådana här tester? Jag har testat för klamydia en gång men då pissa jag bara i en burk.
Tror du detta kan innebära mera smärta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Göteborgsrapélös:

Hur är det med testerna? Antar att jag får förklara mina symptom för dom så avgör dom vad det kan vara?

Jag vet inte om de stoppar in en provtagningspinne eller tar urinprov, antar att det senare alternativet är det man gör om man misstänker UVI och att båda funkar om du vill testa dig för gonorré. Du får ju förklara vad du själv har för misstankar och symtom. Sen måste du väl säga att du har varit utomlands så att de kan ta flera tester samtidigt om det behövs.

Göteborgsrapélös:

Har du någon erfarenhet av sådana här tester? Jag har testat för klamydia en gång men då pissa jag bara i en burk.

Nej, aldrig som tur är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

deteD:

Jag vet inte om de stoppar in en provtagningspinne eller tar urinprov, antar att det senare alternativet är det man gör om man misstänker UVI och att båda funkar om du vill testa dig för gonorré. Du får ju förklara vad du själv har för misstankar och symtom. Sen måste du väl säga att du har varit utomlands så att de kan ta flera tester samtidigt om det behövs.Nej, aldrig som tur är.

Okej tack ska du ha för snabbt och bra svar. Ringer och hör med dom imorgon. [smile]

Det är fritt fram för andra att fråga om ni har erfarenheter att dela med er av eller andra synpunkter. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varsågod. Jag tror att det bästa du kan göra nu är att avvakta och inte låta fantasierna skrämma dig hur ont det än gör. [y] Sök hjälp och var ärlig så att de vet hur de kan hjälpa dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om jag var du skulle jag testa mig mot alla könssjukdomar till att börja med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AIDS


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

om jag var du skulle jag testa mig mot alla könssjukdomar till att börja med.

this


   
SvaraCitera
Melus

Gå till vad du känner dig mest bekväm med.

Personalen där vet vilka prover som skall tas, du behöver inte oroa dig.

Antar du kommer provas för gonorré, klamydia samt ett urinprov.

Gonorré och klamydia kan vara lite otäckt och kännas obehagligt, det är som du själv säger, det är en tops som man sticker ner en bit i urinröret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Testa för ALLA könssjukdomar. HIV är fortfarande vanligt förekommande i delar av världen och du vill inte vänta med att utesluta att du smittats.

De test som görs genom att föra upp en bomullspinne i urinröret kan kännas obehagliga men är, generellt sett, inte särskilt smärtsamma.

Kontakta ungdomsmotttagning/vårdcentral omedelbart och läs på själv via länken nedan.

http://www.umo.se/Sex/Konssjukdomar/


   
SvaraCitera