Aviseringar
Rensa alla

Gothic 4 ArcaniA


Ämnesstartare

På något sätt så släpptes Gothic 4 utan någon som helst hype, som tur var så kollade jag runt på steam idag och råkade stöta på det. Det släpptes för 2 dagar sedan. Gothic 1 och 2 var några av mina älsklingsspel när jag var yngre Dold text: Tänker inte låtsas om att Gothic 3 finns så jag tänkte att jag var tvungen att prova demot.

Medans jag laddade ner demot så kollade jag på några trailers, såg helt ok ut, inget särskilt. Men när jag väl började spela det blev jag kär nästan på en gång, lite dålig voice acting i första scenen och inte världens bästa lipsync men det kan man leva med. Hursomhelst när jag började springa runt och provade att slåss så älskade jag det, detta är vad Dold text: Gothic 3 borde ha varit.

Eftersom detta flög totalt under min radar trotts att jag är ett ganska stort fan av serien och visste att det gjordes en 4a så tänkte jag att den förtjänar en egen tråd, ifall jag inte är den enda som missade detta totalt. Demo finns att ladda ner på steam.


   
Citera
Ämnesetiketter

ankzor spelar det precis just nu, tror jag


   
SvaraCitera

Klarade just ut spelet, började för två dagar sedan. Var roligt. han bli typ lvl 27-28. Körde firemage hela tiden.


   
SvaraCitera

Har lirar färdigt 1,2 men inte klarat 3 och är nu lvl 20 i 4:an


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elfqueen:

Har lirar färdigt 1,2 men inte klarat 3 och är nu lvl 20 i 4:an

Började bli segt runt 20 tyckte jag. Risen känns mer som Gothic, Risen är vad Gothic 4 borde ha varit.


   
SvaraCitera

Tyckte det kändes lite Two Worlds över allt... alltså lite stelt [rolleyes]

Men jo, när det går ner i pris ska det inhandlas. Spel som dessa föredrar jag på konsol.


   
SvaraCitera
Åtta

Har det. Spelade i en dag ungefär. Tyckte att det var brutalt generic, dåligt optimerat (kändes som en dålig konsoll-port), hade jordens absolut sämsta lipsync och var i största allmänhet väldigt "meh".

Framförallt så störde jag mig på att questerna var så ofantligt ologiska. Ibland så var det väl okej, typ att man måste springa och göra något för att de ska kunna öppna upp vägen till nästa område. Men vissa quester var verkligen bara:
- "Herp derp. Jag har tappat mitt träben. Det är så synd om mig."
- "Låt mig hämta det åt dig!"
- "Nice. Du måste dock slå ihjäl halva populationen av en ödlekoloni för att få tag på det."
- "Jag gillar glass!"
- "Och ödlekolonin ligger på en annan ö, så du måste samla ihop hundrafjorton träbitar för att bygga dig en båt, så att du kan slå ihjäl ödlorna och hämta mitt träben."

Sedan tyckte jag att det var lite obalanserat. Jag använde i princip aldrig något annat än magi, då det gjorde mer skada än både pilbåge/armborst och att fysiskt hacka sönder fienden, samtidigt som man lätt kunde hålla fienden borta från sig genom att antingen paralysera eller frysa ned dem.

Överlag så var det fullt spelbart om man inte hade något bättre för sig, men det är då verkligen inte värt $50 - eller vad det nu går för på Steam.


   
SvaraCitera