Aviseringar
Rensa alla

Gotlands universitet


Ämnesstartare

Finns det någon här som går eller har gått på Gotlands universitet och som kan berätta lite om det?


   
Citera
Ämnesstartare

Miceparade:

Har jag för mig.


   
SvaraCitera

Jao. Högskolan på Gotland. Hemskt trevligt läroverk skulle jag vilja påstå, även om det för tillfället är en aning virrigt då de håller på att gå ihop med Uppsala Universitet.

Visby är en sjukt nice stad att plugga i om man är ok med att bo på en ö.

Vilket ämne är det du är intresserad av? Har inte så bra koll på vart enskilt program men några i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh vad kul, jag var faktiskt inte helt säker på att få något svar :p Men det är skönt att höra att det är så trevligt som jag tänkt mig, har varit i Visby ungefär 5 gånger och hoppades att skolan skulle vara samma som staden.
Har du koll på det med Uppsala universitet? Jag såg det på hemsidan men hängde inte riktigt med på vad de skulle göra.

Jag ska gå (förutsatt att jag kommer in såklart) på arkeologiprogrammet.
Vad läser du?


   
SvaraCitera

Skogsmullen:

Har du koll på det med Uppsala universitet? Jag såg det på hemsidan men hängde inte riktigt med på vad de skulle göra.

Högskolan ska bli en del av Uppsala universitet helt enkelt. Så det kommer inte längre vara självständigt. "Uppsala universitet - Campus Visby" eller nåt sånt blir det väl. Den största skillnaden är väl att det kommer stå Uppsala uni på examensbevis osv. Vissa förändringar sker inom de olika programmen också men inget superomvälvande såvitt jag vet.

Okej, har hört mest positivt om arkeologiprogrammet. Studenterna som pluggat det verkar överlag nöjda, har sällan hört dem klaga över något specifikt, och då har jag ändå suttit med i studentkåren etc.

Jag pluggade speldesign och grafik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aha så mest pappersexercis då med andra ord.
Är det många elever som går på skolan? Eller rättare sagt borde jag nog fråga, har man hyfsat god chans att komma in eller får man slåss med 200 andra ansökande? Förstår om du inte kan svaret på den frågan :p

Okej är det ett roligt program?
Jag var nere nu innan jul och såg en massa killar i 20-års åldern ute på en fredag, kunde först inte förstå vad alla människorna kom ifrån innan jag insåg att skolan har ganska mycket datorinriktade program.


   
SvaraCitera

Skogsmullen:

Är det många elever som går på skolan?

Hm, tror det är runt en 1000 pers som går på själva campus, sen vet jag att de har en hel del distansstudenter, förmodligen fler än campusstudenterna, men är osäker på siffrorna där.

Skogsmullen:

har man hyfsat god chans att komma in eller får man slåss med 200 andra ansökande?

Har tyvärr ingen koll på detta [sad]

Skogsmullen:

Okej är det ett roligt program?

Hehe, ja definitivt. Det är dock det program som genomgår flest förändringar för tillfället, både i och med sammanslagningen och en omdesign av kursupplägget. Går dock en hel del tjejer där nu också faktiskt [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Hm, tror det är runt en 1000 pers som går på själva campus, sen vet jag att de har en hel del distansstudenter, förmodligen fler än campusstudenterna, men är osäker på siffrorna där. Har tyvärr ingen koll på detta

Okej men det är inte så farligt, ungefär samma som de gymnasiumet jag gick på.

Miceparade:

Hehe, ja definitivt. Det är dock det program som genomgår flest förändringar för tillfället, både i och med sammanslagningen och en omdesign av kursupplägget. Går dock en hel del tjejer där nu också faktiskt

Osis med andra ord. Förhoppningsvis blir de väl klara ganska fort och ännu hellre att det blir bra också 🙂

Tack så mycket för alla svar! 🙂


   
SvaraCitera

Skogsmullen:

Är det många elever som går på skolan?

det kallas studenter och högskolan på Gotland är den minsta i Sverige

Miceparade:

Campus Visby

campus gotland


   
SvaraCitera

Skogsmullen:

Tack så mycket för alla svar! 🙂

Inga problem!


   
SvaraCitera

Åh jag är också sugen på att söka till Arkeologiprogrammet på Gotland nu till våren! Håller på att läsa Historia så att jag har behörighet att söka...


   
SvaraCitera