Aviseringar
Rensa alla

Gradasil ?


Ämnesstartare

Tja!

Tjejen funderar på att ta Gardasil och då har jag en fråga.
Kan man ha sex under tiden? Har för mig att man inte kunde ha de [confused]

Någon som vet bättre än mig?


   
Citera
Ämnesetiketter

Jag kan inte hitta något som talar för att det inte går.

Övrig information hittas ​här


   
SvaraCitera

Man kan ha sex under tiden, men de rekommenderar att man låter bli.
Det beror på att man om man under vaccinationsperioden har sex kan råka få kondylom - och då är en stor del av nyttan med vaccinet borta eftersom det bara kan förhindra kondylom, inte bota.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren. Verkligen [y]

Några tjejer jag känner som hade tagit Gardasil sa att man inte skulle vara sexuellt aktiv under tiden men de kanske överdrev. [surprised]
Hoppas de i alla fall [rolleyes]


   
SvaraCitera

Gammelsmurfen:

Några tjejer jag känner som hade tagit Gardasil sa att man inte skulle vara sexuellt aktiv under tiden men de kanske överdrev. [surprised]

Capture:

de rekommenderar att man låter bli.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

rekommenderar att man låter bli

men hur länga ska man undvika de då? Under hela processen? Hur lång är den då? [cute]


   
SvaraCitera

Gammelsmurfen:

men hur länga ska man undvika de då? Under hela processen? Hur lång är den då? [cute]

6 månader brukar den vara.


   
SvaraCitera

Jag förstår inte vrf. Säg att båda parter är oskulder, eller var innan de träffade varandra. Dessutom använder de kanske kondom. Vad är det som gör att vaccinet "jobbar sämre", orgasmerna eller vad?


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

Jag förstår inte vrf. /.../ Vad är det som gör att vaccinet "jobbar sämre", orgasmerna eller vad?

Capture:

Det beror på att man om man under vaccinationsperioden har sex kan råka få kondylom - och då är en stor del av nyttan med vaccinet borta eftersom det bara kan förhindra kondylom, inte bota.

Det fungerar inte sämre på något vis, men en stor del av dess nytta försvinner om man under vaccinationstiden får kondylom. Är som att vaccinera sig mot röda hund när man redan har det. Men eftersom det inte bara minskar chansen att drabbas av kondylom utan även minskar chansen att drabbas av livmoderhalscancer förbjuder de ingen att ha sex under vaccinationstiden, utan det är bara en rekommendation för att man ska få ut så mycket som möjligt av vaccinet.

Postorderhoran:

Säg att båda parter är oskulder, eller var innan de träffade varandra

Då är det en ganska liten chans att man får kondylom, ja.

Postorderhoran:

Dessutom använder de kanske kondom.

Kondylom kan smitta trots att man använder kondom då man kan ha könsvårtorna på andra ställen än precis på könsorganet, alltså på ställen som inte är skyddade av kondomen.


   
SvaraCitera