Aviseringar
Rensa alla

Graffiti?


Ämnesstartare

Jag vill börja måla graffiti! (Laglig, såklart, typ tavlor C:)
Vart ska jag börja?
Finns det böcker i ämnet? Hur lär man sig tekniker och dyl.?
Vart får man tag på färg som inte är snordyr och ruinerar en? och övrigt material för den delen?
Något speciellt man bör tänka på överlag?


   
Citera

Öb, finns billig. Men den är inte bra.

Finns massvis av böcker, bara söka på google eller gå till närmsta graffiti affär.

Sedan så är det att graffiti gör sig bättre på stora ytor. [no-no]


   
SvaraCitera

leta upp den närmsta lagliga väggen, eller bygg en egen om du har trädgård/övrig yta. färg finns att köpa i de flesta stora städer, även om göteborg är lite knepigt sedan childstore blev förbjudna att sälja färg (de kanske har fått tillåtelse igen, jag har ingen direkt koll). vet att det finns ett annat ställe, men de har inte färg inne på regelbunden basis. annars kan man köpa på internet, graffitishop.eu är bra t.ex. fast bara värt om du ska köpa för över 200 euro så du får gratis frakt. undvik vanliga mackfärger med undantag för t.ex. multona som är helt okej, även belton har några bra billiga burkar. karrossfärg kan vara skitbra också.

du lär dig genom övning, testa olika färger, olika munstycken, olika tekniker (långt, nära, snabbt, långsamt, skvätta, vinkla, pressa munstycket frammåt/bakåt för att strypa färgflödet etc).

att måla graffiti på tavla är oftast värdelöst ifall de inte är skitstora. graffiti ska vara stort eftersom färgerna är relativt kladdiga och det tar ca skitlång tid att måla "fint" även på nära håll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

C:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fick lov att prova hejrå


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera
Zsasz

Kårvstråganåff:

(Laglig, såklart, typ tavlor C:)

Själv tycker jag (och gissar på att det är många som håller med) att graffiti inte kan göras på tavlor, För mig är graffiti något som inte är riktigt om det inte är i sin rätta miljö, dvs. på "gatan", fordon (tåg, last/skåpbilar mm.) etc.

Vet att det finns mycket graffiti inspirerad konst däremot, och visst kan det vara snyggt, men jag skulle aldrig kalla det graffiti, dock så gissar jag att "lagligt såklart" bara är skrivet i ditt inlägg för att få bort "för fan väx upp" kommentarer..

Kårvstråganåff:

1. Vart ska jag börja?
2. Finns det böcker i ämnet?
3. Hur lär man sig tekniker och dyl.?
4. Vart får man tag på färg som inte är snordyr och ruinerar en?
5. och övrigt material för den delen?
6. Något speciellt man bör tänka på överlag?

1. Skissa?, Det är inte svårare än så, börja med att skissa, först lättare block bokstäver, sedan när du känner du kan det så är det bara att börja leka med formerna (dock så vet jag att många börjar leka för tidigt, och går för snabbt fram).. Men börja enkelt bara..

2. Finns en massa böcker i ämnet, men inget som "Graffiti - För Dummies", det finns inga böcker som lär dig graffiti om det är det du menar, därimot finns det massor av böcker med bilder, och små-texter ("Spraycan Art", "Subway Art", "Best of Stylefile" böckerna etc.) .. Men även mer biografi-liknande böcker m.m. (Några exempel är WUFC's bok "Writers United: The WUFC Story", "Overground" böckerna, "They Call Us Vandals - Dem Kallar oss Klottrare", klassikern "Graffiti - Ett gäng hip-hoppare och deras konst", "The Nasty Terrible T-Kid 170", "All City - The book about taking space" etc.)

3. Man lär sig oftast efter hand, visst det tar ett tag om man ska lära sig själv men man kommer oftast på det genom träning helt enkelt, testa olika saker, att tänka "undra vad som händer om jag gör så.." är något som oftast funkar bra när man ska hitta nya tekniker..

4. Om man inte rackar (baxar/snor/stjäl) så är nog det billigaste s.k. "Graffiti butiker" (dock så är dem inte så utspridda, finns några i Köpenhamn, ett par i Stockholm, nån i Göteborg och någon i Malmö, och någon i Helsingborg har jag för mig, förmodligen på fler ställen, men det är dem jag kommer på), inte alla så klart, men det finns vissa som är ganska billiga, färgen brukar oftast gå på ~35 kr/st för en relativt bra burk, som "internet" nämnde så finns ju annars vissa bra online butiker graffitishop.eu (eller Henxs som den egentligen heter) t.ex. brukar ha sina "Random Cans" för €2 styck, vilka är, som namnet tyder på, osorterade burkar i osorterade färger på 400-600ml per burk, vissa är skit men oftast är det relativt bra, och har man tur kan man få lite grymma "retro burkar" som Auto-K, Hit Color och Krylon.. Men precis som han nämner är det inte lönt och köpa från Henxs om man inte köper för mer än £200 (~1850 kr) pga frakten.. Men 100 burkar för 1850 kr är inte illa, det är 18.50 kr per burk det är fan nästan hava priset på ett relativt bra pris på burkar sverige..

5. Övrigt material?, Jag gissar du menar pennor, bläck mm.?, I så fall finns det internet shoppar för special saker (Backjump håller på att stänga, Highlights finns ju annars), eller så skaffar du dig bara en bra spritpenna, alternativt gör något hemma-meck (skokräms flaska med hemmagjort bläck brukar funka alldeles utmärkt)

6. Skissa, skissa, skissa, detta är något de flesta toys verkar glömma bort, innan du ens tänker på att göra en målning ute, skissa tillräckligt mycket för att det ska bli något relativt snyggt, för can-control är helt onödigt om du inte kan göra något snyggt med det, om det är första gången du ens testar göra något graffiti-liknande, så tänk i alla fall ett par tre månaders (dagligt) skissande innan du tar upp en burk färg, och böra absolut inte måla synligt direkt, ställ dig vid ett ödsligt elskåp där ingen brukar gå istället och träna, för de första gångerna kommer se skit ut, det kan jag nästan lova dig (har sett ett par som har fått till något relativt clean:t resultat första gångerna dem målade, men det är fan inte många), Så, börja skissa, skissa på bokstäver, karaktärer, handstilen, allt, du kan inte ha en snygg handstil och sedan sjukt fula bokstäver, eller tvärt om så tänk på att försöka förbättra allt, hela tiden..

...
Fan vad långt detta inlägget blev..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

childstore blev förbjudna att sälja färg (de kanske har fått tillåtelse igen, jag har ingen direkt koll).

Dom blev ju hotade med att bli utslängda ur sin lokal om dom inte slutade, och dom har inte börjat igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

ställ dig vid ett ödsligt elskåp där ingen brukar gå istället

Hon ville måla lagligt. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Zsasz

Ensamvargen:

Hon ville måla lagligt.

Zsasz:

dock så gissar jag att "lagligt såklart" bara är skrivet i ditt inlägg för att få bort "för fan väx upp" kommentarer..

Kan så klart ha fel, men i vilket fall, om så är fallet så fungerar en spånplanka lika bra att testa på, och det är helt lagligt 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

Kan så klart ha fel, men i vilket fall, om så är fallet så fungerar en spånplanka lika bra att testa på, och det är helt lagligt 😉

Well, kan ha en poäng där. [blush]


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Dom blev ju hotade med att bli utslängda ur sin lokal om dom inte slutade, och dom har inte börjat igen.

okej, synd. det är ett bra ställe, även om det är lite dyrt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren!
Grymt imponerad över vilken intelligensnivå folk svarat med - men det är en annan femma 😛

Med lagligt menade jag först och främst på ställen där graffiti är tillåtet, vet att det finns ett par här omkring faktiskt.
Och gällande tavlor, nej, nu snackar vi inte 30x30 cm, utan stora rejäla tavlor som täcker hela väggar!
(har skitfult klotter på mina väggar här hemma då min förra rumskompis trodde sig vara tuff genom att skriva "Tro hopp & kärlek" med svart på vita väggar. Tilläggas bör att &-tecknet är felvänt och allt är skevt. Inte okey. I alla fall. Vill börja med att få något att hänga över där då jag inte har tillåtelse att måla om oÔ)

Kanske kan vara värt att köpa hem lite skitfärg medans man bara övar för att få in tekniken? C:


   
SvaraCitera

Kårvstråganåff:

Kanske kan vara värt att köpa hem lite skitfärg medans man bara övar för att få in tekniken? C:

om du lär dig måla med "dålig" färg så kan du måla med allt sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

okej, synd. det är ett bra ställe, även om det är lite dyrt.

Indeed.


   
SvaraCitera