Aviseringar
Rensa alla

Grafikkort och nätaggregat


Ämnesstartare

Jo nu är det så att mitt grafikkort pajade igen och symptonen är massor med streck på skärmen. Detta hände efter jag spelade modern warfare 2 - datorn krachade och när jag startade den igen så var allt knäppt.

Jag hade ett liknande problem några år sedan och reparatören sa att nätaggregatet var för dåligt för grafikkortet. Nu när tre grafikkort pajat på senaste datorn (tur att jag har försäkring) så börjar man undra.

Det senaste grafikkortet var ​ATI Radeon HD 4830 och mitt nätaggregat är ​detta.

Enligt ATI system req så står det 450 W or greater medan nätagget har output 460 W.
Behövs det mer kraft från agget eller ska grafikkortet klara sig med detta, eller är det något annat jag missat här?

Tack på förhand


   
Citera

Koom:

450 W or greater medan nätagget har output 460 W

Ditt nätagg drar antagligen 460W men kan inte leverera det till grafikkortet, det bli ju en massa förluster och värme och så.
Köp ett grymmare och framförallt effektivare nätagg.
De brukar märkas om de har en effektivitet på 80% eller 90% och sådär.


   
SvaraCitera

Det är aldrig fel att ha lite marginal på sitt nätaggregat. Jag har ett nätahhregat på 650 W medan mitt ATI Radeon 4870 kräver 500 eller mer.


   
SvaraCitera

saken är att ditt nätagg är ett budget nätagg(budget som i skit som inte borde få säljas)

Föreslår detta http://www.inet.se/artikel/6909443/corsair-vx-550w-80-

och om du vill ha ett budget grafikkort så rekommenderar jag http://www.inet.se/artikel/5408720/xfx-radeon-hd5770-1gb-aliens-vs-predator

Vill du ha mer kraft så rekommenderar jag http://www.inet.se/artikel/5408723/powercolor-radeon-hd5850-pcs-1gb

Det är väldigt viktigt att ha ett stabilt aggregat för annars kan hela datorn gå sönder.


   
SvaraCitera

Tre inlägg, ett enda som har minsta aning och inget som talar om vad problemet är?

Effekten på nätaggregatet är helt och hållet irrelevant; det som spelar roll är hur mycket ström det kan ge på de tyngst belastade spänningarna, främst +12V. Billiga nätaggregat specifierar ofta en hög uteffekt, men åstadkommer det genom att lova enorma mängder ström på de spänningar där du aldrig kommer att använda den. AMD:s krav på nätaggregat är därför missvisande; de borde istället specifiera hur mycket ström kortet drar på +12V-linan.

Därtill är det alltid otroligt korkat att ligga precis på gränsen när det gäller nätaggregat. Lasta aldrig nätagget mer än till ca. 80%.

Hur fan tänkte du när du tryckte in ett nytt grafikkort, inte en, utan två gånger i en maskin du redan fått veta hade för kasst nätaggregat? Du ska vara riktigt glad att nätaggregatet inte small och tog hela maskinen med sig.

Gör som ankzor säger och köp ett nätaggregat från Corsair, men se först till att ta reda på hur mycket ström du behöver, och vid vilka spänningar. Klarar du inte av det, så låt någon som vet vad de gör bygga ihop datorn åt dig istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Hur fan tänkte du när du tryckte in ett nytt grafikkort, inte en, utan två gånger

Nu är det så att datorn är en hyres dator som hade otroligt bra prestanda för nästan tre år sedan när jag började hyra den. Eftersom datorn var så tung då antog jag att även nätaggregatet skulle vara bra. Och som jag sa så har jag försäkringen kvar så när den pajade första gången tänkte jag inte på agget. Men andra gången (nu typ 1 månad sen) så sa jag åt dom att kolla upp det (vilket dom tydligen inte gjorde).

Nu när jag fått svar på frågan så ska jag ta och ringa dom nu och säga till dom att byta även skitagget.

Tack för hjälpen 🙂


   
SvaraCitera

Koom:

Nu är det så att datorn är en hyres dator som hade otroligt bra prestanda för nästan tre år sedan när jag började hyra den.

Eftersom grafikkort, som är relativt lättparallelliserade, fortfarande drar nytta av Moores lag är tre år en halv evighet i sammanhanget.

Koom:

Eftersom datorn var så tung då antog jag att även nätaggregatet skulle vara bra.

Jag följer inte riktigt din logik där.

Koom:

Och som jag sa så har jag försäkringen kvar så när den pajade första gången tänkte jag inte på agget.

Om du bytt någonting själv i den, eller ens öppnat den själv, kan du titta i månen efter försäkringen. Dessutom blev du enligt egen utsago tillsagd av servicepersonalen att nätaggregatet inte räckte till; hur bar du dig åt för att "inte tänka på det?"

Det konstigaste är dock, om du lämnade in datorn för att få den fixad, att personalen var så inkompetent att de inte sade "fortsätter du med det här nätagget kommer det att brinna igen."


   
SvaraCitera