Aviseringar
Rensa alla

Grafisk Designer,


Ämnesstartare

Hej,

Tänkte bara höra om ni vet ungefär hur mkt en Grafisk Designer/ Ad tjänar ungefär? och om det är svårt att få jobb i den branchen? [smile]


   
Citera
Ämnesetiketter

Mesta verkar vara frilans. Det är ganska hög konkurrens. Men som GD kan du nog få jobb på Reklambyrå ellernågot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad är GD/ vad innebär det! och du vet inte hur mkt dom tjänar?


   
SvaraCitera
Åtta

oollppaann:

vad är GD/ vad innebär det!

Image

Grafisk designer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men är det nån som vet vad dom tjänar ungefär?


   
SvaraCitera

oollppaann:

men är det nån som vet vad dom tjänar ungefär?

Du tjänar lika mycket som du jobbar. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaha, men vad ligger tim lönen på då ungefär? [cheers]


   
SvaraCitera
smisk

oollppaann:

jaha, men vad ligger tim lönen på då ungefär? [cheers]

Finns oftast ingen timlön. Du jobbar och för lön utefter uppdrag, och lönen skiljer sig från person till person, företag till företag, och de olika typerna av jobb.

Jag tvivlar starkt på att någon här kan säga hur mycket man tjänar, ens i runda slängar. Min morkar som jobbar som AD, vet knappt vad han tjänar. Kan vara åldern dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oollppaann:

jaha, men vad ligger tim lönen på då ungefär?

Det går inte att svara på. Så enkelt är det. Det beror helt p hur erfaren du är, hur mycket företaget är villiga att betala, vad det är du gör, hur du tar betalt (per bild, per timme, per projekt?). Om det är så viktigt med hur mycket du tjänar, då skal du inte bli AD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tror dom flesta vill ha reda på en lön innan dom börjar plugga/studera till något?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Det går inte att svara på. Så enkelt är det. Det beror helt p hur erfaren du är, hur mycket företaget är villiga att betala, vad det är du gör, hur du tar betalt (per bild, per timme, per projekt?). Om det är så viktigt med hur mycket du tjänar, då skal du inte bli AD.

jag tror dom flesta vill ha reda på en lön innan dom börjar plugga/studera till ett yrke?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oollppaann:

jag tror dom flesta vill ha reda på en lön innan dom börjar plugga/studera till ett yrke?

Nej. De flesta nöjer sig med att veta att de kan leva på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oollppaann:

Tänkte bara höra om ni vet ungefär hur mkt en Grafisk Designer/ Ad tjänar ungefär?

Enligt Statistiska Centralbyrån ligger medellönen för en utbildad AD på ca 31 300 kr i månaden. Dock omfattar den statistiken inte bara AD utan en del andra yrken inom journalist/media-branchen vilket säkerligen gör det något missvisande för enbart ADs.

De ADs jag personligen talat med har haft runt 30 000 - 60 000 kr i månaden, de flesta runt 40 - 50.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hampie:

Om det är så viktigt med hur mycket du tjänar, då skal du inte bli AD.

Varför inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Varför inte?

För att det inte precis är något man bara kan räkna med att få ett fastanställningsjobb som sådär. Bara för att du har en utbildning i bagaget innebär det inte jobb – som många andra utbildningar gör. Tills dess är det antagligen frilansande som grafisk designer som gäller och det kan vara lyx ena månaden och existensminimum nästa.


   
SvaraCitera