Aviseringar
Rensa alla

Gratis heroin till danska heroinister


Ämnesstartare

förstår för övrigt inte riktigt kritiken med tanke på hur dåligt metadon/subutexprogrammen funkar så lägger ju inte färre av.


   
SvaraCitera

vi skickar svenska heroinister till danmark [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kefka:

förstår för övrigt inte riktigt kritiken med tanke på hur dåligt metadon/subutexprogrammen funkar så lägger ju inte färre av.

Sant. det viktigaste måste ju onekligen vara att på sikt få dom drogfria o sluta med kriminalitet.

Fugate:

vi skickar svenska heroinister till danmark [y]

Eller testa något liknande i Sverige. Kan tänka mig att om en heroinist behöver ett par tusen kronor varje dag till heroin så måste han stjäla för det tiodubbla för att få ihop pengar till sitt heroin. Tänk vad det kostar samhället både i form av polis, försäkringsbolag mm. Det blir vi skattebetalare/försäkringstagare som i det långa loppet får betala kalaset.


   
SvaraCitera

Dekadent:

Låter rätt dumt. Ta in heroinmissbrukare på tvångsbehandling i ett år istället och skicka ut dem i samhället efter det.


   
SvaraCitera

Har inte läst artikeln men, har de inte haft det tidigare i Köpenhamn?

TheSpookyMan:

Det är klart att det låter sundare att avhålla en missbrukare från drogen än att ge honom/henne ännu mer av drogen... o gratis dessutom.

Nah, inte riktigt sant...förstår hur du menar, men man kan faktiskt dö av abstinens från heroin:/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Har inte läst artikeln men, har de inte haft det tidigare i Köpenhamn?

Jag vet faktiskt inte. Så som de presenterade det på Rapport på SVT i går kväll verkade det som om det var ett nytt försök.

hixaren:

Nah, inte riktigt sant...förstår hur du menar, men man kan faktiskt dö av abstinens från heroin:/

Jo, jag vet. Det gjorde tom John Lennon en låt om - Cold Turkey. "Cold Turkey" ska vara brittisk eller amerikansk slang för just en heroinavtändning. [sad]


   
SvaraCitera

de har det gött, de


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Jag vet faktiskt inte. Så som de presenterade det på Rapport på SVT i går kväll verkade det som om det var ett nytt försök.

Jag tänkte nog på Dansk folkepartis vändning 2007 då det blev majoritet[crazy]
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/gratis-heroin-till-danska-narkomaner_250697.sv...

Cold Turkey används ofta om andra droger med, att man slutar rakt av utan någon avvänjnings period...lite slarvigt...


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Det gjorde tom John Lennon en låt om - Cold Turkey.

han skrev en låt efter han dog av heroinabstinens alltså? [crazy]
nä, men ja... kan tänka mig att man känner sig som en kall kalkon på heroin-AT


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Jag tänkte nog på Dansk folkepartis vändning 2007 då det blev majoritet[crazy]

Blev det verkligen praktiserat i verkligheten?

hixaren:

Cold Turkey används ofta om andra droger med, att man slutar rakt av utan någon avvänjnings period...lite slarvigt...

Jag tror jag har hört det också om andra droger men det rätta är väl att det enbart ska gälla heroin eller opiater!?

Hänskapt:

han skrev en låt efter han dog av heroinabstinens alltså? [crazy]

Har du aldrig hört talas om reinkarnation?

Skämt åsido, han gifte sig med Yoko One o lämnade Liverpool för NYC. Men efter några år tillsammans lämnade han henne tillfälligt något år eller så o drog ner till L.A. där han höll på våldsamt mycket med heroin. Det var efter återkomsten till NYC o återföreningen med Yoko han gjorde låten "Cold Turkey". Han har även berättat i filmer o böcker om hur mycket nära döden han var. Sedan sköts han ju till döds i december 1980. [sad]


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Blev det verkligen praktiserat i verkligheten?

Jag vet inte om de testade det, men det stod ju mycket i media om det, antagligen därför jag kände igen det:)

Jag ser det som väldigt possitivt om svenska staten kunde ha en så fin människosyn att de kunde dela ut heroin och rena sprutor till missbrukare, hur detta skulle kontrolleras, vet jag inte riktigt...eller om man borde ställa krav på avvänjning.
Även om man bara delar ut det, så skulle alla vinna på det...missbrukaren får rena grejjer och slipper dö av att det är massa skräp i...och samhället kan minska inkomsterna till kriminella och minska den ev. brottslighet som behövs för att finansiera missbruket...

Win win situation

TheSpookyMan:

Jag tror jag har hört det också om andra droger men det rätta är väl att det enbart ska gälla heroin eller opiater!?

Har inte jättekoll på termerna, men tror att det egentligen är heroin...men jag kan mycket väl ha fel...Det används i vilket fall ganska utbrett om alla droger...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Vad tycker du? Är detta något för Sverige? Sverige har ju onekligen betydligt fler heroinister än vad Danmark har.

Det är en bra idé. Sverige är så anti sånt för att man tror att missbruket skulle öka för att staten genom att vara drogliberal säger att det är okej att knarka. Statistiken säger någonting annat.

Att se missbruk som en sjukdom istället för ett brott leder till färre dödsfall och människor med mycket större livskvalitet. Det ökar inte heller missbruket.
Så vad står i vägen för att vi ska införa en narkotikapolitik som leder till att fler människoliv skonas, fler rehabiliteras och att fler får leva drägliga liv? Någon fix idé om att staten ska vara leka bror duktig, som bevisligen ökar kriminaliteten och dessutom kostar enorma summor skattepengar som leder till absolut ingenting.
Det verkar som om folk tror att man inte kan ha en drogliberal politik för missbrukare och fortfarande säga att det är dåligt att knarka. Det är klart man kan. Det är självklart att man kan stoppa tillgången till droger, genom att fortsätta sätta dit langare, samtidigt som man skriver ut heroinrecept till de små människorna.

Det finns mycket som gör Sverige till ett väldigt modernt land men när det kommer till att hänga med i den harm reduction-tanke som gjort sig allt mer synlig senaste åren, är vi låångt efter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man räknar bort halvrasismen så är Danmark ett rätt bra, progressivt land. [love]


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

[sad]

aa
trist trist


   
SvaraCitera

Danmark har insett att det är lönlöst att kriga mot missären och gör någoting åt den istället.


   
SvaraCitera