Forumet - Gratis körkort efter 25?

Gratis körkort efter 25?

1037 1 31
Unga bilförare är överrepresenterade i svåra olyckor.
– Det skulle vara en morot att vänta, säger Ulf Björnstig, kirurgprofessor som forskat på trafikolyckor, till Sydsv​enskan.

Han tycker att det är bra att frågan väcker debatt men vill ändå påpeka att han inte vill höja åldern för alla som vill ta körkort.
– Om man ser på skadeutvecklingen så kanske det vore lönsamt för samhället att ge fritt körkort till dem som väntar till 25-årsåldern, säger Björnstig.

Spana också in:

Men såklart att det vore nice att ha gratis körkort om några år pga är ingen bortskämd unge som kan övningsköra med päronen eller få körkortet betalt av någon annan. Kanske får sikta på att bli tillsammans med någon volvoraggare som gör det till sitt mission att få mig att ta körkort bara jag smeker hans ego medhårs. Det skulle ju tära på mitt psyke såklart, men då har jag ju sen alltid körkort att köra till terapin med!111
ser verkligen inte varför man isf skulle sätta gränsen vid 25. det skulle nog bara sluta med att de flesta väljer att vänta till dess för att slippa betala det själv, eftersom att de flesta ändå inte använder sitt körkort till något innan dess. så blir ju liks inte billigare och bara onödigt med en sådan åldersgräns, om man nu ändå ska skattefinansiera folks körkort så är det nog lika bra att göra så till alla.
Jag skulle LÄTT vänta tre år till!
Men då är jag snål, gillar att åka tåg och behöver inte bil i jobbet eller skjutsa barn till fotbollsträningar.
Så från en ren självisk synvinkel säger jag; KÖR HÅRT!

Dock finns det en del som behöver skjutsa barnen till fotbollsträningen eller behöver B körkort i CV:et för att få ett specifikt jobb. Hade jag varit en av dessa hade jag nog svarat att det var orättvist.

Sen visst, statistiken visar att de flesta olyckor drabbar unga förare. Men då undrar jag: är inte det för att de är NYA förare?
Så var jag mer insatt i det så skulle jag svara att det var diskriminerande.

Så i slutänden kanske man ändå ska gå med "bra tanke, men..."

Vad är era men?
Elli:

Asbra, kör hårt! (Du röstade på detta alternativ)


Tycker dock att det borde ske tidigare. Antingen som en obligatorisk del av gymnasiet, eller som en statligt finansierad utbildning som alla över 18 kan söka (dock med studielön istället för CSN, du ska inte behöva dra på dig några lån för att ta det). Riskutbildningarna bör vara obligatoriska i gymnasiet vilket som, för de har alla nytta av oavsett om man tänkt köra eller inte.

isola:

folk behöver röra på sig + what about da miljö


Även om man aldrig tänkt skaffa sig en bil så har man nytta av att ha ett körkort. Majoriteten av jobben på Arbetsförmedlingens platsbank kräver körkort, så alla som inte har det kan söka ytterst få jobb.
Rödingajäveln:

Även om man aldrig tänkt skaffa sig en bil så har man nytta av att ha ett körkort. Majoriteten av jobben på Arbetsförmedlingens platsbank kräver körkort, så alla som inte har det kan söka ytterst få jobb.


Det beror väl på vad för jobb man söker, men ja många kräver ju körkort.
isola:

är nog för att de är unga, oförsiktiga, omogna och dumma också mvh gunilla 55 år


Så kan det ju absolut vara! Men jag känner 25åringar som är minst lika omogna som 18åringar, vad är det som säger att de inte skulle vara lika våghalsiga när de ger sig ut i trafiken för första gången?

Kanske är de innerst inne mer vettiga i skallen, I donno...
Hatar att generalisera också. Men man får ju lita på statistiken.
Det kan säkert hända, regeringar och EU verkar ju redan rejält i säng med körskolorna, om man nu socialiserar kostnaderna för körkort och privatiserar vinsten så blir det nog lilla julafton för dessa skolor, dom som redan har diverse bullshitkurser dom kan ta betalt för tack vare behjärtansvärda politiska initiativ.
Elli:

Bra tanke, men... (Du röstade på detta alternativ)


Med tanke på att körkort i princip är ett krav att ha för dem flesta arbeten idag så blir ungdomar som tagit studenten ganska körda om de inte har det. I storstäder går såklart kollektivtrafiken bra att ta sig till jobbet med men i mindre städer blir det betydligt svårare, särskilt om man bor mitt ute i ingenstans.
​Det uttalandet får mothugg från Hans Mattson, som jobbar med körkortsutbildningsfrågor på Transportstyrelsen. Han säger att det inte finns något stöd för att förslaget skulle minska olycksstatistiken.

- Ungefär en tredjedel av olyckorna är åldersrelaterade men två tredjedelar har med erfarenhet att göra. Då kan det var samma förutsättningar för någon som är 20 eller 25, säger han.

Enligt honom krävs ungefär fem år av regelbunden bilkörning för en förare att nå en säker nivå, oavsett ålder.

- Det är dessutom en ganska liten del av ungdomarna mellan 18 och 24 år som faktiskt står för olycksstatistiken, drygt 2 procent, säger Hans Mattsson.


Precis min tanke där!