Aviseringar
Rensa alla

Gratis kollektivtrafik med SL?


Ämnesstartare

Enligt en uträkning gjord av ETC så skulle alla som pendlar dagligen med SL, och samtidigt har en månadsinkomst på under 75.000, tjäna över 250 kr per månad om kollektivtrafiken inom Stockholms län vore avgiftsfri och alltså helt skattefinansierad.

Det finns dock tydliga för- och nackdelar med detta.

- Om vinsten för resenärerna skall ligga kvar, så måste SL också säga upp alla spärrvakter och en hel del uppdrag åt väktare, vilket ökar arbetslösheten. Inte minst bland unga och invandrare.

- Alla som inte vill resa kollektivt förlorar på det.

- Samhällets rikaste förlorar på det.

+ Positivt är förstås att såväl tunnelbana som bussar kan bli effektivare utan spärrar och kortterminaler.

http://stockholm.etc.se/nyhet/pendlare-sparar-6-200-pa-nolltaxa


   
Citera
Ämnesstartare

- gäller bara stockholmare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman Jansson:

- gäller bara stockholmare

Jag fick intrycket att det gäller kommunal beskattning/beskattning via Stockholms läns landsting. Om hela riket måste betala för det, så känns det ju däremot ganska korkat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker främst att det finns viktigare saker att lägga skattepengarna på. Men visst om vi hade haft ett i övrigt helt fungerande samhälle med en ekonomi som skulle klara av en skattehöjning, och alla andra mer grundläggande välfärdssaker fungerade som de skulle, så visst, då skulle det säkert vara jättebra med skattefinansierad lokaltrafik. Dock inte bara i stockholm i så fall..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Newman:

- Alla som inte vill resa kollektivt förlorar på det.

Alla som inte kan också för att dem har ett arbete som inte tillåter. Men alla kan ju inte vara vinnare i ett samhälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Newman:

Jag fick intrycket att det gäller kommunal beskattning/beskattning via Stockholms läns landsting. Om hela riket måste betala för det, så känns det ju däremot ganska korkat

Skiter i vem som finansierar det, vill åka gratis buss


   
SvaraCitera

Gäller bara stockholmare! Fast jag är för! 😀


   
SvaraCitera