Aviseringar
Rensa alla

Gratis preventivmedel för alla upp till 20 år


så jävla dyrt är inte kondomer


   
SvaraCitera

Gillar också att frågan gäller ifall förslaget är bra som det är eller om fler bör omfattas.. Oskyldig


   
SvaraCitera
Exner

Niklas:
Låter ganska fånigt. Ser inte varför just detta ska vara något staten betalar för. Det hade väl isåfall varit ifall det fick effekten att aborter gick ner, men det känns otroligt.

Axelinaaas:
så jävla dyrt är inte kondomer

Ungdomar är lata och vill lägga pengar på öl och cigaretter. Oönskade graviditeter är också kostnad i form av barnmorska, terapeut eventuell psykolog och även abort, om man man bestämmer sig för det. Tar också bort flickan från skolan och gör att hon kommer ur fas.


   
SvaraCitera
Exner

Kostnaden är ganska låg, medan den potentiella vinsten är hög.


   
SvaraCitera

nä, det är inte så jävla dyrt med kondomer, men man kan vilja undvika dem av olika anledningar. man kan vara allergisk, vilja ha ett preventivmedel som samtidigt reglerar mensen/mensvärken, i längden tjäna på att välja ett annat eller helt enkelt tycka att det är obekvämt med kondom

tycker att det är ett bra förslag


   
SvaraCitera

Chibibbi: Jättefint med alla dessa förslag om preventivmedel

Chibibbi: Men vem ska betala det?

Exner: Oönskade graviditeter är också kostnad i form av barnmorska, terapeut eventuell psykolog och även abort, om man man bestämmer sig för det.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Sure, men frågan är vad som kostar mest. Och frågan är om preventivmedlen kommer används mer bara för att de är gratis. Är kostnaden ens problemet som gör att unga inte använder preventivmedel önskad utsträckning till att börja med? Tvekar på det. 


   
SvaraCitera

Är inte kostnaden det primära problemet är det här ett tandlöst och onödigt förslag. 


   
SvaraCitera

Exner:

Ungdomar är lata och vill lägga pengar på öl och cigaretter. Oönskade graviditeter är också kostnad i form av barnmorska, terapeut eventuell psykolog och även abort, om man man bestämmer sig för det. Tar också bort flickan från skolan och gör att hon kommer ur fas.

Som sagt, kan man belägga att det minskar aborter är det naturligtvis jättebra. Om inte, så är det fullständigt onödigt och inget som staten ska erbjuda för skattepengar. 


   
SvaraCitera

är ju i princip redan gratis. alla kan gå och hämta kådisar på hudmottagningar etc. 


   
SvaraCitera

Det är så jävla pissdyrt med kondomer så jag drar hellre ut i tid


   
SvaraCitera
Exner

S3ON:
är ju i princip redan gratis. alla kan gå och hämta kådisar på hudmottagningar etc. 

skitsnack:
Det är så jävla pissdyrt med kondomer så jag drar hellre ut i tid

Med reservation för att inte ha läst själva förslaget, så antar jag att det även handlar om hormonmedel och pessar.


   
SvaraCitera

Exner:

Med reservation för att inte ha läst själva förslaget, så antar jag att det även handlar om hormonmedel och pessar.

Har dock ingen sådan här


   
SvaraCitera
Exner

skitsnack:

Har dock ingen sådan här

Ingen vad?


   
SvaraCitera

Fast ungdomsmottagningen delar väl redan ut gratis kondomer och annat preventivmedel till alla under 20?


   
SvaraCitera