Aviseringar
Rensa alla

Gratis preventivmedel till ungdomar?


Ämnesstartare

Alla unga i Helsingfors som är under 25 år borde få gratis preventivmedel, det föreslår ungdomspolitiker i Helsingfors, skriver Svenska Yle.

I de kommuner som erbjuder gratis preventivmedel har aborter och könssjukdomar minskat bland unga. I Raumo där man erbjuder gratis preventivmedel har antalet klamydiasmittade unga minskat med en tredjedel. Också i Vanda har man märkt att gratis preventivmedel har minskat antalet aborter bland unga.

Vad tycker ni? Är gratis preventivmedel till ungdomar en bra lösning för att minska aborter och könssjukdomar?


   
Citera

har det inte funnits en sån här tråd..? men ah tkr det är bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
har det inte funnits en sån här tråd..? men ah tkr det är bra

Jo, kanske. Men ständigt aktuell fråga! Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Preventivmedel är en synd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och pensionärer? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, låter trevligt... Tror det är det här där jag bor Glad


   
SvaraCitera
mynona

André: Ja!


   
SvaraCitera

André: Ja

och

André: utbildning

det är nämligen så att fokus ligger väldigt mycket på att inte bli med barn och att det är kvinnans skyldighet att se till att preventivmedel används. 

det är dels exkluderande för att alla typer av sex kan inte leda till barn. Samt att könssjukdommar är ju "farligare" så att säga eftersom det kan skada fler personer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

verkligen inte. Isåfall borde staten tillhandage horor också, kul för dem som betalar för andras preventivmedel men som aldrig får ha sex själva


   
SvaraCitera
elanos

Tickstart:
verkligen inte. Isåfall borde staten tillhandage horor också, kul för dem som betalar för andras preventivmedel men som aldrig får ha sex själva

Antar att vi kan ta bort bidragen också, kul för oss som jobbar men inte får bidrag själva


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elanos:

Antar att vi kan ta bort bidragen också, kul för oss som jobbar men inte får bidrag själva

fast bidrag är ju nödvändigt ifall man vill överleva, kondomer är en lyxvara


   
SvaraCitera
elanos

Tickstart:

fast bidrag är ju nödvändigt ifall man vill överleva, kondomer är en lyxvara

Min poäng är att det finns väldigt mycket som skatten går till som inte alla kan bruka


   
SvaraCitera
mens
 mens

Ja. Kombinerat med utbildning så att de förstår vikten av att använda dem. Sex ska vara kul och skönt, inte läskigt, främmande och jobbigt. Det finns alltför många i alltför hög ålder som har en massa missuppfattningar om sexrelaterade grejer vilket ju gör sex rätt jobbigt. Föräldrar ska sedan inte kunna göra så att ungarna slipper sexualkunskapen (*menande blick på alla religiösa*). Den behöver fö öv utvecklas en massa. Minns att min bestod av att en generad lärare trädde på en kondom på något och vi fick skriva en uppsats där vi med medicinska termer beskrev upphetsning, samlag och hur barnet växte inuti livmodern. Känner ej att det är lika viktigt som att prata om att man även kan smittas av sjukdomar vid oralsex, hur man kan ha sex på andra vis än heterosexuellt penetrativt, hur kvinnor får orgasm via klitoris och oftast ej via vaginan etc.


   
SvaraCitera

I min kommun är preventinmedel gratis till viss del, för unga upp till 24, samma med tandvård


   
SvaraCitera

Vet inte.
Jag tror inte jag är så sugen på att betala för att de går bra för normalfagsen.


   
SvaraCitera