Aviseringar
Rensa alla

Grattis CERN! [Diskussionstråd om LHC (Large Hadron Collider)]


Ämnesstartare

misfits:

Och btw, jorden kommer nog inte att gå under 😉

Nåja, förr eller senare lyckas vi. Än är inte hoppet ute. [cheers]


   
SvaraCitera

TwiZtah:

Helt sjukt, man blir nästan arg på alla små jävla fjortisar som sprang runt idag och typ hade dödsångest över att jorden skulle gå under, INNAN MAN SÄGER NÅGOT SKA MAN TA REDA PÅ SAKER!

Detta hål skulle bli oändligt litet, principen med ett svart hål är ju att en stor massa blir en väldigt liten massa med väldigt hög densitet, som en stjärna. om man då krockar ett par protoner, 1+1 u = Ett svart hål som inte har någon inverkan på jorden whatsoever.

Ja, ja vet. Men saken är, alla besitter inte sån information 😛

Plus att vissa forskare trodde ju att det skulle växa eller att nåt skulle bli fel. Att uträkningarna skulle varit fel. Kunde vara möjligt, men väldigt väldigt lite.

Tror inte heller att forskarna som gjorde det skulle göra det om dom trodde att det fanns ens en liten liten chans att något oväntat skulle hända.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Plus att vissa forskare trodde ju att det skulle växa eller att nåt skulle bli fel. Att uträkningarna skulle varit fel. Kunde vara möjligt, men väldigt väldigt lite.

Mjo, ett par kemister har jag för mig att det var.


   
SvaraCitera

misfits:

Det vore skitballt! Hoppas de kommer på det. Fattar inte varför folk klagar riktigt, sådan här forskning kan ju i det långa loppet gynna mänskligheten något enormt. Visst, det kostar en jävla massa, men hur ofta gör man sådanna experiment å andra sidan...

Hoppas verkligen de kommer på något nyttigt! Jäkla slöseri annars.
Jag förstår inte hur man kan ha någon användning för vad som är mindre än elementarpartiklarna.
Fast å andra sidan - jag förstår inte hur man kan accelerera samma partiklar upp till nästan ljusets hastighet och sedan "fota" vad som händer när man krockar dem.
Fast de kanske kommer fram till något som kan göra snabbare datorer. Mindre kvanta eller något...?

Jag vet för lite för att kunna förstå. [sad]


   
SvaraCitera

Tar mig friheten att ändra trådrubriken litet, så får det här bli en samlingspunkt för diskussioner om LHC (tills vidare).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TwiZtah:

Detta hål skulle bli oändligt litet, principen med ett svart hål är ju att en stor massa blir en väldigt liten massa med väldigt hög densitet, som en stjärna.

Inte för att vara petig nu, men ett regelrätt svart hål strävar efter att bli oändligt litet, om det så har en massa på 2u, eller en massa motsvarande 2 miljoner solar. [rolleyes]

Sväljer dock att det inte skulle påverka jorden. Den tid det skulle ta för ett sådant svart hål att avdunsta skulle nog vara rent fånigt mycket kortare än den tid det skulle ta för det att stöta på partiklar nog för att upprätthålla det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Tar mig friheten att ändra trådrubriken litet, så får det här bli en samlingspunkt för diskussioner om LHC (tills vidare).

Tack så mycket! [y] kände att jag glömde det lite. Fö trodde jag redan det skulle finnas sådannahär trådar. fattar inte folk att det här är stort? [surprised]


   
SvaraCitera

passaro:

Orka slänga pengar i sjön.

[tired]

Idiot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Jag vet för lite för att kunna förstå. [sad]

Mjo, jag vet också lite för litet om fysik osv för att fatta ordentligt. men de vet nog vad de håller på med =)


   
SvaraCitera

misfits:

Tack så mycket! [y] kände att jag glömde det lite. Fö trodde jag redan det skulle finnas sådannahär trådar. fattar inte folk att det här är stort? [surprised]

Finns andra trådar men inte här där de borde finnas om man vill diskutera på en, om än litet, högre nivå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Finns andra trådar men inte här där de borde finnas om man vill diskutera på en, om än litet, högre nivå.

Ah, okej! Jo, det vore kul om folk som studerar fysik kunde inflika med något. Jag studerar biologi så jag är inte superhaj på fysik, små partiklar osv.


   
SvaraCitera

misfits:

Jo, det vore kul om folk som studerar fysik kunde inflika med något.

Don't get your hopes up... har vi tur nog så håller sig åtminstone Dödsguden borta från tråden.

Btw:

Så schysst! [love]


   
SvaraCitera

misfits:

Mjo, jag vet också lite för litet om fysik osv för att fatta ordentligt. men de vet nog vad de håller på med =)

Tror det är ett gäng skojiga gubbar som går runt i kallingar och brynja som dricker folköl. [bigsmile]
"Kolla gubbar - ett svart hål!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

"Kolla gubbar - ett svart hål!"

Ja, man kan ju undra ^^ för att citera bbc:s hemsida: "One of the big discussion points at the mid-morning meeting of the CMS collaboration was whether the first event picture was colourful enough to release to the media. "Can we add some pink?" one high-up asked. Then they got back to the unimportant engineering" [cool]

Hovnarren:

Så schysst! [love]

yey! Nörd-hiphop! När den är som bäst ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

Inte för att vara petig nu, men ett regelrätt svart hål strävar efter att bli oändligt litet, om det så har en massa på 2u, eller en massa motsvarande 2 miljoner solar.

Jo, det är klart, men jag trodde att det hade någon som helst relevans hur "starkt" detta hål blir ju större Massa som blir till massan av en atom (singulariteten)?

Dhagor:

Sväljer dock att det inte skulle påverka jorden. Den tid det skulle ta för ett sådant svart hål att avdunsta skulle nog vara rent fånigt mycket kortare än den tid det skulle ta för det att stöta på partiklar nog för att upprätthålla det.

det har redan skapats ett antal av dessa små svarta hål och dem har också avdunstats (Hawking Radioaktivitet?)


   
SvaraCitera