Aviseringar
Rensa alla

gravid?


Ämnesstartare

hej jag är en 17 årig tjej som nyss blivit tillsammans med en kille som jag älskar mest av allt på denna jord och med det så kom ju hela den där sex biten. Det var för ungefär 5 dagar sen vi hade sex första gången och då hade vi det utan något skydd alls och inte bara en gång utan två gånger samma dag så är lite orolig att jag ska bli gravid. Hur kan man se eller märka att man är gravid när det bara gått några dagar? går det ens? har också en till fråga om man skulle vara det, hur gör man? om man till exempelt vill göra abort. måste man berätta det för ens föräldrar eller går det att hålla dom utanför det? Vill verkligen inte ha barn vid 17 års ålder och det vill inte min kille heller[shake]. Är glad om jag får svar[smile]


   
Citera

onlynow:

Är glad om jag får svar[smile]

Köp ett gradvitets test så får du alla svar 🙂 och är du gravid så ta ett sånt där piller så är det klart 🙂 det lever ju inte än på ett tag om det bara varit några dagar... om du nu skulle vara det


   
SvaraCitera

gå till ungdomsomtagningen


   
SvaraCitera
time
 time

Surina:

) och är du gravid så ta ett sånt där piller så är det klart 🙂

Vill inte förstöra stämningen här nu, men ge inte råd om du inte vet vad du pratar om. Dagen efter-piller fungerar bara i upp till 72 timmar efter samlaget. Om det nu gått "ungefär 5 dagar sen" är det inte längre ett alternativ, såvida du inte menade pillret man gör abort med graviditeten ännu inte fortskridit så långt att man måste göra en kirurgisk abort. [no-no]


   
SvaraCitera
time
 time

onlynow:

Är glad om jag får svar

Som nån annan sa, gå till ungdomsmottagningen så fixar de biffen. [party]


   
SvaraCitera

Jag trodde man lärde sig i skolan att sex utan skydd var lika med tonårsgraviditet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Surina:

Köp ett gradvitets test så får du alla svar 🙂 och är du gravid så ta ett sånt där piller så är det klart 🙂

okej ja jag får väl göra det, men hur exakt är ett graviditets test? hur lång tid efter kan man ta det där pillret för att det ska funka? och får man rtag på det hos ungdomsmottagningen?[smile]


   
SvaraCitera

onlynow:

nyss blivit tillsammans

onlynow:

jag älskar mest av allt på denna jord

onlynow:

jag är en 17 årig

GO GIRL WOOOHO


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Dagen efter-piller

Inte dom pillerna...finns ju abort piller typ..


   
SvaraCitera

vänta på mensen och om den blir mer än en vecka försenad, TESTA DIG!


   
SvaraCitera

Men korkade människa, trodde verkligen att alla lärde sig redan i mellanstadiet att man inte skulle knulla utan skydd.


   
SvaraCitera
time
 time

Surina:

Inte dom pillerna...finns ju abort piller typ..

Jag skrev ju:
"...såvida du inte menade pillret man gör abort med då graviditeten ännu inte fortskridit så långt att man måste göra en kirurgisk abort."

Och då måste hon konsultera en läkare först, de pillrena är inget man får ut receptfritt på apoteket precis.

onlynow:

hur lång tid efter kan man ta det där pillret för att det ska funka?

Eftersom tjejen menade abortpiller och inte dagen efter-piller måste du ju ha kontakt med en läkare eller barnmorska för att få tag på det. Dagen efter-piller är det försent för. Det kan du ta senast 72 timmar efter sexet.


   
SvaraCitera

vill oxå muntra upp stämningen
http://www.gt.se/1.87316


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Jag skrev ju:
"...såvida du inte menade pillret man gör abort med då graviditeten ännu inte fortskridit så långt att man måste göra en kirurgisk abort."

Och då måste hon konsultera en läkare först, de pillrena är inget man får ut receptfritt på apoteket precis.

ja men hon frågade ju om hjälp ifall hon var gravid 🙂 så det spelar ju ingen roll då om hon måste till en läkare för det.
Måste hon iaf om hon vill göra abort så.


   
SvaraCitera

Cadnan:

vill oxå muntra upp stämningen
http://www.gt.se/1.87316

Enligt forskning så är det där inte alls korrekt oftast så händer det pga att man doserar fel eller berättar inte tydligt nog för läkare om vad man har och inte har i sin kropp.
Det är bara så mycket media skit idag....
En i min familj har tragik det och hon lever ju fortfarande? Hon är 47 nu.


   
SvaraCitera