Aviseringar
Rensa alla

gravid även fast jag tog dagen-efter piller?


Ämnesstartare

Jag tog dagen efter piller två dagar efter jag hade haft sex och man måste ta det innan 3 dygn, men nu har jag typ alla symptom på graviditet, kan det ens vara möjligt? jag ska ta ett test på måndag på umo.


   
Citera
Ämnesetiketter

och


   
SvaraCitera

du kanske tog fel piller :S

Dold text: fail som fan i så fall...


   
SvaraCitera

Hejandrea:

Jag tog dagen efter piller två dagar efter jag hade haft sex och man måste ta det innan 3 dygn, men nu har jag typ alla symptom på graviditet, kan det ens vara möjligt?

Dagen-efter-piller verkar bara i 72 timmar efter samlaget, för det första. För det andra minskas chansen att befruktningen avbryts ju längre tid man väntar efter samlaget.

I matematiskt tal kan man uppskatta att det dalar med strax under 1% chans att det avbryts för var timme efter samlaget. Alltså - 99% timmen efter, 98% två timmar efter, 50% ett dygn efter, osv.

Det kan variera dock då det är högst individuellt i hur lång tid processen tar.


   
SvaraCitera

Jag har tagit dagen-efter-piller 3 gånger. Jag tog pillret dagen efter jag hade oskyddat. Är dock osäker om killen kom i mig, men ville vara säker. Det där kan vara läskigt för dig..[shake]


   
SvaraCitera

Om du blev gravid så är det väl möjligt, eller hur?


   
SvaraCitera

trodde det vara allmänkänt att det inte ger ett garanterat skydd. men man slutar aldrig förvånas


   
SvaraCitera

Du kan bli gravid även om du tar ett dagen efter-piller. Chanserna för det ökar dessutom ju senare du tar det.


   
SvaraCitera

Som sagt så kan du bli gravid ändå. Men sen kan det vara så att de symptom du känner kan vara från pillret. När jag tog ett blev jag illamående och yr, men det var symptom från pillret. Men gör ett test för att vara helt säker!


   
SvaraCitera