Aviseringar
Rensa alla

Gravid, pengar, ledighet


Ämnesstartare

Jag är gravid och ja, jag är otroligt dålig på att googla[crazy]

Ärligt, jag undrar vad som gäller om man får barn mitt i sin gymnasietid. Jag syftar då på föräldrarpenning och mammaledigheten.

Finns det möjlighet att fortsätta plugga på distans och få någon ersättning i form av pengar?

Problematiken i det hela: Är den sista årskullen som går den "gamla gymnasiereformen". Kommer därför gå andra halvan med den nya gymnasiereformen, GY11.

Tacksam för svar från er som är bättre på att googla än jag![wink]


   
Citera

du kan ansöka om att få läsa på distans, Korrespondensgymnasiet i torsås erbjuder sådan utbildning om du läser sam eller nv.

I övrigt tycker jag att du ska fundera över om det verkligen är läge för barn i ditt liv just nu. Du har drygt ett och ett halvt år kvar, det skulle gå väldigt mycket smidigare om du inte behövde göra ett avbrott för barn ett år nu.


   
SvaraCitera

Padrino:

Är den sista årskullen som går den "gamla gymnasiereformen". Kommer därför gå andra halvan med den nya gymnasiereformen, GY11.

Detta låter lite underligt i mina öron, upplever detta gå emot de intryck jag fått behandlande hur man vanligen hanterar dessa klämsituationerna mellan gymnasiesystemen. Kommer du ha betyg från de två olika betygssystemen på ditt slutbetyg? [crazy] Har du talat med studie- och yrkesvägledaren på skolan om detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

I övrigt tycker jag att du ska fundera över om det verkligen är läge för barn i ditt liv just nu

Jo jag vet allt det där. Grejen är att jag redan gått igenom en abort. Den valde jag p.g.a. skolan. Vill inte göra en till.

Borde lära mig att googla och skydda mig[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vänta nu här lite va stoooop
Du anser dig mogen nog att ta hand om ett barn men kan inte ens för må dig själv att ta reda på hur du ska hantera ditt eget liv.

Aja, föreslår att du börjar med att kontakta din studierektor, så kan ni reda ut hur skolan kommer ställa sig till betyg och studieform etc.

Sedan får du ta kontakt med csn, försäkringskassan och soc för att få reda på vilka möjligheter du har att mjölka staten på pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Har du talat med studie- och yrkesvägledaren på skolan om detta?

Japp, jag har pratat med henne. Hon säger att betygen får konverteras på något sätt men att jag då måste komplettera en hel del jag missat i de nya kurserna.

Ex: Har läst Matte A, får komplettera för att få betyg i Matte 1c


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

vänta nu här lite va stoooop

Jag ville bara få lite hjälp..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det lär behövas...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Försäkringskassan ansvarar för föräldrapenning, om du tar kontakt med dem så kan du få information kring det. Jag skulle gissa på att mödravårdscentralen där du bor också kan ge dig information om vilket stöd du kan få och vem du bör kontakta.

Det finns en del skolor som erbjuder gymnasiestudier på distans, bland annat det som elverpigen nämnde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antingen så kan du ta uppehåll, det är ju inte tvång på att gå gymnasiet. Eller så går det, tror jag, att komma överens med rektorn och studievägledaren om att plugga på distans.

Finns säkert flera bidrag man kan söka, men jag vet inte riktigt vad det är som gäller. Fråga på bb, de har koll! Som ung mamma kommer du få en massa stöd och hjälp från dem.


   
SvaraCitera