Aviseringar
Rensa alla

Graviditetstråden!


Ämnesstartare

Tänte att i denna tråd kan alla som undrar om de är gravida skriva så att de får svar. [smile]

Exempel på graviditetstecken

Det första tecknet brukar vara att mensen uteblir. Många kvinnor kan ha mensliknande blödningar fast de är gravida. Du kan också ha en eller flera av dessa tecken:

* brösten ömmar, bränner, svullnar och kan bli lite knöliga
* bröstvårtorna styvnar och växer och det kan dra och sticka lite i dem
* illamående, fast många mår inte illa alls
* du känner dig lättirriterad
* otroligt trött tidigt på kvällarna, så att du får svårt att hålla dig vaken
* känslig för lukter
* gasig och svullen i magen

http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Graviditetsbeskedet/

Kom ihåg att vi kan omöjligt veta huruvida du är gravid eller inte. Det bästa du kan göra är att så snart som möjligt göra ett graviditetstest. Sådana kan oftast utföras gratis på ungdomsmottagningar. Skulle du inte ha enkel tillgång till en sådan så finns testen även att köpa på apotek och vissa matvarubutiker. Var dock medveten om att man helst ska vänta två veckor efter samlagstillfället för att få ett så tillförlitligt resultat som möjligt.
artner är testad!

Hur säkra är skydden?

Med p-stav, kopparspiral, p-spruta och hormonspiral är risken <1% att bli gravid.

Med östrogenfritt p-piller, p-piller, p-ring, p-plåster är det 1% risk att bli gravid.

Med minipiller är risken 2-6% pga att glömsketiden är så kort.

Pessar utan spermiedödande medel beräknas ha omkring 5% risk till graviditet. Med spermiedödande medel, exempelvis Nonoxynol 2% som är receptbelagt, är risken bara någon procent.

Med kondom anses risken för att bli gravid till 13% pga att den inte alltid behålls på under hela samlaget. Vid korrekt användande är risken omkring 1%.

Avbrutna samlag anses inte som säkra preventivmetoder, eftersom spermier kan finnas även i försatsen.

Det finns inget skydd som är 100% säkert, så misstänker man att man blivit gravid ska man testa sig inom en månad.

Man kan också bli gravid oberoende av var i menscykeln man befinner sig, eftersom spermier kan överleva lång tid i kroppen.


   
Citera

Tycker att detta var ett mycket bra initiativ!


   
SvaraCitera

inte haft mens 42 dagar, skulle haft den för 15 dagar sen men inte fått den.. efter att ja hade mens senast hade jag sex och nu funderar jag på att ja kanske är gravid? , börjat må illa på mornarna när jag vaknar och även på dagarna ibland och på kvällarna och jag äter även mer än vad ja brukar göra:S .. kanske gravid eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PallarInte:

kanske gravid eller?

kaaaanshee


   
SvaraCitera
Åtta

Jag föreslår att trådskaparen skapar en mer informativ första post - t.ex. med vanliga symptom på graviditet, uppmaning om att göra ett ordentligt graviditetstest, etc. Det skulle göra den här tråden betydligt mycket mer klistervänlig, och förhoppningsvis kanske minska frekvensen utav "är jag gravid"-trådar.

PM:a mig om ni har någonting bra att skriva i första posten så kan jag lägga in det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blivande_japan:

har skrivit ett inlägg lite högre upp i tråden med symptom, försökte lägga till det till första inlägget, men det fungerade inte

Ah, missade det när jag skummade igenom tråden. [blush] Har lagt till det i första posten nu.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Helst skulle jag även se att vi bytte ut rubriken mot någonting lite mer obvious, så att så många som möjligt ser den innan de bestämmer sig för att posta sin "är jag gravid?"-tråd. Jag vet dock inte riktigt vad vi kan döpa om den till. Några idéer?


   
SvaraCitera

Hade sex i söndags, missade p-pillret i måndags och har missat det idag. Hur stor är risken att jag är Gravid?


   
SvaraCitera

Finns det nån chans att man kan bli gravid fast att man äter p-piller och inte missat nån tablett?


   
SvaraCitera

ambulanshelikopter:

Finns det nån chans att man kan bli gravid fast att man äter p-piller och inte missat nån tablett?

Yes asså inte en stor chans men det finns typ en liten chans har jag läst... Om du tror att du är gravid är det enklast att bara testa oavsett om du använt skydd.


   
SvaraCitera

Till alla som hela tiden gör nya trådar och frågar:

Om man är osäker på om man blivit gravid och det bara gått något dygn sedan man hade oskyddat sex, så ska man gå till UM/gyn, rådgöra och förmodligen få ett akut p-piller. Det är bara onödigt att istället vänta i tre veckor för att kunna göra ett gravtest och då kanske behöva göra en abort. Ju senare abort desto skadligare för kroppen. Aborter sliter på kroppen på ett sätt som akut-pillret inte gör. Oavsett om man tagit akutpiller ska man helst testa sig efter tre veckor, men risken är väldigt liten att pillret inte fungerat.

Akut p-piller är inget preventivmedel såklart, men alla kan ex. glömma att ta ett p-piller och då är det ett alternativ för att förhindra graviditet.

Det säkraste sättet att veta att man inte kommer att bli gravid är att sätta in en kopparspiral dagarna efter oskyddat sex, det förhindrar att det befruktade ägget utvecklas.

Och bara ett faktapåpekande: Ett akut p-piller (som man får gratis på UM) kostar 140-160 kr på ett apotek. En abort (kostar som ett läkarbesök) kostar i genomsnitt 7000 kr för samhället.

Du kan bli gravid även om du har menstruation, om du har oskyddat sex efter mensens första dag. Ägglossningen kan vara oregelbunden och spermier överlever upp till en vecka.

Använd skydd, vilken form det är spelar ingen roll. Kondom, p-piller, mini-piller, p-stav, p-ring, p-plåster, kopparspiral, hormonspiral, p-spruta, pessar etc. ska alla skydda mot graviditet. Bara kondom skyddar mot könssjukdomar, så du ska alltid ha kondom om du är osäker på om din partner är testad!

Hur säkra är skydden?

Med p-stav, kopparspiral, p-spruta och hormonspiral är risken <1% att bli gravid.

Med östrogenfritt p-piller, p-piller, p-ring, p-plåster är det 1% risk att bli gravid.

Med minipiller är risken 2-6% pga att glömsketiden är så kort.

Pessar utan spermiedödande medel beräknas ha omkring 5% risk till graviditet. Med spermiedödande medel, exempelvis Nonoxynol 2% som är receptbelagt, är risken bara någon procent.

Med kondom anses risken för att bli gravid till 13% pga att den inte alltid behålls på under hela samlaget. Vid korrekt användande är risken omkring 1%.

Det finns inget skydd som är 100% säkert, så misstänker man att man blivit gravid ska man testa sig inom en månad.

Länkar:
Preventivmedel
Mer om preventivmedel
UMO


   
SvaraCitera

Har sett många sånna här trådar, därför den blev klistrad eller?

Åtta:

eller vad säger du???:P:P.pP:PPPPp


   
SvaraCitera

m3lis:

Har sett många sånna här trådar, därför den blev klistrad eller?

Har ju funnits massor.


   
SvaraCitera

Idoufe:

Har ju funnits massor.

känns inte som det gjorde någon större skillnad av att denna tråden blev klistrad!


   
SvaraCitera

m3lis:

känns inte som det gjorde någon större skillnad av att denna tråden blev klistrad!

Nej, för att tards ej fattar nånting. Men den är ju till för ett syfte ändå. Dom kanske tom känner att nä, ska ej skapa tråd för allting står ju här!!!!!


   
SvaraCitera

god jul


   
SvaraCitera

Hej! Jag exakt en månad sedan fick jag min mens, på andra dagen hade jag oskyddat sex med min pojkvän. Jag hade alltså sex under mensen. Det har nu gått exakt en månad och jag har inte fått min mens, mina bröst ömmar och så. Hur troligt är det att jag skulle vara gravid?


   
SvaraCitera