Aviseringar
Rensa alla

Gregorianska kalendern?


Ämnesstartare

Det står i en bok att gregorianska kalendern infördes av Gregorius. Och att han gjorde ändringar i tideräkningen så att efter den 4 oktober kom den 15.
Det står också att den används över hela världen i nationella sammanhang. Men hur går det ihop? man kan inte ha en kalender som hoppar över 5-14 oktober, och om den ändrats från Gregorius tid är det väl knappast gregorianska kalendern längre?

Är det någon själ som har koll?


   
Citera

bubbor:

gregorianska kalendern

är väl ändå vad vi har idag?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

är väl ändå vad vi har idag?

Ja det är det, men hur funkar det med vad han skapade?

Ensamvargen:

Google before you think.

I ärlighetens namn har jag aldrig ro nog att söka upp svaren, det är ju så mycket trevligare när folk förklarar för en precis det man undrar över 🙂


   
SvaraCitera

bubbor:

I ärlighetens namn har jag aldrig ro nog att söka upp svaren, det är ju så mycket trevligare när folk förklarar för en precis det man undrar över 🙂

[shake][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

[shake][sad]

Du kan ju knappast förneka att det är smidigare för min del


   
SvaraCitera

bubbor:

Du kan ju knappast förneka att det är smidigare för min del

Nä... Kan jag väl inte....


   
SvaraCitera

bubbor:

men hur funkar det med vad han skapade?

vad är det du inte fattas? :S


   
SvaraCitera

bubbor:

Det står i en bok att gregorianska kalendern infördes av Gregorius. Och att han gjorde ändringar i tideräkningen så att efter den 4 oktober kom den 15.

ja, den julianska kalendern (som vi hade innan vår nuvarande, den gregorianska) hade kommit ur fas med jordens rotation kring solen, därför var man tvungen att justera detta genom att hoppa över en del dagar så att månaderna stämde igen. det har dock bara behövs göra en gång hittills, nämligen då gregorius bytte kalender, det behöver inte göras varje år.

samtidigt genomfördes en del förändringar gällande skottåret, det är därför kalendern har bytt namn från den julianska till den gregorianska. under större delen av gregorius liv gällde den julianska.


   
SvaraCitera

vissarionovitj:

som vi hade innan vår nuvarande

Ett tag hade vi faktiskt den Svenska kalendern.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_kalendern


   
SvaraCitera

bubbor:

I ärlighetens namn har jag aldrig ro nog att söka upp svaren, det är ju så mycket trevligare när folk förklarar för en precis det man undrar över 🙂

Frågar du efter svaret så söker du svaret. [rolleyes]
Image


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Ett tag hade vi faktiskt den Svenska kalendern.

vilken underbar tjockskallighet. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vissarionovitj:

det har dock bara behövs göra en gång hittills, nämligen då gregorius bytte kalender, det behöver inte göras varje år.

Okej, så den gregorianska kalendern ändrades en gång till. Alltså till att vi använder skottår istället för att hoppa över dagar?

Luna Lovegood:

Frågar du efter svaret så söker du svaret.

Det har du rätt i, men genom att fråga andra behöver jag inte skumma igenom texter i sökandet på svar. [smile]


   
SvaraCitera

bubbor:

Det har du rätt i, men genom att fråga andra behöver jag inte skumma igenom texter i sökandet på svar. [smile]

Ohämmat egoistiskt utnyttjande kallas det. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Ohämmat egoistiskt utnyttjande kallas det.

Kanske, men jag tvingar aldrig någon [wink] Folk tycker om att berätta och dela med sig av sin kunskap. Det verkar iallafall så [smile]


   
SvaraCitera