Aviseringar
Rensa alla

Gröna ögon


Ämnesstartare

Hur kan han ha gröna ögon? Gärna lite fakta tack 🙂

Image


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

hans mamma knullade med hans pappa och de fick honom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maxwinner:

hans mamma knullade med hans pappa och de fick honom?

Hans pappa var svart och svarta har bruna ögon och då om mamman hade gröna ska väl barnen få bruna då blåa och gröna är recessivt?


   
SvaraCitera

Det kan ju vara så att hans typ morfar har gröna ögon och fått det så[crazy]


   
SvaraCitera

Genetik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Hans pappa var svart och svarta har bruna ögon

Jag vet mörkhyade med både gröna och blåa ögon.. och svarta.[zzz]

Dock var det en tråd här på UM där genetik kring ögonfärg diskuterades och då var det någon som länkade till en nyutkommen vetenskaplig artikel som förklarade att recessiva gener kan vara olika starka och därför kan de visa sig över dominanta gener. Något åt det hållet var det. Orkar ej leta fram varken tråden artikeln.


   
SvaraCitera
Vision

Min farmor har blåa ögon och min farfar gröna, ändå fick min faster bruna. Som de där över säger så kan det ha och göra med att någon längre bak i släkten hade gröna osv. Grönt och brunt är nära besläktat har jag hört också. [shake]

Att han har färgade linser för att få coolare image, kanske också är ett alternativ... [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Hans pappa var svart och svarta har bruna ögon och då om mamman hade gröna ska väl barnen få bruna då blåa och gröna är recessivt?

min pappa har ljusblå ögon, mamma har ljusbruna, jag o mina bröder har gröna med spår av brunt i o vi är alla invandrare 🙂 vithyade 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

väl barnen få bruna då blåa och gröna är recessivt?

Lite av en modern myt det där. Det är inte så enkelt som att den ena alltid gäller - då hade vi knappt haft annat än brunögda nuförtiden. Hade letat upp en källa om jag inte druckit öl, men du kan nog googla så ska du få se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh. Som den här hetingen som har blåa ögon:

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Hans pappa var svart och svarta har bruna ögon och då om mamman hade gröna ska väl barnen få bruna då blåa och gröna är recessivt?

kan lite biologi så ska försöka förklara:

orsaken till detta kan vara flera det vi bör först gå igenom är:

1. ögonfärg är inte bara genetiskt kopplat utan också hur hur mkt solljus barnets ögon utsätts för i början.

2. vissa gener är kopplade till andra: sk kopplade egenskaper. därav kan gröna leva vidare trots att dom bör som du säga slåss ut.

3. gröna ögon måste inte vara recessiva även om dom oftast är det. jag har själv en blanding av grön och brun som är en konsekvens av att min pappa hade gröna och mamma bruna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

negermagi såklart vadfan annars???????


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1.Linser

2.Operation

3.Han bor i något land där vita och svarta har gift sig mycket som USA, Frankrike eller Brasilien.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera