Aviseringar
Rensa alla

Grundläggande Militärutbildning- Vi dissade får ännu en chans?


Ämnesstartare

http://www.mil.se/sv/Rekrytering/Grundlaggande-militar-utbildning/

"Under 2010 ersätts värnpliktsutbildningen av en ny frivillig militär grundutbildning som genomförs för första gången 2011. Förutsatt att riksdagen tar beslut under våren, så ska ingen efter den 1 juli 2010 utbildas med plikt om inte försvarsberedskapen kräver det".

GMU ska alltså fungera ungefär likadant som lumpenansökningen- den är webbaserad och anser dem dig lämplig så kommer du antagligen att få antingen mönstra eller ingå i GMU:n om jag inte har missuppfattat detta.

Är förvånad att detta inte har tagits upp här tidigare [shake]
Så därför gör jag det nu [party]

Frågan är bara om tidigare mönstring has i åtanke av dessa eller om man får en helt ny chans ifall man blev nekad i det gamla systemet?
Jag sattes som reserv, sambandsgruppchef när jag mönstrade i februari förra året.
Förhoppningsvis kan jag träna upp mig lite bättre och satsa på nytt om något/några år, eller hur tror ni detta kommer fungera?

Debatt moar now plz!


   
Citera
Ämnesstartare

Vi kan ju hoppas att de som vill göra lumpen får göra det[smile] Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Vi kan ju hoppas att de som vill göra lumpen får göra det[smile] Lycka till!

Yes [bigsmile] thank you 😛


   
SvaraCitera

Den Vise:

Frågan är bara om tidigare mönstring has i åtanke av dessa eller om man får en helt ny chans ifall man blev nekad i det gamla systemet? Jag sattes som reserv, sambandsgruppchef när jag mönstrade i februari förra året.
Förhoppningsvis kan jag träna upp mig lite bättre och satsa på nytt om något/några år, eller hur tror ni detta kommer fungera?

Jag som har sökt GSU genom KRAG går på mitt gammla mönstringsprotokoll men dom kan ju kräva att du skall mönstra om, bästa är att maila till hr-direkt@mil.se, dom om några bör kunna svara på den frågan.


   
SvaraCitera
Åtta

Skitbra, måste jag säga. Onödigt att slösa resurser på att tvångsutvärdera de som inte vill vara med. Låt de resurserna gå till att låta några som vill vara med få leka i skogen istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poiio:

Jag som har sökt GSU genom KRAG går på mitt gammla mönstringsprotokoll men dom kan ju kräva att du skall mönstra om, bästa är att maila till hr-direkt@mil.se, dom om några bör kunna svara på den frågan.

Undrar om man kan önska att få mönstra om tro, jag var högst otränad vid min första mönstring men höll mig över standard ändå.. jag vill bli jägare/span [cry]

Åtta:

Låt de resurserna gå till att låta några som vill vara med få leka i skogen istället.

Leka och leka, men jag håller med, de som vill borde endast vara de som är där ute[crazy] förutsatt att de som vill håller måttet, så tjänar väl alla på att ta in de som verkligen vill


   
SvaraCitera

Den Vise:

Undrar om man kan önska att få mönstra om tro, jag var högst otränad vid min första mönstring men höll mig över standard ändå.. jag vill bli jägare/span [cry]

Inte för att vara elak, men att komma in på jägartjänst idag kommer troligen inte bli lätt, antigen bilr de som för SSG, SIG osv, man måste vara officer för att få söka eller så e de troligt att man måste arbeta ett tag och sedan bli rekomenderad/får söka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu känns det lite som att du blandar ihop lite. Varför skulle det krävas att vara officer för att vara en undsoldat? Att vissa mörkare delar av underttelseinhämtning kräver att man jobbat inom firman ett tag, och att enda sättet förut var att vara officer är ju en sak. men om sverige går som enda nation att ha så höga krav på span/und så kommer vi få en löjligt liten skara med just den kompetensen.

Sedan kommer ju nästa fråga, kommer detta gälla t.ex. 2:a skv också?
eller säkkomp sjö?
I usa t.ex. har de ju satt upp ett programm där man kan söka till navy seals och ranger utan en militär utbildning. Så att sverige skulle gå åt motsatt håll ser jag som mycket märkligt.

Att sedan vissa tjänster i mina ögon borde blivit anställda soldater för länge sen, bland annat MP, där juridikutbildningen är för kompakt i mina ögon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tradet:

I usa t.ex. har de ju satt upp ett programm där man kan söka till navy seals och ranger utan en militär utbildning. Så att sverige skulle gå åt motsatt håll ser jag som mycket märkligt.

Låter helt sjukt att man kan söka till seals utan ens en grundutbildning[censur]

tradet:

Att sedan vissa tjänster i mina ögon borde blivit anställda soldater för länge sen, bland annat MP, där juridikutbildningen är för kompakt i mina ögon.

Amen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu måste jag dock säga att jag är lite osäker ang. SEALS och söka utan fullgjort grundutbildning. Vet att rangers gick, och har för mig att SEALS gick också, men allt annat än helt säker.

Dock så har en kille på 17 år fullgjort hela träningsprogrammet och kommit in som seal, men han dog i strid några år senare. Så superförband vetefan om man vågar kalla dom längre (utan möjligtvis SEAL team six) som är deras super-über-spörsial-ninja of DOOM fårse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm okej, men man får väl räkna med förluster ändå, elit-team or not :/


   
SvaraCitera