Aviseringar
Rensa alla

Grym OCD


Ämnesstartare

Kopierar vad jag skrev nyss på min bilddagbok för orkar inte skriva om allt igen..
Men är det inte sjukt hur läkare tar hand om akuta patienter egentligen? ..

Okej, i maj -07 bröt min OCD ut totalt, OCD är tvångssyndrom, jag var ett extremfall, med alla delar i sjukdomen som man kan ha i princip.

Min dag såg ut såhär ungefär:
Vakna, vända sig åt ena sidan, röra väggen 50 gånger ungefär, vända mig igen, upprepa det där, gå upp, lägga sig igen o göra det igen. Sen när jag var klar med det skulle jag kissa, vilket tog 5 timmar en gång, eller kissa gick väl snabbt, men o komma ut ur badrummet tog ett antal timmar..

Sen satt jag vid köksbordet o kollade på när dom andra åt o drack , jag gjorde inte det på 4 dagar. Satt bara och stirrade, men till slut kom jag inte ens upp ur sängen längre. Sen på kvällen fick mina föräldrar trycka ner mig i sängen nästan, stod o grät till 5 på morgonen på skoldagar, tycker synd om min lite utvecklingsstörda syster nu efteråt och föräldrarna..

Var helt blå grå i ansiktet, låg bara och stirrade, svarade inte på vad mamma sa, eller hörde inte rättare sagt antagligen för kommer inte ihåg det ens..
Orkar inte berätta hela historien ens, för i så fall skulle jag få skriva i dagar typ..

Men aja, till slut hämtade 2 tjejer mig från bup, dom fick tvinga upp mig ungefär.. Gick ut som jag var och åkte akut dit då. Fick snacka med en kurator och fick tid till o snacka med en doktor om 2 mån ungefär, sjukt ju..

Men det hann aldrig gå den tiden, för redan några dagar efter blev jag värre o värre så fick akuttid som dom inte hade egentligen ens, dom 2 tjejerna var inte i samma team ens, men dom tog bara 2 som hade tid över till mig, eftersom det inte fanns några resurser.

Fick en PRAKTIKANT läkare och en medicin som var mot depression och PMS bara kom jag på för nån månad sedan..

Dom undersökte inte kroppen eller nånting, om nåt tagit skada o.s.v ens. Mina njurar, mage, levern och hjärnan lär ju gjort det, iaf något av det tycker man iaf..

Är det inte sjukt hur dom behandlade mig egentligen? Dom borde fan lagt in mig o gett mig dropp istället för o låtit mig åka hem igen.

Beteendeterapi är att man går emot det man är rädd för.
Om du t.ex är rädd för mörker, går du in i det. När man har OCD, får man "katastroftankar", t.ex: "Rör jag inte dörrhantaget 4 gånger får jag magsjuka." Mina tankar var för den sjukdomen då såklart, det är inte så vanligt, mer att någon ska dö eller att man ska få aids o.s.v istället, men det hade inte jag.

Min behandlare berättade om en som inte kunde gå på pluttar på marken på stan, eftersom han trodde han skulle få aids då.
Det han fick göra i behandlingen då var att gå på dem och säga i skala 1-10 hur jobbigt det var, så skrev man upp det på ett papper. Till slut går ångesten ner, och det försvinner.

Detta är bara typ 1 tiondel av vad som hänt i sjukdomen.. Jag var helt sönderslagen och blå överallt när jag kom in till bup första gången, eftersom jag slog sönder mig själv i panik av att ha "demonen" i huvudet som bestämde över mig. Jag har fortfarande inget normalt liv, jag får panik av och köpa lösgodis, men gör det ändå. Det jag fortfarande inte kan är att äta något med händerna om jag inte tvättat mig direkt innan i princip. Kan inte dricka heller som jag vill, jobbigt, men det kommer fixas också till slut har jag bestämt..

Frågan är bara, hur kunde läkarna ta emot mig sådär utan och lägga in mig på dropp eller liknande iaf? Dom har inte undersökt magen, njurarna eller nånting efter allt.. Och att jag fick en PRAKTIKANT läkare fattar jag inte heller, hon fattade knappt svenska heller..... [mad]


   
Citera
Ämnesstartare

Jag har bara nåt slags OCD light (självdiagnosticerat) men kan ändå sympatisera. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lemuu:

Och att jag fick en PRAKTIKANT läkare fattar jag inte heller, hon fattade knappt svenska heller.....

lemuu:

så fick akuttid som dom inte hade egentligen

lemuu:

eftersom det inte fanns några resurser.

Det är inte lätt att jobba i vården alla gånger när man inte har tid. Sen om personal är otrevlig eller dylikt är en annan sak, men om man har ett berg av uppgifter att göra och man ska klämma in något man inte har tid med, då tenderar det att bli som det blir.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

lemuu: eftersom det inte fanns några resurser.

Nej men dom har resurser, men nog fan inte tid för en akutpatient som har 50 gånger värre än andra ocdfall


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lemuu:

Nej men dom har resurser, men nog fan inte tid för en akutpatient som har 50 gånger värre än andra ocdfall

Jag gjorde en liten edit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Jag har bara nåt slags OCD light (självdiagnosticerat) men kan ändå sympatisera. [sad]

jag hatar ocd. det kommer smygande, till slut ligger du där. hoppas min historia hjälper dig och gå emot den.
tänk såhär;
- vem bestämmer, du eller ocdn?
- sätt ett namn på sjukdomen , jag hade börje. målade upp den som en arg katt med tänderna och klorna ute
- bestäm dig. vill du leva såhär egentligen? vill du dö i detta?
- lyssna på positiva låtar, läs om sjukdomen och hur du kan självbehandla dig, ut och rör dig, ät, drick, sov
- kolla hur andra lever, tänk att "andra kan leva normalt, varför kan inte jag det då?" och bara gör det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Jag gjorde en liten edit.

mm såg det.. men i alla fall. jävla moderater som sparar in på allting, bara dom själva har 500454 kr så e dom nöjda


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hade typ, OCD som i "the aviator" men nu har jag bara små tics, som bita i läppen, flytta upp glasögonen till rätta (ibland när jag inte har glasögon på mig typ morgonen gör jag så ändå)


   
SvaraCitera

Chänna! Själv har jag Tourettes och OCD Jag vet EXAKT vad du snackar om, mitt "alterego" heter Urban!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jademyr:

Urban!

har han en turban?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lemuu:

tänk såhär;

You should pick up motivational speaking![y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

motivational speaking!

" I blew a speaker in my car today, that sucked... Yeah he was a motivational speaker... Left a bad taste in my mouth"

Doug Stanhope kommer till sverige den 9:de september och magnus betner uppträder före (fast på engelska wtf liksom)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maxwinner:

Doug Stanhope kommer till sverige den 9:de september och magnus betner uppträder före (fast på engelska wtf liksom)

Han försökte ju göra karriär i New York i våras har jag för mig...


   
SvaraCitera

Maxwinner:

har han en turban?

NEJ det har han inte! [chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jademyr:

NEJ det har han inte! [chocked]

[chocked][tard]


   
SvaraCitera