Aviseringar
Rensa alla

Guantanamo stängs!


Stringburka:

Jag hade starka tvivel gällande Obamas seriositet; misstänkte att han skulle sugas upp i maktfullkomlighet på direkten. Detta har dock åter gett mig förhoppningar om att han kanske verkligen kommer försöka genomföra dessa förändringar han pratat sig så varm om

Det faktum att han redan har pratat med samtliga ledare i Mellanöstern och markerat att han vill ha förändring i deras relation. Och att han har fråntagit presidenten (sig själv) rätten att hemligstämpla filer som inte gått genom justitieministern först är två andra punkter som höjer ens förhoppningar om att Obama är seriös. [y]

Stringburka:

Vad tror ni, både om själva handlingen och vad som kommer hända med de som är fångna där nu, och gällande det faktum att han redan börjat infria iaf en del löften?

Handlingen var, tror jag, ett sätt att markera att han vill ha förändring. Guantanamobasen med dess skandal på skandal om brott mot de mänskliga rättigheterna har länge varit en skamfläck för USA. Det var mer en symbolisk handling än det "viktigaste" han kunde ha gjort. Men jag är starkt positiv till handlingen.
Vad som kommer att hända med fångarna återstår att se. Troligen kommer de få en "rättvis" rättegång och efter denna behandlas så som lagen säger att de ska. Nytt fängelse om så är fallet eller släppts fria. Jag är dock rädd att, precis som Stringburka säger, så kommer många av fångarna säkert att lida psykiskt skada. Både de som släpps och de som slussas vidare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad är det man brukar säga... De första 100 timmarna av en presidents karriär avspeglar hur han kommer sköta landet i fortsättningen. Låter lovande minst sagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En fånge släpptes igår, han bor numera i Rissne i Stockholm, daa hoood!!


   
SvaraCitera

De här är absolut ett steg i rätt rikting. Men de finns andra inte lika stora och ofta okända fångläger och militärbaser runt om i världen(amrikanska), som ofta glöms bort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Templar:

Text

Vist sagt. Har inte mycket mer att tillägga 🙂

AnnaElisabethA:

Men de finns andra inte lika stora och ofta okända fångläger och militärbaser runt om i världen(amrikanska), som ofta glöms bort.

Han har även bestämt sagt att CIA's fångtransporter över halva världen (extrajudical renditions) skall upphöra. Vet inte om han skrivit på ordern än, men det verkar vara på G.

Fan, det här är en bra nyhet, nu när IPRED, ACTA, Gazakonflikten, finanskrisen, miljökrisen, och världssvält härjar för fullt. Åtminstone ett litet värmeljus i norrlandsnatten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker det är skitdåligt!!! varför stänga ett fullt fungerande fångläger???
då säger ni "Lägret bröt mot mänskliga rättigheter" då säger jag: VAD GJORDE INTE DOM SOM SITTER DÄR DÅ!!![mad]
gillar inte obama över huvudtaget.
antingen är man republikant eller så är man terrorist

244px-George-W-Bush.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jeppi:

då säger ni "Lägret bröt mot mänskliga rättigheter" då säger jag: VAD GJORDE INTE DOM SOM SITTER DÄR DÅ!!![mad]

Vad de gjorde eller inte gjorde har vi ingen aning om, då de aldrig dömts. Hade det varit dömda fångar hade det varit en annan sak. Jag hade iofs ändå motsatt mig tortyr under alla verkliga omständigheter, men då hade man kunnat peka på att det klargjorts att de gjort något dumt. Här vet vi aldrig, och det har ju redan varit ett flertal som hamnat där trots att de var oskyldiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vad de gjorde eller inte gjorde har vi ingen aning om, då de aldrig dömts.

De blev ju inte misstänkta utan en vettig anledning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pelle Pelikan:

De blev ju inte misstänkta utan en vettig anledning.

Jaså? Och hur vet du det? Det är inte precis öppna dokument, och det var ju prispengar på terrorister förut. "Lämna in någon med koppling till Al-Qaeda så får du 10k", typ. Alltså inte från en namnlista eller så. Ska se om jag kan hitta källa.

Det finns fortfarande folk som DÖMS felaktigt, undrar hur många som blir misstänkta för ett brott i Sverige och sedan får misstanken avskriven. Många är det iaf. Jag har misstänkts för brott jag inte begått, bland annat, och jag hade inte uppskattat att någon torterade mig för att få mig att erkänna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Jaså? Och hur vet du det? Det är inte precis öppna dokument, och det var ju prispengar på terrorister förut. "Lämna in någon med koppling till Al-Qaeda så får du 10k", typ. Alltså inte från en namnlista eller så. Ska se om jag kan hitta källa.

Om personen har kopplingar till Al-qaida så tycker jag det är fullt god anledning till att misstänka den för att vara terrorist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pelle Pelikan:

Om personen har kopplingar till Al-qaida så tycker jag det är fullt god anledning till att misstänka den för att vara terrorist.

Hur vet du att personen har det? Det enda du har att gå på är ordet hos någon som du just ska ge 10000 dollar.

Tänk om man haft samma princip i Sverige? "Ring in och berätta om du vet någon som begår inbrott, så ger vi dig tiotusen och torterar honom tills han erkänner"

Där nere blir det naturligtvis ännu extremare av den enkla anledningen att de flesta är fattiga och i en väldigt farlig position, och således är drivkraften att öka sina egna möjligheter ännu större.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läste någonstans att många av dom släppts från Guantanamo går tillbaka till att begå brott, hoppas det inte är så.


   
SvaraCitera

Jeppi:

antingen är man republikant eller så är man terrorist

Vad fan är en republikant?


   
SvaraCitera

Jeppi:

"Lägret bröt mot mänskliga rättigheter" då säger jag: VAD GJORDE INTE DOM SOM SITTER DÄR DÅ!!![mad]

Så de mänskliga rättigheterna upphör att gälla ifall någon bryter mot dem? Om man gör samma sak mot dem som de gör mot oss, vad skiljer då Amerika från terrorister?
Nej jag säger bekämpa terrorism med sådana medel att ni behåller er värdighet [no-no]

Till alla som motsätter sig stängningen av Guantanamobasen. Om man ska gå förbi de mänskliga rättigheterna, även om de man utsätter tortyren för har på något sätt "förtjänat det" (enligt vissa). Då kan man lika gärna avskaffa dem helt. Antingen ska de gälla för alla eller inte för något.
Samma som med lagen, man ska inte gå bortom lagen eller bryta mot den, även om man anser sig själv ha rätt till den. Alla ska vara lika inför lagen! (är fullt medveten om att det inte är så. Men kungafamiljen är ett extremfall som kan diskuteras i en annan tråd.) Finner man att den är bristande ska den göras om, men inte brytas. Samma är det med mänskliga rättigheterna. Det blir ett helvete att försöka få Kina att sluta bryta mot dessa, om man samtidigt låter USA göra som de vill. Måste en förändring till skall denna tas upp och fås igenom i FN. Men inget land har rätt till att bryta mor dessa efter eget tycke!


   
SvaraCitera