Aviseringar
Rensa alla

Guc uppsala?


Ämnesstartare

Nu snart ska man ju välja gymnasium och sånt. Jag vill gå sam, men jag är även intresserad av media. Så då fick jag upp ögonen på guc i uppsala. Deras sam/media linije. En del säger att skolan äger - en del säger att den är kass. Så jag vet inte riktigt.
Är det någon här som går där?
Eller någon som bara vet någonting om guc.
Skriv då! [:


   
Citera

magicmushroom:

En del säger att skolan äger - en del säger att den är kass.

De som lyckades i skolan anser väl att den är bra, medan de som misslyckades total anser att den är kass....


   
SvaraCitera

Det har en fin byggnad. Besökte skolan en gång på så kallade gymnaiebesöksdagar i nian. Tyckte att skolan var stor och att den inte finns någon närhet.


   
SvaraCitera

Skolan är bra för sådana som inte är särskilt seriösa eller inte orkar med skolgången. Finns bättre linjer om man vill satsa på studierna och ha öka chansen för säkrare framtid.

nazgul:

De som lyckades i skolan anser väl att den är bra, medan de som misslyckades total anser att den är kass....

På guc är det dock de misslyckade sedan högstadiet som går och trivs, medans de andra tycker att man inte lär sig ett skit...


   
SvaraCitera

magicmushroom:

Är det någon här som går där?

Jag har gått på GUC, men om du menar just det programmet på GUC så lär ingen här gå där då det är ett helt nytt program på den skolan. Helt nytt betyder naturligtvis att det kan ha sin charm men samtidigt är risken för barnsjukdomar nog rätt stor innan de kommer till rätta med allt.

Ett alternativ kan kanske vara IT-Gymnasiets program Samhällsvetenskaplig utbildning med inriktning IT som har några år på nacken, de programmen verkar rätt likvärdiga när det kommer till vad man lär sig?

Den skolan ligger väldigt nära GUC.

magicmushroom:

Eller någon som bara vet någonting om guc.

Min uppfattning är att det är oerhört varierande kvalitet på lärarna. Det finns både flera som är riktigt bra men också många som är riktigt usla. Ett problem som jag upplevde var att många lärare är duktiga inom "sitt" ämne. Men för att fylla ut sina tjänster så får de även undervisa i ämnen de kan väldigt dåligt. Dvs en lärare kanske är en jätteduktig fotograf och riktigt skicklig på fotokurserna. Men läraren har också i sin tjänst att undervisa i webbdesign, där är läraren helt usel och borde absolut inte få undervisa i den kursen (det finns väldigt många exempel av den här typen på GUC).

Det är en väldigt stor skola något som kan vara både bra eller dåligt beroende på vad man gillar. Personligen tycker jag dock att nackdelarna överväger fördelarna. Det blir ingen direkt sammanhållning mellan eleverna, man känner de i sin klass och kanske några till men på det stora hela så blir det väldigt mycket "främmande människor" på skolan. Det blir väldigt anonymt. Men detta är ju min åsikt, det finns säkerligen folk som föredrar det så med.

Lite samma gäller det med lärarna/övrig personal. Eftersom skolan är så står är också de väldigt många. Jag har vid flera tillfällen där råkat ut för att lärarna inte ens vet vad andra lärare heter (vilket kanske inte är så konstigt eftersom de håller till i flera olika byggnader och många lärare är nästan bara på samma ställe). Men som elev kan det ju bli en nackdel när det kan bli svårt för de olika lärare som har en att kommunicera med varandra och sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Deadnocturne:

På guc är det dock de misslyckade sedan högstadiet som går och trivs, medans de andra tycker att man inte lär sig ett skit...

Jaha. Det lät ju inge vidare men..


   
SvaraCitera

Jag går på Grafiskt Utbildningscenter. Det är jättefint i skolan och så... men har kompisar från mediaprogrammet och har hört att de inte ens har några SO-ämnen, samt väldigt dåliga lärare. Alla som säger att det är latmaskjobb i den skolan har fel. Eller, nej, iallafall så är det inte latmaskjobb på den linjen jag går där. Går mycket kurser och satsar verkligen för att kunna läsa på högskolan senare.
Skolmaten är kass!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

har kompisar från mediaprogrammet och har hört att de inte ens har några SO-ämnen

Jag har tänk att söka sam/media linijen. Den är ny för iår och det är ganska mycket so där...

Okey, det låter ju bra det där då.. Jobbigt att alla säger olika. Men jag vill ju gå högskolan senare så det lät ju bra! :]


   
SvaraCitera

magicmushroom:

Jag har tänk att söka sam/media linijen. Den är ny för iår och det är ganska mycket so där...

Okey, det låter ju bra det där då.. Jobbigt att alla säger olika. Men jag vill ju gå högskolan senare så det lät ju bra! :]

Ok, den låter bättre än bara media. Själv går jag designprogrammet. Lärarna där äger. Och jag tycker hellre man ska välja det än att välja expo/skyltning, om man tänkt det.


   
SvaraCitera

magicmushroom:

Jag har tänk att söka sam/media linijen. Den är ny för iår och det är ganska mycket so där.

Nu är det klart, GUC kommer INTE att få starta Sam/Media:

UNT:

Gymnasieskolan GUC, Grafiskt utbildningscenter i Uppsala, får inte starta ett samhällsprogram med medieinriktning.
Det har Skolinspektionen bestämt.
Friskolan GUC:s ansökan uppges inte uppfylla kraven för ett nationellt program. Orsaken är att alltför få kurser i utbildningsplanen svarar mot målen för samhällsprogrammet, skriver Skolinspektionen i sitt beslut. Utbildningen var tänkt att fullt utbyggd bereda plats åt 96 elever.

Källa:
Ingen ny medieutbildning för GUC


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Nu är det klart, GUC kommer INTE att få starta Sam/Media

Jag upptäckte just det..;]


   
SvaraCitera

Jakob_E:

Källa:

Fan vad dåligt planerat av dem


   
SvaraCitera

magicmushroom:

Jag upptäckte just det

Alternativ i Uppsala om man vill gå Sam (sorterat i bokstavsordning på skolnamn):
Bolandsgymnasiet - estetisk och internationell kulturprofil
Ce​​​lsiusskolan - Två olika Saminriktningar: Ekonomi eller Samhällsvetenskap
Fyrisskolan - Tre olika Saminriktningar: Ekonomi, Fred och konflikt samt Juridik och kriminalteknik
Inter​​​nationella gymnasiet - Två olika Saminriktningar: Språk och kultur samt Människa och omvärld.
IT-Gymnasiet Uppsala - Inriktning IT media
Jensen gymnasium - Två olika Saminriktningar: samhällsvetenskap och ekonomi.
Katedralskolan - Tre olika Saminriktningar: Kultur, Samhällsvetenskap och Språk
Kunskapsgymnas​​​iet Uppsala - Två olika Saminriktningar: Samhällsvetenskap och Ekonomi.
Linnéskolan - Samhälle
Livets Ords Kristna Gymnasium - Två olika Saminriktningar: ekonomi och estetisk inriktning och Språk.
Lundellska skolan - Internationell ekonomi och politik
Mikael Elias teoretiska gymnasium - ekonomi och samhällsvetenskap.
Uppsala Enskilda Gymnasium - Två olika Saminriktningar: samhällsvetenskap och ekonomi.

Kan ha skrivit fel på någon eller missat någon så kolla gärna upp på egen hand med.

Sagitta:

Fan vad dåligt planerat av dem

Ja det känns lite oseriöst?


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera