Aviseringar
Rensa alla

gudfinnsnoginte.se


Lanina:

Själv tycker jag att den värsta typen är folk som säger åt andra vad de ska tro. Du verkar ju inte tycka om konservativ kristen världssyn (som abort-motstånd t ex), men så förolämpar du liberala kristna som håller med dig?

Jag var inte ute efter att förolämpa dig, jag bara uttryckte vilka jag tycker sämst om.

Lanina:

Men det jag protesterar mot är att humanisterna ofta pratar om "religion" i allmänhet, men menar "organiserad monoteistisk religion med helig skrift". Det ger en snedvriden bild av troende av olika slag.

För det andra så är polyteister osv. en så liten del av den religösa befolkningen. För det tredje så har dessa polyteister väldigt lite makt i samhället och vi slipper ha lagar som tvingar på oss batik-tröjor.


   
SvaraCitera

Lanina:

Vad tycker ni?

Tycker att själva kampanjen är väldigt onödig.
Tycker det verkar som att det finns ett litet dolt budskap bakom det hela - dvs. att förlöjliga religion och de som är troende.

www.gudfinnsnogvisst.se [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker ni inte har förstått kampanjen. Humanisterna vill INTE att ni skall lämna kyrkan, bli ateister eller liknande. De vill inte tala om för kristna att "ni har fel". De vill helt enkelt att man skall tänka rationellt och fråga sig "har detta hänt eller har de bara hittad på den här biten?" när man läser heliga skrifter osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Jag var inte ute efter att förolämpa dig, jag bara uttryckte vilka jag tycker sämst om.

Du har inte heller förolämpat mig, jag försöker bara påpeka att det är bättre att söka stöd hos folk som tycker ganska lika en själv, än att vara bitter över att de inte är exakt som en själv.

wakajwaka:

För det andra så är polyteister osv. en så liten del av den religösa befolkningen. För det tredje så har dessa polyteister väldigt lite makt i samhället och vi slipper ha lagar som tvingar på oss batik-tröjor.

Ja, det är sant att vi är en liten del av befolkningen. Ja, det är sant att det inte finns lagar baserade på polyteism i Sverige. Men när man gör ett webb-test, är en organisation som säger att man ger för mycket makt till de stora religionerna, borde man inte då inkludera även mindre grupper i debatten? Förstår du vad jag menar? Vill man visa att det finns alternativ till kristendom t ex, så räcker det inte bara att visa på ateism. Man kan visa upp att religion inte behöver vara kontrollerande, och att valet inte står mellan bibel-fundamentalism och ateism. Det finns mer.


   
SvaraCitera

Lanina:

Dels är svaren verkligen svart-vita, man märker tydligt vilka fördomar skaparen av testet har haft, testet verkar mest handla om monoteistisk religion gentemot ateism, vilket gör att polyteister, animister och olika sorters agnostiker inte riktigt vet vad de ska svara.

Jag håller med dig. Idiotiska svar.

Jag fick
Du är religiös. Samtidigt tyder dina svar på att du har ett öppet sinne.


   
SvaraCitera

Lanina:

till kristendom t ex, så räcker det inte bara att visa på ateism. Man kan visa upp att religion inte behöver vara kontrollerande, och att valet inte står mellan bibel-fundamentalism och ateism. Det finns mer.

ytterligare en som tycker att humanisterna är dåliga bara för att de följer sin egen agenda och inte din...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Kanske är du på väg att bli Humanist? Man kan faktiskt både gifta sig, konfirmera sig och fira nyfödda barn utan att göra det på religiöst vis. Läs mer om det på Humanisternas hemsida. Är du redo att bli medlem redan nu?

Välkommen!"

Blev sur, då jag är religiös. [mad]


   
SvaraCitera

"Du tror inte på Gud och tvekar inte att gå din egen väg när det gäller traditioner. Om du inte redan är medlem i Humanisterna tycker vi att du ska bli det. Hjälp oss gärna att debattera också, dina argument kan säkert få många att tänka till."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Du tror inte på Gud
och vill inte att religionen
ska påverka samhället.

Du följer oväntat många religiösa traditioner,
men är ändå väldigt mycket Humanist.
Välkommen att bli medlem!

Med vänliga hälsningar / Humanisterna"

[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

ytterligare en som tycker att humanisterna är dåliga bara för att de följer sin egen agenda och inte din...

Tja, jag tycker att de inte vinner något på att vara dryga och uteslutande. De verkar ju sträva mot ett samhälle med minskad religiös makt, och en öppen dialog när det gäller religion. Och det åstadkommer man inte genom deras nuvarande metoder.


   
SvaraCitera

Lanina:

Tja, jag tycker att de inte vinner något på att vara dryga och uteslutande. De verkar ju sträva mot ett samhälle med minskad religiös makt, och en öppen dialog när det gäller religion. Och det åstadkommer man inte genom deras nuvarande metoder.

det är klart att de inte riktar sig mot folk som är religösa. De verkar ju uppenbarligen rikta sig mot folk som inte är troende, och försöka väcka liv i dom/oss.


   
SvaraCitera
Zaifer

LightInDarkness:

Det roliga är ju att sidan heter gudfinnsNOGinte.se
betyder ju att de inte helt kan motbevisa Gud trots att de vet att Gud inte finns 😉

Oj jävlar det kan dom nog inte tänkt på, clearly så blev dom självägda ganska hårt ojoj.


   
SvaraCitera

Det testet var jätte dåligt. 🙁

Typ: Tycker du att att vårt alternativ är bra?
a) Ja, är för jämställdhet och blablabla
b) Nej, kvinnor är värda mindre än män, män ska bestämma över kvinnor, våldtäckt är bra, blablabla.
[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

betyder ju att de inte helt kan motbevisa Gud trots att de vet att Gud inte finns 😉

Alternativt så tar dom en ställning som är mer logisk än kristnas " GUD FINNS LALALALALLAALLALALALA"


   
SvaraCitera

Lanina:

animister

LightInDarkness:

Det roliga är ju att sidan heter gudfinnsNOGinte.se
betyder ju att de inte helt kan motbevisa Gud trots att de vet att Gud inte finns 😉

Lanina:

Ja, ingen kan ju bevisa sådana saker, så för att inte bli pwnad av allmänna reklamationsnämnden för falsk reklam,

Hur är det med att säga gud finns?

Det handlar nog mer om att man i klassisk vetenskaplig anda inte vill säga något som man inte kan stå bakom 100%.


   
SvaraCitera