Aviseringar
Rensa alla

Gudrun


Ämnesstartare

Kan inte ni alla som missuppfattat feminism läsa detta

"För mig är det är viktigt att fler förstår feminismens fulla innebörd; att feminism inte handlar om att kvinnorna ska ta makten över männen och att inte bara kvinnor är feminister. Alla kvinnor är inte feminister och alla feminister är inte kvinnor. Feminismen är inte en kvinnofråga. Att vara feminist är ett politiskt ställningstagande utifrån en erövrad kunskap om makt och diskriminering. På samma sätt som vi kan vara antirasister, oavsett hudfärg och etnisk bakgrund, kan vi vara feminister oavsett kön. Har jag kunskaper om hur den struktur ser ut som utifrån kön bygger olika förväntningar och ser på människor som olika mycket värda, ser jag konsekvenserna och vill jag inte vara en del av detta, utan vill förändring, så är jag feminist. Oavsett kön. Och då ser jag också att det är samma mekanismer, idén om dominans, idén att hålla isär och över- och underordna, som ligger till grund för all annan diskriminering också. Då ser jag att diskriminering utifrån etnicitet, sexualitet, könsidentitet, funktionalitet och ålder vilar på samma grund. Då ser jag att kvinnor finns i alla grupper och då förstår jag att arbetet för kvinnors mänskliga rättigheter innebär ett arbete mot alla former av diskriminering. Då ser jag att en diskriminering kommer inte ensam. Då ser jag att rasism, sexism och antifeminism hänger ihop."

- Gudrun Schyman


   
Citera
Ämnesstartare

har sett henne föreläsa två gånger. hon är grym.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

näää palla...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man behöver ju inte missuppfatta för att kritisera? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grub:

an behöver ju inte missuppfatta för att kritisera? [confused]

Nä tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nä tyvärr.

varför tar du för givet att kritik är dåligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lol "Vi har rätt ni har fel"

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grub:

varför tar du för givet att kritik är dåligt?

Bra kritik har jag inget emot men jag tycker att det är hemskt tråkigt om folk har dålig kritik till att alla förtjänar jämlikhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Bra kritik har jag inget emot men jag tycker att det är hemskt tråkigt om folk har dålig kritik till att alla förtjänar jämlikhet.

All kritik är inte sån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grub:

All kritik är inte sån.

Ge exempel på varken bra eller dålig kritik härrå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och det finns säkert åsiktsskiljaktigheter mellan feminister så det är inte alls "nä tyvärr" att det man inte behöver ha missupfattat feminism för att kritisera eller inte hålla med om saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ge exempel på varken bra eller dålig kritik härrå.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/feministeliten-utestanger-oss-andra

Det är inte kritik mot konceptet "jämställdhet", utan kritik mot verksamheten.

Om det är bra eller dåligt är väl kanske subjektivt iofs, du kanske tycker att det är dålig kritik...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan hålla med om detta. Håller dock med om ganska lite av det hon säger i övrigt.

Och som Burg sa, att kritisera feminism innebär inte att kritisera jämställdhet. Man måste lära sig skilja mellan strävan efter jämställdhet och den feministiska rörelsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Kan hålla med om detta. Håller dock med om ganska lite av det hon säger i övrigt. Och som Burg sa, att kritisera feminism innebär inte att kritisera jämställdhet. Man måste lära sig skilja mellan strävan efter jämställdhet och den feministiska rörelsen.

Vad är skillnaden då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

Vad är skillnaden då?

Vi kan säga såhär: jämställdhet är ett mål och den feministiska rörelsen är ett medel. Att man tar avstånd från den feministiska rörelsen betyder inte att man inte gillar målet utan att man kanske anser att det finns bättre medel, eller att just det här medlet medför otrevligheter.


   
SvaraCitera