Aviseringar
Rensa alla

gymeee


Ämnesstartare

hej jag har precis börjat gymma och jag undrade om det är bra att man styrke tränar ena dan och andra kondition alltså 7ggr i veckan fast har hört att det är dåligt att träna 7ggr i veckan..


   
Citera
Ämnesetiketter

Kroppen mår nog bra av att vila emellanåt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså vila istället för konditions träning?


   
SvaraCitera

redheart:

alltså vila istället för konditions träning?

Ja.


   
SvaraCitera

styrke träna lite hur du vill [rolleyes]


   
SvaraCitera

man kan träna 7 gånger i veckan utan att träna 7 dagar i veckan. minst en vilodag ska man ha, de sa alltid min gamla karatetränare som var utbildad i ämnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej ty:)


   
SvaraCitera

vila är för bögar. kör på bara

nej jag skoja vila ibland [smile]


   
SvaraCitera

Allt beror på om och vad du tränat förut, om du har någon sport i bbagaget, också på hur gammal du är och i vilket utvecklingsstadium, vad du siktar på, om du kanske redan har lite muskler här eller där, svag eller skaplig kondition? Du uppger inget av detta.

Men det verkar som om gym/styrketräning är förstamålet. Kör riktigt rejäl sådan för armar, bröst, mage, rygg, ben 3 ggr i veckan, typ månd-onsd-fred.

Konditionsträning kan vara annat än bara löpning, men har du dålig kondis, så starta med lång, lugn löpning lörd. i schemat ovan och lite kortare tsd. och/eller torsd.

En total vilodag i veckan är ett måste, två om du känner att du behöver det. Men rucka inte på hårdkörningen i gymmet!


   
SvaraCitera

Om du tränar flera dagar i sträck se till att du inte tränar samma muskler 2 dagar i rad.


   
SvaraCitera