Aviseringar
Rensa alla

Gymma samma dag som man slutar röka


Ämnesstartare

Hej är 19 år gammal, 170cm lång och har gått ner 35kg på
10 månader (20januari fram till 20 augusti) då jag vägde 100kg.

Jag har rökt i 5 år dag o natt, ett paket om dagen och lite mer ibland.
Jag vill bara vara ärlig och säga som det är så ni får en ungefärlig helhetssyn på mitt liv.

Har upplevt panikångest i 1 år efter att ha testat cannabis 1 gång, då jag hyperventilerat och hjärtat pumpat som fan. Jag trodde att jag skulle dö, kände att det var verkligt, det gjorde verkligen ont i hjärtat.

Jag upplevde ångest för ingenting de första dagarna, resten av året så har jag haft panikångest.

Har uppsökt läkare 1 gång och de checkade in mina lungor via apparat som visade sig ha normal andningsvärde, hjärtat kollade de med och den funkade normalt.

Dag o natt har man suttit o oroat sig över att panikångesten kommer igen, skolan har gått åt helvete på grund av det, man kan inte leva som man lär under sånna omständigheter ibland.

Nu verkar det som att panikångesten har försvunnit, funderar på att rehabilitera på egen hand, genom att köpa gymkort och träna för att förbränna alla negativa tankar och fett, plus bygga muskler..

Jag har planerat att sluta röka men isånna fall vill jag veta ifall hjärtat påfrestas under abstinensbesvären då hjärnan ropar efter nikotin kontinuerligt? Jag vet att det gynnar att träna, men frågan är ifall kroppen klarar av något som man starkt är beroende av..

Jag har en fitnesskropp men det är lite fett kvar, mer muskler bör byggas.. Jag vet, det går inte att punktförbränna, men jag vill bara träna o må bra..

Hoppas ni förstår min situation och kan skriva ifall ni har haft liknande upplevelser, eller någon bekant som har upplevt något liknande..

Jag tar emot alla era åsikter, det är som sagt jag som valde att berätta om mig..

Önskar er alla en bra hälsa och välmående...


   
Citera
Ämnesstartare

rökte nog i 5-6 år och jag började både jogga och gymma innan jag slutade röka och det funkade utmärkt


   
SvaraCitera

nej om du slutar röka och börjar gymma kommer du att dö!

eller var det tvärtom hm :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alfen:

rökte nog i 5-6 år och jag började både jogga och gymma innan jag slutade röka och det funkade utmärkt

Okej tack, skulle vilja veta mer...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

f.ö. rekomenderar jag boken äntligen icke rökare, funkade SKITBRA


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej,

Det sitter nog mer i huvudet än i din kropp: oro för att ditt hjärta ska slå sådär obehagligt snabbt igen när du börjar träna och får upp flåset.

Om du har fått tummen upp av läkare så är det säkert fritt fram.
Känn ingen press att göra ditt yttersta från första början. Starta med att bara ta dig dit (gymmet) och känn på lite övningar under väldigt lätt belastning.
Höj pulsen försiktigt i någon konditionsmaskin, cykel eller löpband och ta det i din egen takt.

intelligentact:

Jag har planerat att sluta röka men isånna fall vill jag veta ifall hjärtat påfrestas under abstinensbesvären då hjärnan ropar efter nikotin kontinuerligt?

Visst kan ditt hjärta påverkas av abstinens, hjärnan och kroppen reagerar på att drogen den vant sig vid uteblir. Det är normalt.
Googla runt och läs på vilka besvär man kan ha; tror typ det kan vara vanliga saker som svett, orolighet, förhöjd puls osv.

Men jag har svårt att tro att det skulle fysiskt hindra dig från börja träna.

Dra dig dock inte för att tala med någon professionell om du behöver det.


   
SvaraCitera

Jag förstår inte alls, har du bara rökt cannabis 1 gång? - alltså?


   
SvaraCitera

Stinky_alex:

Jag förstår inte alls, har du bara rökt cannabis 1 gång? - alltså?

Han rökte nog för mycket och fick panik. Hände mig också första gången, men då hade jag supit för mycket också [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

Han rökte nog för mycket och fick panik. Hände mig också första gången, men då hade jag supit för mycket också

Den dagen hade jag inte ätit något, hade bara druckit en massa cola light burkar som innehåller mkt aspartam, har varit en aspartam missbrukare i många år. Jag har märkt en massa symtom när jag har druckit aspartamdryck, att nervcellerna förgiftas, jag upplevde depression, förvirring, huvudvärk, andningssvårigheter. I sin tur så kan paniken ha utlösts med cb. Men bara för 2 månader sen så slutade jag med cola light, och har märkt markanta skillnader...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stinky_alex:

Jag förstår inte alls, har du bara rökt cannabis 1 gång? - alltså?

Japp.. Jag rökte ganska fort dock..


   
SvaraCitera

intelligentact:

Jag har märkt en massa symtom när jag har druckit aspartamdryck, att nervcellerna förgiftas, jag upplevde depression, förvirring, huvudvärk, andningssvårigheter. I sin tur så kan paniken ha utlösts med cb. Men bara för 2 månader sen så slutade jag med cola light, och har märkt markanta skillnader...

Inget illa menat men du verkar vara väldigt hypokondrisk...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

Inget illa menat men du verkar vara väldigt hypokondrisk...

Starka ord men ärliga, i like that.. Jo men det var så jag kände, när jag drack mkt cola lightl så märkte jag att jag fick nervryck på olika delar av kroppen. Men det ända jag är hypokondrisk av är att jag trodde att jag skulle dö under varje panik attack. Men resten är fakta som många andra har gått igenom så som hyperventilering, hög puls, kallsvett, overklighetskänsla o massa annat...


   
SvaraCitera

intelligentact:

Men resten är fakta som många andra har gått igenom så som hyperventilering, hög puls, kallsvett, overklighetskänsla o massa annat...

Din hypokondri kan ha triggat av dom här fysiska företeelserna, the mind controls the body.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hoppas att du har rätt, men det är tyvärr hur jag känner. vill också påpeka att man inte ska lita på all skitinfo över nätet. De informerar oss att det här är si och det här är så, som i sin tur kan skada människans natur. Det vill säga i allting, medicinskt, politiskt, biologiskt, kemin etc..


   
SvaraCitera

Jag tror som schism, att du, för att uttrycka det lite milt, oroar dig för mycket. Att gå och vara rädd för panikattacker kan i sig skapa panikattacker och tror man att man ska må illa av aspartam så mår man illa av aspartam. Placebo ska aldrig underskattas.

Testa hjärnskrynklare, kan nog vara din bästa hjälp vad gäller detta.


   
SvaraCitera