Aviseringar
Rensa alla

Gymnasie problem


Sorken
Ämnesstartare

Hej, jag har gått 1 år på gymnasiet nu och tänker byta program. Jag byter från fordons till vård programmet och jag har läst exakt samma kurser som dom som har gått 1 år på vård har läst ,  (Svenska 1, Engelska 5, matte 1a, idrott och naturkunskap 1a1 men inte själva vård lektionerna såklart. Så jag ska börja om i 1an på vård men jag kom kanske på en lösning som gör att jag kan börja direkt i 2an...
Tror ni att mitt gymnasium hade godkänd att jag vill börja direkt i tvåan om jag är villig att läsa vård lektionerna jag missade i ettan efter gymnasiumet på komvux? För att jag har verkligen ingen lust alls att gå ett extra år på gymnasiet...


   
Citera

ta med syv! hoppas det går iaf 


   
SvaraCitera

Du kan ju komma överens med skolan innan om att du går med åk1 i just de pogramet. Det gjorde jag när jag byte från samhäll till ekonomi. Så fick jag läsa extra företagsekonomi med en årkurs yngre.


   
SvaraCitera

Jag hoppade av i mitten av tvåan, gick på teknikprogrammet, informations- och mediateknik. Skulle byta skola och program, samhällsprogrammet, och det verkar ju lite långt ifrån vad jag gick på i början. Men jag pratade med syv på den nya skolan när de hade öppet hus (annars kan man mejla efteråt också) sa de att jag skulle skicka in mina betyg på mejl, och så skulle de se om kurserna jag har läst stämmer över med kurserna jag skulle ha läst i årskurs ett. Om för många kurser var "olästa" får jag börja om ettan på det nya programmet, annars får jag läsa de som fattas samtidigt som jag börjar tvåan. Vet dock inte hur många kurser de tycker är för många kurser.


   
SvaraCitera

Sorken

Någonting som kan göras vore om du (som jag) börjar'ade tvåan men lärde mig det som ettorna hade gjort förra året samtidigt som du lär dig det som tvåorna gör nu. Det blir mera att lära sig och troligen mycket arbete då det är ett huvudämne med många timmar. Men hellre lära sig mycket än att vara kvar ett år extra med småttingarna Glad


   
SvaraCitera

du kan sannolikt börja tvåan och läsa ikapp vårdkurserna från ettan under samma läsår. fråga din syo. gissningsvis behöver du göra det nu för att kunna läsa fortsättningskurser i tvåan eller trean.


   
SvaraCitera
Sorken
Ämnesstartare

Xuzkie:

Någonting som kan göras vore om du (som jag) börjar'ade tvåan men lärde mig det som ettorna hade gjort förra året samtidigt som du lär dig det som tvåorna gör nu. Det blir mera att lära sig och troligen mycket arbete då det är ett huvudämne med många timmar. Men hellre lära sig mycket än att vara kvar ett år extra med småttingarna Glad

durga:
du kan sannolikt börja tvåan och läsa ikapp vårdkurserna från ettan under samma läsår. fråga din syo. gissningsvis behöver du göra det nu för att kunna läsa fortsättningskurser i tvåan eller trean.

Men om jag läser vårdkurserna man gör i ettan samtidigt som jag läser vårdkurserna i tvåan missar jag väl Svenskan,matten, engelskan, samhällskunskapen och idrotten som dom i tvåan kommer att läsa under året? 


   
SvaraCitera

Inte om du läser vården ifrån ettan i tvåan hemma. Du hade `läst dom? 
"har läst , (Svenska 1, Engelska 5, matte 1a, idrott och naturkunskap 1a1"


   
SvaraCitera

Sorken: Men om jag läser vårdkurserna man gör i ettan samtidigt som jag läser vårdkurserna i tvåan missar jag väl Svenskan,matten, engelskan, samhällskunskapen och idrotten som dom i tvåan kommer att läsa under året?

det jag menade var att du skulle läsa alla dessa kurser samtidigt. det betyder att du får mer att göra och att det kan bli jobbigt, men alternativet är som sagt att läsa ett extra år i skolan.


   
SvaraCitera
Sorken
Ämnesstartare

Xuzkie:

durga:

Det ser mörkt ut.. Syv sa att vårdkurserna man läser i tvåan är fortsättningskurser av dom man läser i ettan och hon trodde inte att det fanns någon möjlighet att läsa dom parallellt eller i omvänd ordning... Men hon skulle vidarebefordra mailet jag skrev till henne till rektorn för att det är han som tar beslutet...


   
SvaraCitera

Sorken:

Skulle man inte kunna snabbläsa ettans nu i sommar på distans? Minns att en annan kompis gjorde så... Men då förlorar man sommarlovet och det blir nog jobbigt att lära sig så mycket på kort tid iofs. Hoppas att det löser sig varjefall! Hjärta


   
SvaraCitera
Sorken
Ämnesstartare

Xuzkie:

Nej det funkade inte, lärarna var på semester så dom kunde inte ge mig uppgifter. Dessutom ingår det 2 veckors APL och praktiska moment som jag inte kunde göra själv 🙁 Men tack för dina svar och försök att hjälpa mig!Hjärta


   
SvaraCitera