Aviseringar
Rensa alla

gymnasie val.....gå på IB??


Ämnesstartare

 

Hejsan.

jag va på en gymnasiemässa idag och det skulle vara kul att ha hela gymnasie utbildningen i engelska men  jag vet inte om jag verkligen ska ge mig in på det här. alla slutar och säger att det är så förbaskat jobbigt, är det sant eller är det bara massa klagomål? Att det är en tuff linje fattar man ju, men kommer mitt social life bli helt fucked up?   Kommer jag att ha någon fritid? IB är ju ett stort plus om man vill plugga utomlands sen Rullar ögonen

Har någon här gått på IB eller känner någon som har? isåfall får ni gärna dela med er!

 

 


   
Citera

Gå på IB... jag ångrar att jag inte gjorde det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

plutten:
Gå på IB... jag ångrar att jag inte gjorde det!

varför?


   
SvaraCitera

getalife: varför?

För utbildningen är internationellt gångbar... man får lättare jobb utomlands m.m. och utbildningen är skitbra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

plutten:

För utbildningen är internationellt gångbar... man får lättare jobb utomlands m.m. och utbildningen är skitbra. 
      

ja, det förstår jag men det verkar vara skit svårt Förvirrad


   
SvaraCitera

getalife: skit svårt

Det är värt det... gymnasiet är ju bara typ 3 år & tänk dig när du klarat detta hur det kommer kännas. 🙂


   
SvaraCitera

gick på en liten skola där IB var en utav två linjer och därför hade jag många vänner på IB. 

är du sjukligt motiverad till att göra det så går det: en utav mina vänner gick ut med 7:or i allt vilket är stört ovanligt medan en annan vän till mig hoppade av och flyttade utomlands pga att hen tyckte lärarna var dåliga och det var helt omöjligt att få bra betyg. 

det handlar således asmycket om vem du är, men du ska veta att det är svårt för de flesta att hålla igång motivationen i tre år och då är man ganska körd för en måste liksom kunna prestera 100% hela tiden. 

IB på min skola hade ett socialt liv men det var väldigt begränsat till klassen. 
de hade fester då det var lite att göra i skolan, de umgicks genom att sitta kvar i skolan till stängning och plugga tillsammans...  de anpassade liksom det sociala livet mycket mer till skolarbetet än vi på den andra linjen gjorde.
MEN de var nöjda med det. de blev sjukt tajta pga att de gjorde så mycket tillsammans och för att de hade liknande intressen/drömmar (många ville ju plugga utomlands och de flesta tyckte ju att skolan var jävligt roligt!). 

det är en speciell utbildning som inte passar alla och det är många som hoppar av, men de som stannar brukar lyckas!

något du MÅSTE göra är att se till att skolan är IB-certifierad.
min skola var inte det vilket gjorde att det blev jättemycket krångel när de skulle skicka prov och sådant för rättning vilket ledde till att eleverna hade fick alldeles för lite feedback och hade dålig koll på var de låg prestationsmässigt i varje ämne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

koalan:
gick på en liten skola där IB var en utav två linjer och därför hade jag många vänner på IB. 

är du sjukligt motiverad till att göra det så går det: en utav mina vänner gick ut med 7:or i allt vilket är stört ovanligt medan en annan vän till mig hoppade av och flyttade utomlands pga att hen tyckte lärarna var dåliga och det var helt omöjligt att få bra betyg. 

det handlar således asmycket om vem du är, men du ska veta att det är svårt för de flesta att hålla igång motivationen i tre år och då är man ganska körd för en måste liksom kunna prestera 100% hela tiden. 

IB på min skola hade ett socialt liv men det var väldigt begränsat till klassen. 
de hade fester då det var lite att göra i skolan, de umgicks genom att sitta kvar i skolan till stängning och plugga tillsammans...  de anpassade liksom det sociala livet mycket mer till skolarbetet än vi på den andra linjen gjorde.
MEN de var nöjda med det. de blev sjukt tajta pga att de gjorde så mycket tillsammans och för att de hade liknande intressen/drömmar (många ville ju plugga utomlands och de flesta tyckte ju att skolan var jävligt roligt!). 

det är en speciell utbildning som inte passar alla och det är många som hoppar av, men de som stannar brukar lyckas!

något du MÅSTE göra är att se till att skolan är IB-certifierad.
min skola var inte det vilket gjorde att det blev jättemycket krångel när de skulle skicka prov och sådant för rättning vilket ledde till att eleverna hade fick alldeles för lite feedback och hade dålig koll på var de låg prestationsmässigt i varje ämne.

tack så hemskt mycket för svar!


   
SvaraCitera
emmaee

Vilken skola gick du på?


   
SvaraCitera

Låter sjukt jävla ovärt, för att uttrycka sig milt. Majoriteten läser ändå på vanliga uni och då spelar det knappast någon roll, möjligtvis att det är till ens nackdel då man inte lärt sig lika mycket avancerad svenska i förhållande till andra.


   
SvaraCitera
emmaee

Vad är det som är onödigt med att gå IB? Visst att man kanske stannar kvar i Sverige sedan men jag tycker inte att det är speciellt ovärt att få en bred, internationell utbildning. Plus att IB-elever är eftertraktade på arbetsmarknaden eftersom de 1. Räknas som engelsk-talande personer och 2. Har en bredare utbildning än alla från övriga gymnasium. Samt att man oftast klarar av en mer stressfylld nivå. Plus att vi visst läser avancerad svenska, man läser oftast sitt modersmål på en högre nivå och denna nivå är högre än på andra gymnasium. Så min fråga är fortfarande, vad är det som är ovärt med att gå på IB?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järnmamman:
Låter sjukt jävla ovärt, för att uttrycka sig milt. Majoriteten läser ändå på vanliga uni och då spelar det knappast någon roll, möjligtvis att det är till ens nackdel då man inte lärt sig lika mycket avancerad svenska i förhållande till andra.

Ja det är sant. Jag har redan skuggat för en vecka sen och det var inte mycket svenska de läste. Men för oss som vill flytta utomlands så spelar det ingen roll Glad


   
SvaraCitera