Aviseringar
Rensa alla

Gymnasiebetyg och meritpoäng?


Ämnesstartare

Hej!

Jag ska snart börja gymnasiet och jag har några funderingar ang. meritpoäng och betyg.

1. Är 22.5 högsta betyget man kan få nu?

2. Hur många meritpoäng får man räkna? (2,5 eller 4,5 va?)

3. Om jag får 19/20, kan jag då komplettera mitt slutbetyg med meritpoängen jag tjänat? Finns det någon skola som gör så att man inte kan komplettera med meritpoäng? (jag har för mig att Handels i Stockholm inte tillåter det...)

4. Kan man "tenta om"/göra om en kurs om man t.ex. fått ett VG och vill ha ett MVG?

5. Vad är den bästa "taktiken" för att få högsta betyg?

Tack på förhand!


   
Citera

usch betyghetsen [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är bara att kolla här annars [wink] https://www.studera.nu/studera/4075.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

usch betyghetsen [n]

Jag hoppas att dessa frågor kan lugna mig...


   
SvaraCitera
Åtta

csmannen:

1. Är 22.5 högsta betyget man kan få nu?

Ja.

csmannen:

2. Hur många meritpoäng får man räkna? (2,5 eller 4,5 va?)

2.5.

csmannen:

5. Vad är den bästa "taktiken" för att få högsta betyg?

Smöra, ge lärarna exakt vad de vill ha och visa inget intresse utav kritiskt tänkande (utom när det är det de vill ha).


   
SvaraCitera

Åtta:

Smöra, ge lärarna exakt vad de vill ha och visa inget intresse utav kritiskt tänkande (utom när det är det de vill ha).

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack känner mig redan lite lugnare!

Kan man alltid göra om en tenta? Och i så fall, kommer man i en separat kvot/kö när man söker till högskola?


   
SvaraCitera

Läs på studera.nu!

csmannen:

3. Om jag får 19/20, kan jag då komplettera mitt slutbetyg med meritpoängen jag tjänat? Finns det någon skola som gör så att man inte kan komplettera med meritpoäng? (jag har för mig att Handels i Stockholm inte tillåter det...)

Vad menar du med komplettera med meritpoäng? Ditt snitt räknas ut på dem kurser du har läst, då kanske du får 19.0 av 20.0. Har du t.ex. skrapat ihop 1.5 i merit får du dem adderade, så att du får 20.5 av 22.5 (oavsett om du har G eller MVG i kurserna).

Räkna ut dina meritpäng här http://www.meritpoang.se/
Du kan få olika mycket meritpoäng beroende på vilket område du vill plugga. Väljer du "Alla" under "För vilka områdesbehörigheter vill du veta din meritpoäng?" kommer du se det.

csmannen:

4. Kan man "tenta om"/göra om en kurs om man t.ex. fått ett VG och vill ha ett MVG?

Ja, men då hamnar du i en annan kvot. Visst om du bestämmer dig för att tenta upp precis allt och få 20.0, då kanske chansen är större att du kommer in på kompletteringskvoten.


   
SvaraCitera

csmannen:

Kan man alltid göra om en tenta? Och i så fall, kommer man i en separat kvot/kö när man söker till högskola?

Du kan vanligtvis tenta om under tiden du går på gymnasiet eller under sommarskola, det kostar pengar dock. Många låter bara en tenta om det gäller att dra upp ett ig.

Om du däremot väntar till komvux för att tenta om så kommer du hamna i en separat kvot.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Du kan vanligtvis tenta om under tiden du går på gymnasiet

Är det det som är konkurrensprövning? Och det räknas då inte som komplettering?


   
SvaraCitera

honolulu:

Är det det som är konkurrensprövning? Och det räknas då inte som komplettering?

Konkurrensprö..? Allt jag fått höra av mina lärare är att om man vill få högre betyg i något så behöver man bara prata med dem som ordnar dem det på en gång, eller ordnar så man får göra det under sommaren.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Du kan vanligtvis tenta om under tiden du går på gymnasiet eller under sommarskola, det kostar pengar dock. Många låter bara en tenta om det gäller att dra upp ett ig.

känner några som tentade upp, är rätt säker på att de slapp betala något[crazy] fast är säkert olika beroende på skolor och situationen


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Konkurrensprö..? Allt jag fått höra av mina lärare är att om man vill få högre betyg i något så behöver man bara prata med dem som ordnar dem det på en gång, eller ordnar så man får göra det under sommaren.

Ahkey, det finns något som heter konkurrensprövning på min skola men jag är inte riktigt säker på vad det innebär. Kanske är dem prov några av mina klasskamrater gör i matsalen för att dem har IG i vissa kurser [zzz]


   
SvaraCitera

Vad vill du bli för något?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emulbitt:

Vad vill du bli för något?

Jag vill gå på en handelshögskolan i stockholm.... Jag förmodar att de kräver 22.5, har jag rätt? Annars kanske man skulle satsa på högskoleprovet, för hhs kräver endast 1,8.


   
SvaraCitera