Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieminister Aida Hadzialic avgår pga rattfylla


handendärnissen:
kan hända saker på 0,2 promille också, kanske inte så lätt eller va vetj jag men hon väljer ju själv att avgå som ja har fattat det

Större risk att det händer något om man t.ex. kör trött eller stressad, men det är inte olagligt på samma sätt. Dessutom ligger gränsen på 0,5 i större delen av västeuropa, så så farligt kan det ändå inte vara. Sen vill jag återigen poängtera att då hon inte tog blodprov kan hon pga felmarginalen mycket väl till och med ha legat under 0,2. 

Att hon avgick var antagligen pga rädsla för medias reaktion, skulle inte direkt säga att det var helt hennes beslut. 


   
SvaraCitera

handendärnissen:
jäkla tjat om detta överallt, detta händer väl i varje stad i hela Sverige att nån kör med promille i blodet, hon avgår and that's it, dom hittar nån annan som kan samma jobb..

Risken är stor att ersättaren kommer att göra ett sämre jobb. Och om man har en sådan viktig post tycker jag nog att det absolut viktigaste är att man har någon som gör ett bra jobb då det påverkar så många människor, inte någon liten petitess som inte har någonting som helst med yrket att göra. 


   
SvaraCitera

time:
Synd på en bra minister, men syftar då mer på att jag faktiskt respekterade människan innan hon satte sig bakom ratten och nu har jag en mindre person i världen jag finner rimlig. Spelar ingen roll om det är just under gränsen eller just över den eller betydligt mycket mera, har man druckit en droppe ska man inte köra bil, punkt. Är fem före att börja propsa på att bilar inte ska få produceras utan alkolås som förhindrar att man kan starta motorn om man blåser över en viss gräns.

Även om mängden är så liten så att det inte påverkar alls, låt oss säga ett halvt glas 0,7%-ig cider?


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Risken är stor att ersättaren kommer att göra ett sämre jobb. Och om man har en sådan viktig post tycker jag nog att det absolut viktigaste är att man har någon som gör ett bra jobb då det påverkar så många människor, inte någon liten petitess som inte har någonting som helst med yrket att göra. 

byter parti helt o hållet istället.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: Risken är stor att ersättaren kommer att göra ett sämre jobb. Och om man har en sådan viktig post tycker jag nog att det absolut viktigaste är att man har någon som gör ett bra jobb då det påverkar så många människor, inte någon liten petitess som inte har någonting som helst med yrket att göra.

Petitess? Hon har fått förtroendeuppdraget som minister där hon är med och tar fram lagar, riktlinjer och regler för hur Sverige som land skall fungera. Det hon visar upp är en brist på konsekvenstänkande som alla med den typen av uppdrag definitivt borde besitta.


   
SvaraCitera

Hajpojken:

Petitess? Hon har fått förtroendeuppdraget som minister där hon är med och tar fram lagar, riktlinjer och regler för hur Sverige som land skall fungera. Det hon visar upp är en brist på konsekvenstänkande som alla med den typen av uppdrag definitivt borde besitta.

Fast rattfylleri har inte särskilt mycket att göra med hennes uppgifter som gymnasieminister. En person kan fatta dåliga beslut i en situation och bra beslut i en annan. Det gäller att inse att människor har flera olika sidor, och därmed är mer lämpade för vissa uppgifter än andra. Om hon inte missköter arbetet, bör rimligtvis inte hennes agerande i andra situationer påverka arbetet (såvida det inte rör sig om något extremt). 

Och utan att verka tjatig vill jag återigen poängtera vilken liten mängd det rörde sig om. Risken hon utsatte andra för är mindre än ifall hon skulle kört efter en dålig natts sömn, någonting som inte hade gett i närheten av samma konsekvenser. Påföljden är helt irrationell då det fortfarande rör sig om ett gränsfall i ett land med en av europas striktaste rattfylleri-lagar. Det hade t.ex. varit fullt lagligt i Finland, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Island, Irland, Schweiz, Nederländerna, Belgien m.m.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk: Större risk att det händer något om man t.ex. kör trött eller stressad, men det är inte olagligt på samma sätt.

Vad snackar du om? Det är precis lika olagligt att köra mot rött och stressad aka vårdslöst som det är att köra full. Sen hade hon troligtvis druckit mer än vad hon erkänner, men även om hon inte hade det så visar blodprovet som de tar på polisstationen den exakta promillehalten, dock inte polisens mätare.

Och det spelar ingen roll att gränsen är 0,5 i andra länder. Är det satt till 0,2 så är det satt till 0,2. Det gäller alla, även ministrar.


   
SvaraCitera

Peppe:

Vad snackar du om? Det är precis lika olagligt att köra mot rött och stressad aka vårdslöst som det är att köra full. Sen hade hon troligtvis druckit mer än vad hon erkänner, men även om hon inte hade det så visar blodprovet som de tar på polisstationen den exakta promillehalten, dock inte polisens mätare.

Och det spelar ingen roll att gränsen är 0,5 i andra länder. Är det satt till 0,2 så är det satt till 0,2. Det gäller alla, även ministrar.

Att köra stressad eller trött kommer inte att leda till några juridiska konsekvenser om det inte märkbart påverkar körningen. Kör man mot rött är det det som man blir straffad för. Det hon åkte fast för var en sådan liten mängd att påverkan på körförmågan i praktiken antagligen var försumbar, så huruvida det är vårdslöst eller ej är öppet för debatt. 

Sen har hon så vitt jag vet inte tagit något blodprov, verkar som hon bara blåste i kontrollen. 

Och jag har aldrig påstått att hon skall slippa påföljder bara för att hon är minister, tvärt om. Det jag tycker är att hon ska få precis samma straff som vilken medborgare som helst. Vanligt folk förlorar dock inte jobbet för att ha kört med 0,2 promille då det inte har med jobbet att göra, och på samma sätt ska inte hon behöva överge sitt uppdrag. 


   
SvaraCitera

Peppe:

Vad snackar du om? Det är precis lika olagligt att köra mot rött och stressad aka vårdslöst som det är att köra full. Sen hade hon troligtvis druckit mer än vad hon erkänner, men även om hon inte hade det så visar blodprovet som de tar på polisstationen den exakta promillehalten, dock inte polisens mätare.

Och det spelar ingen roll att gränsen är 0,5 i andra länder. Är det satt till 0,2 så är det satt till 0,2. Det gäller alla, även ministrar.

totaly


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Att köra stressad eller trött kommer inte att leda till några juridiska konsekvenser om det inte märkbart påverkar körningen. Kör man mot rött är det det som man blir straffad för. Det hon åkte fast för var en sådan liten mängd att påverkan på körförmågan i praktiken antagligen var försumbar, så huruvida det är vårdslöst eller ej är öppet för debatt. 

Sen har hon så vitt jag vet inte tagit något blodprov, verkar som hon bara blåste i kontrollen. 

Och jag har aldrig påstått att hon skall slippa påföljder bara för att hon är minister, tvärt om. Det jag tycker är att hon ska få precis samma straff som vilken medborgare som helst. Vanligt folk förlorar dock inte jobbet för att ha kört med 0,2 promille då det inte har med jobbet att göra, och på samma sätt ska inte hon behöva överge sitt uppdrag. 

behöva o behöva ja tycker de mest verkar som att hon lämnar själv för att slippa medias falska skrivningar om saker typ, artister kan ju också få en helvete i media för en liten sak dom gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tillhör kanske inte alltid de mest laglydiga bilförarna ute på vägarna då jag både ibland kör för fort, tänder och släcker helljuset för tidigt/sent vid möte, överskrider heldragen linje, lastar för tungt på släpet mm mm mm MEN jag kör ALDRIG med alkohol i kroppen. Inte ens "dagen efter" om jag druckit sent kvällen innan.

Så om tråden handlar om det var rätt att hon avgick efter att ha kört på fyllan så blir mitt svar ett klart JA. Huruvida hon var en bra minister har inte med saken att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hon måste vara rätt korkad om hon kör SAMMA kväll som hon sippra på Vin. Hur tänker man då? 

Skulle köpa argumentet "trodde det gått ut kroppen" dagen efter vid 2 vinglas, men faan inte samma kväll.

Varför ska man ha överseende med detta bara för hon är minister? Lagen gäller alla annars kan vi väl ha det laglöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vid 0.2 promille är förare knappast en större trafikfara än en helt nykter förare... Eller? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pennyroyal:
Vid 0.2 promille är förare knappast en större trafikfara än en helt nykter förare... Eller? 

Nej, ingen fara. Sveriges gräns bygger på tanken att ha en stor marginal till dess att man faktiskt är rattfull på riktigt. De flesta EU-länder har en gräns på 0.5. Vissa på 0.8. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas: Nej, ingen fara. Sveriges gräns bygger på tanken att ha en stor marginal till dess att man faktiskt är rattfull på riktigt. De flesta EU-länder har en gräns på 0.5. Vissa på 0.8.

Om man bortser just ifrån promillegränsen så ju ju faktiskt en halvsovande bilförare betydligt större fara i trafiken (ute på vägarna) än en förare med 0,2 promille alkohol i blodet men än så länge kan ju inte polisen bötfälla trötta bilförare. Tänker iof sig på alla långtraderchaffisar som sitter och halvsover på vägarna med sina 24 meter långa 50 ton tunga farkoster.


   
SvaraCitera