Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieskola med inrikting miljö?


Ämnesstartare

Hej! Jag går nu Natur, men är intresserad utav miljö och natur. Jag undrar om det finns något gymnasium som inriktar sig på detta?


   
Citera
Åtta

Nu är inte jag helt hundra på hur det fungerar efter gymnasiereformen, men åtminstone på den gamla goda tiden så spelade inte vilket gymnasium du gick på någon större roll. Det enda som var av någon vikt var vilka kurser du gått, så att du skulle kunna bli antagen till en universitetsutbildning. Om du är intresserad av miljö och nu går natur så låter det som att du tänker dig vilja gå någonting i stil med en miljöingenjörsutbildning. Det innebär oftast civilingenjör med miljöinriktning. Exakt vilka antagningskrav som gäller får du själv kolla upp, då det skiljer sig beroende på var du vill gå, men generellt skulle jag gissa på att det krävs en hel del matte, fysik, och kanske biologi.


   
SvaraCitera

Går du naturbrukslinjen så kan du välja till naturvetenskap hos många skolor. Man får vistas mycket ute i naturen och lära sig mycket om miljön och liknande! Man kan sen även välja att göra sitt projektarbete helt inriktat på miljöfrågor [smile]


   
SvaraCitera