Forumet - gymnasiet...

gymnasiet...

837 0 21
Ska börja samhällsvetenskapliga programmet till hösten. Hörde att om man ska få bra betyg (mvg) i kurser som samhällskunskap b och samhällskunskap c så måste man kunna det här med de politiska ideologierna som t.ex liberalism, kommunism och allt vad det heter.. Stämmer det? Ni som har läst kurserna själva eller har hört från annat folk som läst dem så skulle jag bli glad om ni kunde skriva lite här. Tack på förhand!

Spana också in:

Alltså, du kommer att få lär dig det på lektionerna, så det lär ju inte vara något problem?

Och i min skola så handlade en stor del av betygen om annat än bara prov (grupparbeten, muntliga redovisningar, EU/FN-rollspel), så du kommer nog inte behöva lära dig alla ideologier perfekt och utantill för att få mvg [no-no]
och om du inte får mvg. gå till läraren och fråga varför. tjata inte! men fråga om varför, och låt denne motivera sig. då kan du diskutera, ibland kommer ni fram till att betyget var rättvist ibland inte. en gång vägde jag från vg till mvg och då körde jag till med den fula " men för att söka in till univ. sen måste jag ha höga betyg" för jag visste att hon var typen man kan charma. det var enda gången jag gjort något "dåligt" för att få ett betyg. sen så har jag diskuterat och frågat och sånt uppskattas av lärarna (och senare fått komplettera för att komma upp eller har de ändrat sig när de ser hur engagerad jag varit eller att de fått upp ögonen för mig på ett annat sätt). MEN TJATA INTE.
soimpolite:

Du behöver ha koll på sådant för att få G, men det ingår i Sh A så du behöver alltså inte kunna något från början. Men du kan ju alltid läsa på lite innan så att du verkar påläst, alltid bra att ge ett kunnigt intryck redan från början om man skall ha MVG.

Men då är det ju ingen fara för min del då.. Ska börja lyda allas råd och börja "småfjäska" för so-lärarna då. Har aldrig fjäskat för en lärare förut, men vem vet jag kanske är en begåvning på det området ;)