Aviseringar
Rensa alla

Gymnasiet


Ämnesstartare

Hej, jag är en tjej på 15 år som ska börjar gymnasiet efter sommaren.
Jag börjar bli riktigt nervös. Är alltid rädd att jag inte ska hitta nån att vara med eller att bli mobbad eller nåt sånt x)
Hur är det att börja gymnasiet?
Jag ska börja i Stockholms internationella restaurangskola. Nån som går i den skolan som vet hur det är i den skolan eller som tänkt att börja där ?
Väldigt tacksam för svart 🙂


   
Citera
Lounge

är nog större risk att bli mobbad på högstadiet

nog för att det fortfarande finns omogna typer även där (och senare i livet...)


   
SvaraCitera

Kom ihåg att nästan alla är jättenervösa, så de är nog fullt koncentrerade på att själva framstå som normala/intressanta.

Det är förstås vissa som inte alls trivs på gymnasiet, men jag själv och alla mina närmare vänner tycker att det är mycket bättre än högstadiet. Folk är kanske mer säkra i sig själva och dessutom går man ju i samma klass som människor med samma intresse.

Ta't lugnt. ^^


   
SvaraCitera

Och lycka till!


   
SvaraCitera

Tyckte det var kul. Lite bättre folk än på bögstadiet.


   
SvaraCitera

Jag tyckte gymnasiet var underbart! Anledningar följer:

1. Man valde själv vilken linje man ville gå och kunde därför utforma sitt program efter sina egna intressen. Det blev roligare att plugga när man fick välja själv vad man ville hålla fokus på.
2. Eftersom man, som sagt, väljer en specifik linje så hamnar man ofta med människor som är lite mer som en själv. I högstadiet t ex är det ofta mer grupperingar och folk är helt olika, medan i gymnasiet hittar man lättare gemenskaper och det blir bättre sammanhållning.
3. Man är över den pubertala tonårsperioden och börjar formas till en vuxen individ. Mognaden gör att man blir bättre på att handskas med motgångar och lättare kan hitta motivation och kanske t om vet vad man vill göra med sitt liv.

Ja... Gymnasiet äger!


   
SvaraCitera

MissAnox:

de är nog fullt koncentrerade på att själva framstå som normala/intressanta.

Jag var fullt koncentrerad på att framstå som skum...


   
SvaraCitera

gymnasiet är den bästa tiden. njut. det kommer bli kul


   
SvaraCitera