Aviseringar
Rensa alla

Gymnasiet


Ämnesstartare

Hej alla umare.

Går nu i 9:an och får veta väldigt mycket om att gymnasiets mattematik är för svårt, och att det är omöjligt, bla bla.

Ska själv dra NA och har A i alla NO ämnena och ligger runt D-C i mattematik (pluggar aldrig hemma, bara under lektioner).

Vad tycker ni som gick i NA? Var mattematiken jätte, jättesvår? Och om man har t.ex ett E under gymnasiet, kommer det att sänka resten av betygen och minska poängen?

Tack för att ni läste, ha en bra kväll Cool


   
Citera

Det är inte svårt om man är engagerad, vill lära sig osv. 

Däremot är det i många fall riktigt jävla onödigt om en inte skall läsa vidare naturvetenskapliga eller tekniska utbildningar på universitet/högskola, datorer sköter mycket utav uträkningarna i vårt samhälle.  


   
SvaraCitera

Har man inte problem med matte så har man inget problem med att lära sig, dock är det mycket mycket plugg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren, uppskattar det 😛


   
SvaraCitera

Det är inget stort hopp mellan matematiken på högstadiet och gymnasiet, mycket repetition i Matte 1. Själv tyckte jag att biologi och kemi var betydligt svårare än matte när jag började ettan.

Och som alltid: hänger man med på lektionerna blir det mycket enklare, och du behöver inte jobba hemma. Blink


   
SvaraCitera

Går andra året teknik och läser samma matte som NA, och självaste svårighetsgraden i Ma1c är inte så väldigt hög till skillnad från 9:an, däremot är tempot otroligt mycket högre och i ettan pluggade jag utan att överdriva i stort sett matte hemma varje dag, hade nämligen 6 lektioner i veckan, därför gäller det att hänga med från början! Hade C i 9:an och även ett C i Ma1c.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

swagern#1:
Går andra året teknik och läser samma matte som NA, och självaste svårighetsgraden i Ma1c är inte så väldigt hög till skillnad från 9:an, däremot är tempot otroligt mycket högre och i ettan pluggade jag utan att överdriva i stort sett matte hemma varje dag, hade nämligen 6 lektioner i veckan, därför gäller det att hänga med från början! Hade C i 9:an och även ett C i Ma1c.

Intressant, har tänkt på att "no lifa" under gymnasiet, dvs plugga 4-5h/dag och försöka eftersträva efter de högsta betygen som möjligt 😛


   
SvaraCitera

Läste matte 1b endast och jag var en av få i min klass som klara kursen :S Men ja de var på håret. Men om man plugga och går all in så är det egentligen inte så svårt 🙂 (jag är dock inget matte geni själv så de var bara rent mirakel jag klara mig xD)


   
SvaraCitera