Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieval 2011 - frågor och hjälpande svar


Ämnesstartare

Startar denna diskussion då det just nu är väldigt aktuellt med gymnasieval runt om i landet för alla nior.
Själv går jag i en nia någonstans i norra delen av Sverige.
Jag vill läsa något högskoleförberedande och har landat på
sam eller natur. Nu är frågan vilken linje som är bäst och på vilken skola.
SO ämnena har jag inga problem med och de tre åren på sam
skulle därför bli relativt lätta.
NO ämnena är jag lite mindre intresserad av men samtidigt
kommer natur ge mig behörighet till ALLT efter gymnasiet och
det kommer även ge mig lite mer utmaning.
Åh, en månad kvar. Vad ska jag välja?
Finns det någon som har några kloka ord om natur eller sam och vilket som är bättre - behöver övertygelse!


   
Citera

Jag valde inte natur, jag ångrar mig nu och måste läsa basår för att få behörighet till högskolan. Vet du inte vad du ska läsa efter gymnasiet, välj natur! [y]


   
SvaraCitera

Välj IB [y]

och sedan inrikta dig på ämnen som du tycker om


   
SvaraCitera

forsberg95:

natur eller sam

Natur - [y]


   
SvaraCitera

Kör på sam om du tycker att de ämnena är lättare. Både sam och natur är ju rätt mycket plugg, och tycker man då inte att ämnena man läser är intressanta blir det bara jobbigare. Du kan ju alltid läsa ett naturvetenskapligt eller tekniskt basår sedan om det visar sig att du vill utbilda dig till något där du behöver de ämnena.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

Jag valde inte natur, jag ångrar mig nu och måste läsa basår för att få behörighet till högskolan. Vet du inte vad du ska läsa efter gymnasiet, välj natur!

Vilken linje valde du då? [surprised]


   
SvaraCitera

Mkenzie:

Vilken linje valde du då?

Jag gick IT. Kändes rätt då, och jag har trots allt jobb nu så jag ska väl inte klaga 🙂
Men jag missade ju alla naturämnen som jag nu måste läsa in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

Jag gick IT. Kändes rätt då, och jag har trots allt jobb nu så jag ska väl inte klaga 🙂
Men jag missade ju alla naturämnen som jag nu måste läsa in.

Okej jag förstår, jo om man ska plugga något inom natur i högskolan
är det nog viktigt att ha läst de kurserna som gör dig behörig..
själv går jag handels.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag går sam och tycker det är jättebra! tror faktiskt det kan vara roligare, spc om man tycker so-ämnena är mer intressanta än no-ämnena 🙂 jag ångrar iallafall inte mig om mitt val.


   
SvaraCitera
time
 time

forsberg95:

Finns det någon som har några kloka ord om natur eller sam och vilket som är bättre - behöver övertygelse!

Det beror ju på vad du tycker är roligt. Gillar du matte, fysik, kemi, biologi och sånt? Har du lätt för det? Isåfall är nog natur ett bra val. Är du bättre på samhällskunskap, historia, svenska, språk är sam förmodligen ett bättre val. Det beror ju på vad du tycker om.

Själv går jag sam för att slippa läsa så mycket naturvetenskapliga ämnen och är alldeles förtjusande helnöjd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

forsberg95:

NO ämnena är jag lite mindre intresserad av men samtidigt
kommer natur ge mig behörighet till ALLT efter gymnasiet och
det kommer även ge mig lite mer utmaning.

Att tänka så tror jag inte är något bra sätt. Är du inte intresserad av naturämnena nu kommer du antagligen inte vara det om tre år heller. Skulle du mot förmodan inse att det är ett sådat universitetsprogram du vill läsa kan du alltid läsa basår. Kör på sam om du tycker det är roligast[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren.
Förra veckan var jag helt plötsligt säker på natur, men efter en praso
dag på en samhällslinje ändrade jag mig.
Vill nu välja samhälls. Och om jag absolut vill läsa något inom naturvetenskap på högskola så tar jag det då. Nu försöker jag att bara bestämma mig för vilken skola...


   
SvaraCitera