Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieval 2013


Ämnesstartare

Hej, jag ska nu välja gymnasium och har lite problem med att välja och jag undrar detta. Listar efter punkter och skulle uppskatta om jag fick raka svar efter följande också. Tänker mig att gå i Stockholm

1. Är lite inne på teknik (design och produktutveckling) då jag har provat cad och var faktiskt kul. Dock har jag hört att det är riktiga bleka torrbollar som går tekniklinjen?[confused] Så jag undrar om någon har erfarenhet om denna linje och kan berätta lite om den osv.

2.Annars skulle jag kunna tänk mig att gå Ekonomi linjen (inriktning ekonomi)
Är dock inte den bästa på samhälle, förstår det men gillar det lagom (C i detta)
Pluset i denna linjen som jag har förstått det är det många brudar som väljer och lite (roligare) personer, hur man nu ska förklara det. Men ni förstår säkert. Undrar om någon har kan säga lite om denna linje? [smile]


   
Citera

lol, mina val exakt. Gick ett och ett halvt år ca på teknikcollege (en klass som går en blandning mellan teknik, el och industri första åretochsen ren teknik). och ah, vissa "roliga" personer valde väldet och cad är en sjukt chill kurs, men generellt är det teknik datanördkillar(på det dåliga sättet) väljer.

bytte till sam ekonomi, de flesta klasser här är 50/50 killar och tjejer och de flesta är väl lite öh, mindre svinkonstiga. väldigt mkt modetänk, och enligt en snubbe som inte har sådär jättestora sociala kunskaper får elever som går ekonomi ligga mest av alla gymnasieelever......... trordet är bull men vemvet 😉


   
SvaraCitera

man kan egentligen inte säga nåt om vilka som"brukar" gå för som alltid när människor buntas ihop finns några asroliga ochandra man inte passar alls ihop med och några man inte tror man passar med men som är kalajsnajs när man lär känna dem


   
SvaraCitera

gå media istället om du vill träffa roliga människor.


   
SvaraCitera

estet annars är roliga människor


   
SvaraCitera

tänk inte på vilken stereotyp du förknippar med valen utan på utbildningens kvalitet samt hur den passar dig.


   
SvaraCitera

ja. där finns många kufer. passade mig som handsken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

man kan egentligen inte säga nåt om vilka som"brukar" gå för som alltid när människor buntas ihop finns några asroliga ochandra man inte passar alls ihop med och några man inte tror man passar med men som är kalajsnajs när man lär känna dem

Jo precis, det är väl det där om man orkar stå ut om jag har den oturen att hamna i en sådan klass


   
SvaraCitera

eltardo2:

Jo precis, det är väl det där om man orkar stå ut om jag har den oturen att hamna i en sådan klass

man kan byta så jävla mycket. läs in dig på vad de olika utbildningarna innehåller, vaddu kan göra senare, osv. är utbildningen tillräckligt värd pallar du även om klassen suger, och som sagt, man kan byta klass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

tänk inte på vilken stereotyp du förknippar med valen utan på utbildningens kvalitet samt hur den passar dig.

Vet men jag är en sådan kräsen person till max och därför tänker igenom allt inan jag väljer, så att jag inte ångrar mig sen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

man kan byta så jävla mycket. läs in dig på vad de olika utbildningarna innehåller, vaddu kan göra senare, osv. är utbildningen tillräckligt värd pallar du även om klassen suger, och som sagt, man kan byta klass.

Lite så jag tänker, men då vet jag åtminstone funkar dock tror jag inte att jag pallar att gå om ett år för att t.ex byta till annan linje


   
SvaraCitera

eltardo2:

Lite så jag tänker, men då vet jag åtminstone funkar dock tror jag inte att jag pallar att gå om ett år för att t.ex byta till annan linje

det är faktiskt ingen big deal att gå om, jag trodde det när jaggick i högstadiet ochtyp såg ner på folk som tog studenten ett eller fler år för sent, men när jag väl började insåg jag att det var MÅNGA som började om gymnasiet, och i min egen årskull var det typ 2pers ivarje klass som var året äldre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren, hjälpte mig i alla fall lite med att välja. [bigsmile]


   
SvaraCitera

Jag gick Samhälle/Ekonomi och kan bara säga: förbered dig på mycket kurser i organisation, marknadsföring, företagande osv. Det är mycket fokus på det och även på samhällsämnen. Om du kan tänka dig att gå det så är det verkligen en bra linje oavsett vad du väljer att göra efter gymnasiet - ekonomisk kunskap och samhällsvetenskap är en bred grund som är nyttig inom alla yrken.

Sedan angående det du sa om att det är "roligare personer" som väljer det... Det beror HELT på var du pluggar, och sedan är inte det heller helt avgörande. Jag gick i en väldigt varierad klass men mitt gymnasium var sjukt dåligt med låga intagningspoäng vilket gjorde att en del var totalt oengagerade och störde som fan. Visserligen har alla en gemensam nämnare - alla valde den linjen av liknande anledningar, men människor är väldigt olika.


   
SvaraCitera

samhäll/ekonomi är riktigt bra [y]


   
SvaraCitera