Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieval


Ämnesstartare

Hej!
Känner att det här kommer bli LÅNGT. Hoppas någon orkar att läsa i alla fall heh.

Jag är född år 1994 och bor i Stockholm. Jag ska välja gymnasium om ett par dagar och jag tvekar lite fortfarande. Det jag egentligen tvekar över är om jag skulle klara av Naturvetenskapsprogrammet. Jag har aldrig haft svårt för matte men lusten att plugga ämnet har alltid varit i botten. I år tog jag mig i kragen och skärpte till mig (främst på grund av ny lärare) och lyckades få VG-MVG på alla prov. Trots detta vägrade läraren att höja mitt G och med detta beslut strimlades den lilla motivation jag hade lyckats bygga upp. Under lovet hann jag dock tänka till och jag tänker därför satsa helhjärtat på matten nu till våren och höjas till MVG.

Jag har idag ett starkt VG i NO och jag är lovad ett MVG innan jag går ut grundskolan. Jag brukar få MVG på uppgifterna i ämnet och intresset för det naturvetenskapliga från min sida är enormt. Kemikurserna i gymnasiet oroar mig dock, men den smällen får man ta. Att lära mig att programmera har alltid varit något utav en dröm för mig. Därför är jag också himla intresserad av Naturprogrammet. Jag har tittat på Nackagymnasium och jag har Natur - Data och Natur - Natur som andra och tredjehandsval.

Nu till mitt problem: jag älskar SO. Jag lyckades få MVG (blockbetyg) i SO redan i åttan (hösterminen) och jag trodde att jag skulle välja ett samhällsprogram ganska länge fram tills dess att jag upptäckte hur bra jag också var på NO. Men eftersom att jag absolut inte vill sitta i ett kommunhus och vända papper i trettio år så försvann Samhällsprogrammet som ett alternativ ganska snabbt.

Nu undrar ni säkert vad jag har som förstahandsval. Jo, nämligen IB. Jag älskar engelska, jag känner att jag vill utomlands så fort som möjligt efter att jag läst klart gymnasiet och jag har varit på öppet hus (YBC) och jag är fullkomligt kär i skolan.

Så mina frågor till er är följande:

Om jag skulle lyckas prestera mer under mina mattepass och höjas i ämnet, tror ni att jag då skulle klara av Natur?

Är det verkligen värt att läsa IB eller Natur? Om jag skulle läsa sam-sam så är jag 100% säker på att jag skulle lyckas gå ut med ganska så höga betyg utan någon vidare insats på grund av att jag redan är så insatt och intresserad.

Nu blev det här jätteflummigt. Förlåt. Hoppas att någon läser och jag hoppas ännu mer att någon svarar hah. 😀


   
Citera
Ämnesstartare

Vill tillägga att jag kommer ha runt 270-290 när jag går ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

comgoran:

Trots detta vägrade läraren att höja mitt G

Om du har övervägande VG/MVG så ska det väl för sjutton höjas :s säg till din mentor

comgoran:

Men eftersom att jag absolut inte vill sitta i ett kommunhus och vända papper i trettio år så försvann Samhällsprogrammet som ett alternativ ganska snabbt.

Jag gick samh-samh och pluggar till något helt annat nu så säg inte så 🙂

comgoran:

IB

Jag har inte så stor koll på IB, men kan man inte välja till ämnen från Natur och Samhäll om det är det du vill?

comgoran:

Är det verkligen värt att läsa IB eller Natur?

Du verkar inte direkt vilja bli läkare där det krävs MVG i alla kurser, men du verkar ju ändå tycka om IB skolan och vet vad du vill efter gymnasiet, så varför inte satsa på IB? Låter bäst vad jag förstått utav det du skrivit [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gå natur


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Om du har övervägande VG/MVG så ska det väl för sjutton höjas :s säg till din mentor

Vill inte klaga, utan jag tänker försöka fortsätta ha höga betyg på proven men jag vet att mitt betyg är lamt. Dom som har Bryggan i min klass (för dom som inte klarar av nians bok) har G.

Crypto:

Jag gick samh-samh och pluggar till något helt annat nu så säg inte så 🙂

Får man fråga till vadå? [smile]

Crypto:

Jag har inte så stor koll på IB, men kan man inte välja till ämnen från Natur och Samhäll om det är det du vill?

Men det finns en risk att jag inte kommer in på IB och då har jag Natur som andra och tredjehandsval. Men IB är ungefär en blandning av Samhäll och Natur.

Crypto:

Du verkar inte direkt vilja bli läkare där det krävs MVG i alla kurser, men du verkar ju ändå tycka om IB skolan och vet vad du vill efter gymnasiet, så varför inte satsa på IB? Låter bäst vad jag förstått utav det du skrivit [y]

Det enda jag vet att jag vill göra efter gymnasiet är att jag vill läsa vidare och det helst utomlands. IB verkar vara allt jag letat efter, men jag ville bara veta att jag inte tog mig vatten över huvudet när jag tog natur som andra och tredjeval. 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

comgoran:

Vill inte klaga

Om du har MVG i alla proven som nu komma skall och läraren ger dig G, fast du förtjänar MINST VG egentligen, så borde du klaga tycker jag för det är inte alls rätt.

Har en polare som ville plugga till läkare.
Han hade MVG i allt utom ETT ämne, där han fick VG+ på ett enda prov, han fick VG i slutbetyg i det, men han klagade och fick göra provet igen och fick MVG och nu pluggar han till läkare, så klaga 🙂

comgoran:

Får man fråga till vadå? [smile]

hemligt [wink]
ne till fritidsledare 🙂
vill jobba med skitungar som dig 😉

comgoran:

Men det finns en risk att jag inte kommer in på IB

Hur höga brukar intagningspoängen vara där?
Ni testade väl att söka i höstas? Det stod väl preliminära antagningspoäng på lappen/datorn när du kollade?

comgoran:

men jag ville bara veta att jag inte tog mig vatten över huvudet när jag tog natur som andra och tredjeval. 😀

Alltså.. natur ÄR jobbigt vd jag har hört från kompisar som gått det, nu var samhäll där jag gick jobbigt det med, var en hel del plugg varje vecka, men oavsett vilket så ska du förvänta dig mycket och djupare plugg, det kommer bli tufft.
A kurserna brukar vara ungefär som på högstadiet, men sen går det åt skogen 😉 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Om du har MVG i alla proven som nu komma skall och läraren ger dig G, fast du förtjänar MINST VG egentligen, så borde du klaga tycker jag för det är inte alls rätt.

Kommer självklart klaga då. Tack för omtanken! 😀

Crypto:

hemligt [wink]
ne till fritidsledare 🙂
vill jobba med skitungar som dig ;

Nice! Önskar att jag också hade en aning om vad jag ville bli.

Crypto:

Hur höga brukar intagningspoängen vara där?
Ni testade väl att söka i höstas? Det stod väl preliminära antagningspoäng på lappen/datorn när du kollade?

Ingen gräns. Intervju + personligt brev istället. Det som oroar mig. 🙁

Crypto:

natur ÄR jobbigt

Jobbigt behöver inte alltid betyda svårt! Jag hoppas i alla fall att det ska gå bra. Bara studiemotivationen finns så borde det lösa sig.

Tack för dina svar btw!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

comgoran:

Bara studiemotivationen finns så borde det lösa sig.

Det viktigaste tycker jag... usch fy.. jag hade ingen alls under gymnasiet så gick fail 😛

comgoran:

Tack för dina svar btw!

Så lite så 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner rent spontant att IB inte är något för den som är skoltrött. Det är extremt mycket plugg där vad jag har hört. (kan iofs inte säga något då jag inte testat själv.. ^^)
Men samtidigt så liksom, känner man att IB är ens kall så är det klart att man kommer vara mer "go-go" när det gäller att plugga och vara motiverad.

Själv är jag också helt lyrisk över YBC, dock BC-linjen. Definitivt mitt förstahandsval och om jag inte kommer in vet jag inte vad jag gör haha. Hoppas vi ses där till hösten! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IB är absolut inte något för någon som är skoltrött. Tur att man inte är det då! Är nog lite som du säger, finns motivationen så löser det nog sig.

Jag har tittat på BC-linjen. Varför inte IB? Så kanske vi blir klasskamrater också! 8D


   
SvaraCitera

Har liknande funderingar som dig - jag vet egentligen inte alls vad jag vill jobba med senare, men känner dock att jag gärna skulle plugga utomlands efter gymnasiet. Jag är överlag bra i NO-ämnena och Matte, men också i SO (vilket jag faktiskt föredrar, men är rätt säker på att jag inte vill gå sam). Har också kollat på YBC och då IB-programmet, och just nu pendlar jag mellan det, Kungsholmen (NV-NV) och Södra Latin (NV-NV) som förstaval.

YBC verkar fantastiskt, men anledningen till att jag är osäker är mest om jag faktiskt behöver plugga på engelska (redan nu), om det inte blir bättre med en stabil och bred natur-utbildning på exempelvis Kungsholmen? Jag är beredd att plugga en hel del, men är rädd för att YBC skulle ta upp all min fritid, vilket jag förstås inte vill..

I alla fall, jag tror de sa att 280p var intagningsgränsen förra året när jag var där på öppet hus, men att det lär höjas nu i och med att YBC är en relativt ny skola. Om du är intresserad av NO, varför inte köra på Natur som andra- och tredjeval? Bättre att ta något du är intresserad av än att du sitter på sam-sam sen och ångrar att du inte "vågade" välja det! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fellun222:

bred natur-utbildning

Jag har funderat på att läsa till läkare utomlands och att fördjupa sig i biologi typ på engelska tror jag skulle hjälpamig ganska så mycket.

Fellun222:

280p

Jag var på öppet hus i januari och då sa dom att dom fokuserade mer på det personliga brevet och intervjun och att det inte fanns någon riktig intagningsgräns utan att man minst skulle ha runt 240p. Har du YBC som förstahandsval?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker inte att du ska läsa sam-sam. Jag gör det och det är rätt tråkigt.


   
SvaraCitera

comgoran:

Jag var på öppet hus i januari och då sa dom att dom fokuserade mer på det personliga brevet och intervjun och att det inte fanns någon riktig intagningsgräns utan att man minst skulle ha runt 240p.

Det står på deras hemsida att det personliga brevet och informationsträffen/intervjun vägs in, så det kan nog stämma. Dock så kan jag kan tänka mig att ju högre poäng man har, desto mindre viktigt blir brevet och intervjun.

comgoran:

Har du YBC som förstahandsval?

Som sagt har jag inte riktigt bestämt mig, men det lutar åt det just nu i alla fall. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Darkshines:

Jag tycker inte att du ska läsa sam-sam. Jag gör det och det är rätt tråkigt.

Jag trodde det skulle vara ett lagom flummigt och intressant program! 🙁

Fellun222:

Det står på deras hemsida att det personliga brevet och informationsträffen/intervjun vägs in, så det kan nog stämma. Dock så kan jag kan tänka mig att ju högre poäng man har, desto mindre viktigt blir brevet och intervjun.

Deras hemsida är RIKTIGT rörig, tyvärr. Men trevliga människor var det där och det där om 240p fick jag höra av en som jobbade där.

Fellun222:

Som sagt har jag inte riktigt bestämt mig, men det lutar åt det just nu i alla fall. [smile]

Hoppas vi träffas där! 😀


   
SvaraCitera