Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieval


Ämnesstartare

Nu är det såhär att jag går i 8:an och måste ha bestämt vad jag vill läsa i gymnasiet till februari. Vet att det är ett tag kvar men vill bestämma mig så fort som möjligt så att jag kan välja skola sen också. Det är antingen SAM eller NASAM som gäller.. tror jag. Kan inte bestämma mig för att SAM känns liksom rätt om man tänker på vad jag gillar och är bra på i skolan nu vilket är språk (har A i engelska och franska och B i svenska) och SO-ämnena. Är också ganska intresserad av NO-ämnena men matte är jag inte så förtjust i, kan vara kul när man förstår och det går bra men förstår jag inte så är det rena helvetet typ. Så tvivlar starkt på att jag kommer palla NA:s matte :S men samtidigt så är mitt drömyrke forskare inom något naturvetenskapligt ämne, har inte riktigt bestämt vad men älskar rymden så typ astronomi. Är också rädd för att jag väljer SAM och aldrig får veta om jag hade klarat NA och vice versa typ..

Så dela gärna med er av erfarenheter från gymnasiet och vad ni tycker jag ska välja. för kan inte välja själv D:
Nån som vet nåt om rymdgymnasiet i Kiruna? Och vad exakt är skillnaden mellan NANAT och NASAM?


   
Citera

Ta ba nånting kul eller där det finns mycket snygga killar/tjejer beroende på vilket kön du tillhör/ vad din sexuella läggning är,  majoriteten av befolkningen jobbar inte med vad dom gjorde i gymnasiet, utan majoriteten bara ramlar in på nån praktikplats eller liknande och tycker det är kul och jobbar vidare med det


   
SvaraCitera

Enklaste valet för att välja skola är ju garanterat öppet hus, gå på massor. Fråga massor


   
SvaraCitera
lsak
 lsak

Är du intresserad av språk och att själv kunna välja de ämnen som passar dig bäst kanske International Baccalaureate skulle vara något för dig. Går du den här linjen blir det även oerhört mycket enklare att komma in på utländska skolor efter gymnasiet, då det, som namnet antyder, är en internationellt erkänd linje. 


   
SvaraCitera

emiliaa: men samtidigt så är mitt drömyrke forskare inom något naturvetenskapligt ämne

isf bör du ju gå något inriktat mot naturvetenskap. vad vill du forska inom?


   
SvaraCitera