Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieval: Förstöra sitt liv eller sopa banan?


Ämnesstartare

Okej, det här är den tredje gymnasietråden jag skapar, men jag ändrar mig så mycket hela tiden... Jag går i nian och vet att jag kommer att få gå på gymnasiemässa och vägledningssamtal, men det kanske ändå finns en liten chans att någon snäll människa kan putta in mig på något spår?[cute]
Jag har gjort en lååång lista på yrken jag skulle vilja bli. Jag fick med ca. 25 stycken, t.ex. sjuksköterska, psykolog/psykoterapeut, ambulanssjukvårdare, barnmorska, osteopat, kosmetolog/hudterapeut och speciallärare. Som ni ser vill jag jobba med att ta hand om människor, och det tror jag inte kommer att ändras.
Jag hade 295 betygspoäng i våras (eller 285 om man räknar bort ett ämne). Natur/natur vore för tråkigt, usch usch. Sam/sam också. Mina föräldrar vill inte att jag ska gå omvårdnadsprogrammet och det känns lite som om jag kastar bort mina betyg, men det skulle nog vara kul... Jag vet inte vad jag ska göra eller välja! Vet ni?


   
Citera

Du kan ju gå samhälle men ta någon annan inriktning är sam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gå omvårdnad

och är det du eller dina föräldrar som ska gå gymnasiet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fru Musica:

ambulanssjukvårdare

Haha sött. Det var jag i lumpen [cool] Eller. Jag körde den iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gå sam lr natur och sök in på psykologiutbildningen sen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Välj något som du tycker är kul!
Dina föräldrar har ingenting att säga om saken.


   
SvaraCitera

gå bygg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle skriva "gå teknik i åtvidaberg"
Kom sedan på att det inte ger så mkt samkurser. Gå sam med omvårdnadsinriktning? leta som en idiot, nånstans borde det ju finnas.


   
SvaraCitera

Fru Musica:

Jag vet inte vad jag ska göra eller välja! Vet ni?

Du ska välja naturvetenskap. Punkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fru Musica:

Jag vet inte vad jag ska göra eller välja! Vet ni?

fistforfight:

Gå sam lr natur och sök in på psykologiutbildningen sen...

eller så går du Natur eller sam med inriktning psykologi[party]


   
SvaraCitera

naturnatur[no-no][no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bygg: nej!
Natur/natur: nej!
Göra som jag själv vill: ja!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

285 poäng skulle jag personligen inte kasta bort på att bli sjuksköterska men...


   
SvaraCitera

Om du vill hjälpa människor så är det ganska dumt att bli sjuksköterskor: det finns tillräckligt många sådana, så att du blir sjuksköterska kommer inte att hjälpa särskilt mycket (någon annan kan göra det lika bra som du).

Försök istället bli läkare eller liknande. Biolog kanske, att jobba på ett läkemedelsföretag kan rädda bra mycket fler liv än om du blir sjuksköterska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

285 poäng skulle jag personligen inte kasta bort på att bli sjuksköterska men...

Bara för att man har 285p så betyder det inte att man borde bli professor i fysik. 300p kan vilkenmedelmåtta som helst få. [tired]


   
SvaraCitera